The Proportional Contribution for the Assertive Behavior in the University Integration for a Sample of Imam Ben Abdulrahman Faisal University Students
DOI:
https://doi.org/10.35516/hum.v49i5.2782Keywords:
University integration, assertive behavior, university studentsAbstract
The study aims to explain the levels of both: the assertive behavior and the university integration for Imam Abdulrahman Ben Faisal, if there are statistical differences according to them related to the academic track and finally to predict about the university integration throughout the assertive behavior. The sample of the study included 211 students chosen randomly. To achieve the purposes of the study, the researcher used two scientific standards: The first one is the university integration standard and the second one is the assertive behavior after checking the psychometric features for both of being authentic and consistent. The findings of the study appear that the level of the university integration for Imam Abdulrahman University students was at the medium level in terms of all fields; the academic, psychological and social fields. Accordingly, the percentages came between (2.81-3.38). Also, the findings show that the level of the assertive behavior was at the medium level as the percentages were (2.90-3.07). According to the findings of the study, there were no any statistical differences in the level of general university integration and all of its fields: (academic, psychological, social fields) related to the academic track, and there were no statistical differences in the level of assertive behavior related to the academic track, moreover the findings appear that the assertive behavior level has clarified contrast degree of students grades (0.0401) according to the university integration standards and this explains the strong, predictive relation between the assertive behavior and the university integration.
Downloads
References
أبو قديس، محمود (2005) درجة رضا طلبة الدفعة الأولى التي التحقت بالجامعة الهاشمية على الخبرات والخدمات التي قدمتها لهم الجامعة، المجلة التربوية 53-80 (63) 16.
بني خالد، محمد (2010) التكيف الأكاديمي وعلاقته بالكفاءة الذاتية العامة لدى طلبة كلية العلوم التربوية في جامعة آل البيت. مجلة جامعة النجاح للأبحاث.432-413(2)24
جاسم بشرى (2003). التوافق في البيئة الجامعية وعلاقتها بقلق المستقبل، رسالة دكتوراه غير منشوره، الجامعة المستنصرية.
جبر، حسن (2015). تشكل هُويّة الأنا وعلاقتها بالتّوافق النّفسيّ لدى طلبة الجامعة. مجلّة مركز بابل للدراسات الإنسانيّة،.473 – 496 (1)5
جبر، عدنان؛ وجبّار، شروق (2014). التمايز النّفسيّ وعلاقته بسمات الشخصيّة لدى طلبة الجامعة. مجلّة الباحث، 13(6). 340 – 368
الجبوري، الحمداني(2006). التوافق مع المجتمع الجامعي وعلاقته بالاتجاه نحو التخصص وبعض المتغيرات لدى طلبة جامعة المرج في ليبيا. مجلة العلوم التربوية والنفسية.7(1)64-77.
الجنابي، يحيى(2001). بناء برنامج إرشادي للتكيف مع الحياة الجامعية في الجامعات الأردنية، أطروحة دكتوراه غير منشورة، الجامعة المستنصرية.
حبايب، علي؛ وأبو مرق، علي(2009). التوافق الجامعي لدى طلبة جامعة النجاح في ضوء بعض المتغيرات. مجلة جامعة النجاح للأبحاث والعلوم الانسانية.33(3)858-879.
حسن، طالب(2019). الاندماج الجامعي وعلاقته بتنظيم الوقت لدى طلبة الجامعة، مجلة كلية التربية الأساسية25(105)20-39.
خطاب، كريمة (2011). تأثير كل من ابعاد الذكاء الوجداني وتوكيد الذات على الشعور بالسعادة لدى طلاب الجامعة، اطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة القاهرة.
الخليفي، مريم (2006). تأكيد الذات طريقك لحياة أفضل. القاهرة. دار العين للنشر.
الخطيب، عادل وسماوي، حابس (2012). التكيف مع الحياة الجامعية في جامعة البلقاء التطبيقية. المجلة الأمريكية الدولية للبحوث المعاصرة، 2(11)7-16.
الدسوقي مديحه. (2000) المشكلات والصحة النفسية، القاهرة: الفاروق الحديث للطباعة والنشر.
رفه، سمر2012)). مهارات توكيد الذات وعلاقتها بأساليب التنشئة الوالدية لدى عينة من طالبات جامعة ام القرى، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة ام القرى.
