The Degree of Awareness of Arabic language Female Secondary School Teachers in Jordan about Cyber Security from their Point of View and its Relationship with Some Variables
DOI:
https://doi.org/10.35516/hum.v49i5.2750Keywords:
Cyber security, Arabic language female teachers, secondary school, JordanAbstract
Objectives: To identify the degree of awareness of
Arabic language female secondary school teachers in Jordan of cyber security from their Point of View and its relationship with the variables of academic qualification, teaching experience, and geographical region.
Methodology: The study used the descriptive method. A questionnaire of (30) items was prepared, and the study sample consisted of (330) teachers who were chosen the way stratified random manner from secondary school Arabic language teachers in Jordan in its three Geographical regions (South, Central, and North) in the first semester of the 2021/2022 school year.
Results: The degree of awareness was at a high level. Further, there were significant differences at the level (α = 0.05) in the estimates of the study sample due to the academic qualification and in favor of graduate studies. Furthermore, there were no differences at the level (α = 0.05) in their estimates due to the teaching experience and the geographical region.
Conclusion: Establishing training centers affiliated to the Jordanian Ministry of Education to train Arabic language teachers to move from the stage of awareness to the stage of application and practice; in order to reduce the increasing number of electronic crimes in Jordan.
Downloads
References
بدوي، أ.(1993). معجم مصطلحات العلوم الاجتماعية. لبنان: مكتبة لبنان.
بديوي، ع. (2020). درجة توظيف مهارات القرن الحادي والعشرين في أثناء استخدام استراتيجية الصف المقلوب في التدريس: دراسة تحليل محتوى. مجلة دراسات، العلوم التربوية، الجامعة الأردنية، 47(2)، 276 -588.
الزبون، م؛ عطية، ن. (2019). الآثار السلبية لوسائل تكنولوجيا الاتصال الحديثة على تربية النشء من وجهة نظر معلمي وزارة التربية والتعليم في الأردن. مجلة دراسات، العلوم التربوية، الجامعة الأردنية، 46(2)، ملحق1، 197-210.
السفاسفة، إ؛ الضلاعين، أ. (2018). مستوى استخدام طلبة الصف العاشر الأساسي لمواقع التواصل الاجتماعي وعلاقته بالنضج المهني. مجلة دراسات، العلوم التربوية، الجامعة الأردنية، 45(4)، ملحق7، 463-477
السواط، ح والصانع، ن وأبو عيشه، ز وسليمان، إ وعسران، ع.(2020). العلاقة بين الوعي بالأمن السيبراني والقيم الوطنية والأخلاقية والدينية لدى تلاميذ المرحلتين الإبتدائية والمتوسطة بمدينة الطائف. مجلة البحث العلمي في التربية، 21(4)، 278-306.
الصانع، ن والسواط، ح وأبو عيشه، ز وسليمان، إ وعسران، ع.(2020). وعي المعلمين بالأمن السيبراني وأساليب حماية الطلبة من مخاطر الانترنت وتعزيز القيم والهوية الوطنية لديهم. المجلة العلمية بكلية التربية، جامعة أسيوط،36(6)، يونيه،2020، 42-90.
الصحفي، م وعسكول، س. (2019). مستوى الوعي بالأمن السيبراني لدى معلمات الحاسب الآلي للمرحلة الثانوية بمدينة جدة. مجلة البحث العلمي في التربية، 20(10)، 493-534.
صحيفة الحرة الالكترونية.(2019). ترتيب الدول العربية في الأمن السيبراني. منشور بتاريخ 29/3/2019، "متوفر بموقع https://www.alhurra.com/oman/2019/03/29 تاريخ الاسترجاع: 2/1/2022".
صحيفة الرأي الإخبارية.(2017). وحدة الجرائم الالكترونية تتعامل مع (3800) قضية العام الماضي. منشور الأربعاء، 15/2/2017، " متوفر بموقع" https://alrai.com/article/10377166/ " تاريخ الاسترجاع: 27/12/2021".
الصوفي، ع.(2012). التكنولوجيا الحديثة والتربية والتعليم. عمان: دار الوراق للنشر والتوزيع.
الصيفي، ع.(2009). المعلم واستراتيجيات التعليم الحديثة. عمان: دار أسامة.
عبد المجيد، ن.(2020). الأمن السيبراني لأسرة ومجتمع آمن، شهادة السلامة الالكترونية. الرياض: فهرسة مكتبة الملك فهد الوطنية.
العنزي، ل.(2019). مقدمة في الأمن السيبراني. السعودية: مكتبة جرير.
فيرست، ت.(1987). الدماغ والفكر: ترجمة محمود سيد رصاص. دمشق: دار المعرفة.
القحطاني، ن.(2019). مدى توافر الوعي بالأمن السيبراني لدى طلاب وطالبات الجامعات السعودية من منظور اجتماعي: دراسة ميدانية. جمعية الاجتماعيين في الشارقة، 36(144)، 85- 120.
اللبان، ش.(2000). تكنولوجيا الاتصال، المخاطر والتحديات والتأثيرات الاجتماعية. القاهرة: الدار المصرية اللبنانية.
المري، ع.(2014). أمن المعلومات ماهيتها وعناصرها واستراتيجاتها. دراسات واستشارات قانونية." متوفر بموقع" https://alhoriatmaroc.yoo7.com "تاريخ الاسترجاع: 22/12/2021"
المنتشري، ف وحريري، ر.(2020). درجة وعي معلمات المرحلة المتوسطة بالأمن السيبراني في المدارس العامة بمدينة جدة. المجلة العربية للتربية النوعية، 13(4)، يوليو، 2020.
الموسى، ع.(2002). التعليم الالكتروني مفهومه خصائصه فوائده عوائقه. ندوة مدرسة المستقبل، كلية التربية، جامعة الملك سعود: جدة
همشري، ع. (2019). إدمان استخدام الهواتف الذكية لدى طلبة جامعة الزرقاء وآثاره السلبية عليهم من وجهة نظرهم. مجلة دراسات، العلوم التربوية، الجامعة الأردنية، 46(1)، ملحق3، 307 -325.
وزارة الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات.(2018). الاستراتيجية الوطنية للأمن السيبراني(2018-2023)، عمان، الأردن.
وكالة عمون الإخبارية (2015). (2100) جريمة الكترونية في الأردن. منشور بتاريخ 23/12/2015، "متوفر بموقع" https://www.ammonnews.net/article/253375 " تاريخ الاسترجاع: 1/1/2022".
Goran, A. (2017). Cyber Security Risks in Public High School, Social Psychology of Education. 18(1), 1-16.
Spiering, A. (2018). Improving Cyber Security Safety Awareness Education at Dutch Elementary School. Unpublished Master Thesis's, Leiden: Leiden University.
Trout, B. (2017). Cyber Law. A Legal Arsenal for Online Business. Word Audience, Inc.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Dirasat: Human and Social Sciences

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.