الرقاد، هناء (2017). الرهاب الاجتماعيّ وعلاقته بالتّوافق الجامعيّ لدى طلبة الجامعة الهاشميّة. المجلّة العربيّة للعلوم ونشر الأبحاث، 1(3)،.232 – 248
العمرية، صلاح الدين(2002) الصحة النفسية والإرشاد النفسي، مكتبة المجتمع العربي، الأردن.
القحطانيّ، عبد الله (2018) التّوافق الجامعيّ لدى طلبة جامعة شقراء وعلاقته بمتغيّري الجنس والتخصّص. مجلّة الجامعة الإسلاميّة للدراسات التربويّة والنّفسيّة، 26(2).244 – 261
القدومي، عبد الناصر؛ سلامة، كمال (2011). التوافق الجامعي لدى طلبة البكالوريوس في الأكاديمية الفلسطينية للعلوم الأمنية في أريحا، مجلة كلية التربية بالزقازيق، (73) 22263-308.
كتلو، كامل (2009) توكيد الذات والتكيف الأكاديمي وعلاقتها ببعض المتغيرات الديموغرافية والتربوية لدى طلبة جامعة الخليل، اطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة الخليل.
كريمة، محمود(2011). تأثير كل من أبعاد الذكاء الوجداني وتوكيد الذات على الشعور بالسعادة لدى طلاب الجامعة، المجلة المصرية للدارسات،71(21)346-378.
لبد، معتزّ (2013). أساليب مواجهة ضغوط الحياة وعلاقتها بالتّوافق النّفسيّ لدى طلبة كلّيّات المجتمع المتوسّطة بمحافظات غزّة رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الأزهر.
محمد، احمد، محمد، نصر الدين (2014). قياس السلوك التوكيدي لدى طلبية جامعية زاخيو –) بناء وتطبيق (، المجلة التربوية الدولية، 3(6) 144-158.
مهدي، صالح(2008). تأثير برنامج إرشادي تعليمي لزيادة تكيف طالبات كلية التربية الرياضية مع الحياة الجامعية، مجلة علوم التربية الرياضية. 9 (1) 351-370.
النوافله، احمد(2014). مهـارات السلـوك التوكيـدي لـدى طلبـة السنـة التحضيريـة بجامعـة الدمـام في ضوء التوافق الجامعي، مجلة المستجدات النفسية العربية،4(39)20-31.
يونس، محمد. (2005) علاقة الاتزان الانفعالي بمستويات تأكيد الذات لدى عينة من طلبة الجامعة الأردنية، مجلة جامعة النجاح للأبحاث والعلوم الإنسانية،.111-137(3)19
Abu Qudis, Mahmoud (2005), the degree of satisfaction of students of the first batch that joined the Hashemite University on the experiences and services provided by the university, Educational Journal (63) 16 ,53-80
Al-Jubouri, Al-Hamdani (2006). Compatibility with the university community and its relationship to the trend towards specialization and some variables among students of Marj University in Libya. Journal of Educational and Psychological Sciences. 7 (1) 64-77.
AL-Khatib, B., Adel, A., Habis, S., Samawi, S. (2012). Adjustment to college life at albalqa applied University. American International Journal of Contemporary Research, 2(11) 7 – 16.
Al-Khulaifi, Maryam (2006). Self assertion is your way to a better life. Cairo. Al Ain Publishing House.
Al-Nawafleh, Ahmed (2014). Affirmative Behavior Skills for Preparatory Year Students at Damam University in the Light of University Consensus, Arab Psychological Developments Journal, 40 (39) 20-31.
Al-Omariya, Salah Al-Din (2002), Mental Health and Psychological Guidance, Arab Society Library, Jordan.
Al-Qaddoumi, Abdel Nasser; Salama, Kamal (2011). University alignment for undergraduate students at the Palestinian Academy for Security Sciences in Jericho, Journal of the Faculty of Education, Zagazig,22 (73) 263-308.
Al-Qahtani, Abdullah (2018) University alignment with Shaqra University students and its relationship to the variables of sex and specialization. Journal of the Islamic University for Educational and Psychological Studies, 26 (2), 244-261.
Al-Raqqad, Hana Khalid (2017). Social phobia and its relationship to university harmony among the students of the Hashemite University. Arab Journal of Science and Research Publishing, 1 (3), 232-248.
Bani Khalid, Muhammad (2010) Academic adjustment and its relationship to general self-efficacy among students of the Faculty of Educational Sciences at Aal Al-Bayt University. An-Najah University Journal for Research. 2 (24) 432-413
Bouvier، P. (2003). Child Sexual Abuse: Vicious Circles of Fate or Paths to Resilience?، Vol.361، issue 9356، p.446، Order at http//search Epnet.com.
Brent.M,Julie.A&Edith,C.(2009).Differences in resilience and university adjustment between school leaer and mature entry university students. The Australasian Community Psychologist, 21(1) 50-61.
Desouki, praise. (2000) Problems and Mental Health, Cairo: Al-Faruq Al-Hadith for Printing and Publishing.
Grayson J.P. (2003). "The consequences of early adjustment to university". Higher Education, 64(4) 411-42
Habayeb, Ali and Abu Maraq, Ali (2009). University alignment for An-Najah University students in light of some variables. An-Najah University Journal for Research and Humanities. 33 (3) 858-879
Hassan, Talib (2019). University integration and its relationship to time management among university students, Journal of the College of Basic Education 25 (105) 20-39.
Jabr, Adnan; Jabbar, Shurooq (2014). Psychological differentiation and its relationship to personality traits of university students Journal of Researcher,13(6)340-368.
Jabr, Hasan (2015). The identity of the ego constitutes its relationship to the psychological compatibility of university students. Journal of the Babel Center for Humanitarian Studies, 1 (5)473--496.
Janabi, Yahya (2001). Building an advisory program to adapt to university life in Jordanian universities, unpublished doctoral thesis, Al-Mustansiriya University.
Jassim Bushra (2003). Conformity in the university environment and its relationship to future anxiety, unpublished PhD thesis, Al-Mustansiriya University.
Karima, Mahmoud (2011). The effect of the dimensions of emotional intelligence and self-affirmation on the feeling of happiness among university students, Egyptian Journal of Studies, 71 (21) 346-378.
Katloo, Kamel (2009) Self-affirmation and academic adaptation and its relationship to some demographic and educational variables among Hebron University students, unpublished doctoral thesis, University of Hebron.
Khattab, Karima (2011). The effect of both dimensions of emotional intelligence and self-affirmation on the feeling of happiness among university students, unpublished doctoral thesis, Cairo University.
Lebed, Moataz (2013).Methods of facing the pressures of life and its relationship to psychological harmony among students of the middle community colleges in the governorates of Gaza, unpublished Master Thesis, Al-Azhar University.
Mahdi, Saleh (2008). The effect of an educational counseling program to increase the adaptation of students of the College of Physical Education to university life, Journal of Physical Education Sciences. 9 (1) 351-370.
Merna, G. & and John, P. (2006). The effects of role playing variations on the assessment of assertive behavior self. Behavior Therapy, 7 (3) 343-347
Mudhovozi, P (2012). Social and academic adjustment of first year university students. Journal of Social Science, 33 (2) 251-259.
Muhammad, Ahmad, Muhammad, Nasreddin (2014). Measuring Affirmative Behavior for a University Students in Zakhi - (Building and Applying), International Educational Journal, 3 (6) 144-158.
Parker,J.Summerfeldt,L.Hogan,M&Majesk,S(2004).Emotional intelligence and academic success examining the transition from high school to university. Personality and Indivdual Differences, 36 (1) 163-173
Powell, T. (1997). Free Yourself From Harmfully Stress, Dorling, Kindersley
Rafah, Samar (2012). Self-affirmation skills and their relationship to parenting methods among a sample of Umm Al-Qura University students, unpublished Master Thesis, Umm Al-Qura University.
Saricaoglu, H.; Arslan, C. (2013). An Investigation into Psychological Well-being Levels of Higher Education Students with Respect to Personality Traits and Self-Compassion. Education Science: Theory & Practice. 13(4) 2097 – 2104.
Yunus, Muhammad. (2005) The relationship of emotional equilibrium to levels of self-assertion among a sample of University of Jordan students, An-Najah University Journal for Research and Humanities, 3 (19)111-137
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Dirasat: Human and Social Sciences

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.


