اتجاهات الإعلاميين الأردنيين نحو توظيف الذكاء الاصطناعي في إنتاج المحتوى الرقمي

المؤلفون

DOI:

https://doi.org/10.35516/hum.v52i1.5564

الكلمات المفتاحية:

الاتجاهات، الإعلاميون الأردنيون، الذكاء الاصطناعي، المحتوى الرقمي

الملخص

الأهداف: الكشف عن اتجاهات الإعلاميين الأردنيين نحو توظيف تطبيقات الذكاء الاصطناعي في إنتاج المحتوى الرقمي، وتأثير تلك المضامين على المتلقين، والتعرف إلى التحديات الأخلاقية والتشريعية والتطبيقية المُصاحبة لتقنية الذكاء الاصطناعي.

المنهجية: اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي المسحي على عينة عمدية قوامها 100 إعلامي من الإعلاميين الأردنيين العاملين في وسائل الإعلام التقليدية والرقمية في العاصمة عَمان.

النتائج: جاءت اتجاهات الإعلاميين الأردنيين مرتفعة لصالح قدرة المضامين الرقمية المدعمة بالذكاء الاصطناعي على إحداث تطور إعلامي، فضلا عن تحسين آليات عرض الرسائل الإعلامية، وتلتها القدرة على جذب الجمهور. فضلاً عن تأثير تلك المضامين الرقمية على المتلقي من خلال تمكينه من معايشة الحدث بشكل مناسب. وأظهرت النتائج أن توظيف الذكاء الاصطناعي في إنتاج المحتوى الرقمي يساعد في تحديد عادات مشاهدة الجمهور، واعتماد ميزة التخصيص في توزيع الأخبار تبعا لاهتمامات كل قارئ.

الخلاصة: فرض توظيف تقنيات الذكاء الاصطناعي في إنتاج المحتوى الرقمي على وسائل الإعلام باستخدام استراتيجيات حديثة؛ لمواكبة تغيير آليات صناعة المحتوى الإعلامي، وأساليب معالجته، وطرائق نشره. فتوظيف تقنيات الذكاء الاصطناعي يمثل؛ بيئة جديدة للممارسة الإعلامية تتطلب من المؤسسات الإعلامية الأردنية تطوير إمكانياتها لمواكبة التقدم لكي تزيد من كفاءة العمل الإعلامي.

التنزيلات

بيانات التنزيل غير متوفرة بعد.

المراجع

Abdel Hamid, M. (2017). The Egyptian public's attitudes towards state institutions' pages on social networking sites. Unpublished master's thesis, Faculty of Arts, Zagazig University.

Abdel-Fattah, M. (2020). The impact of technological developments in supporting the experiences of local media projects on the Internet and their ability to compete with news sites. Unpublished doctoral thesis, Faculty of Mass Communication, Cairo University.

Abdullah, M. (2020). The impact of technological innovations on the structure of journalistic institutions. Faculty of Mass Communication, University of Algiers.

Abdul Rahman, I. (2021). The reality of the use of digital technology in the Egyptian press. Middle East Public Relations Research Journal, Egyptian Public Relations Association.

Abdel-Moati, H. (2021). Uses of Blockchains in the Field of Journalism. Arab Journal for Media and Communication Research.

Ahmed, E. (2022). Strategies for managing newspapers and their websites and their relationship to the reality and future of their competitive environment. PhD thesis, Faculty of Arts, Ain Shams University.

Al-Jayar, S. (2021). Recent trends in artificial intelligence research on the media product. Middle East Public Relations Research Journal, Egyptian Public Relations Association.

Awad, H. (2020). An innovative future vision of augmented reality in print advertising. Journal of Architecture, Arts and Humanities, Egypt, 23.

Badawi, M. (2020). The future of the news function of electronic journalism in light of the multiplicity of digital media platforms. PhD thesis, Faculty of Mass Communication, Al-Azhar University.

Brake, A. (2020). Attitudes of communicators towards the use of artificial intelligence techniques in Egyptian and Saudi journalistic institutions: a field study within the framework of the unified theory of acceptance and use of technology. Journal of Media Research, Al-Azhar University, 53(2), 447-526.

British Arab Academy for Higher Education. (2017). The Science of Artificial Intelligence, dated 1/13/2023

https://www.abahe.uk/information-technology-enc/67500-science-artificial-intelligence.html

Canavilhas, J. (2022). Artificial intelligence and journalism: Current situation and expectations in the Portuguese sports media. Journalism and media, 3(3), 510-520.

Deuze, M. (2019). Conversation on convergence. (1st ed.). England: Blackwell publishing.

Hansen, M., Roca-Sales, M., Keegan, J. M., & King, G. (2017). Artificial intelligence: Practice and implications for journalism.

Hassan, S. (2015). Priorities of media richness among Iraqi electronic newspaper users. Scientific Researcher Journal.

Ibrahim, A. (2017). The impact of the Internet on news editing arts on satellite channels. Ph.D. thesis, Faculty of Mass Communication, Cairo University, Egypt.

Kandilji, A. (1993). Scientific research and use of information resources. Al-Mustansiriya University, Baghdad.

Khalil, S. (2016). Multimedia and its role in developing journalistic practice. Unpublished master's thesis, Sudan University of Science and Technology.

Kool, H. (2016). The ethics of immersive journalism: A rhetorical analysis of news storytelling with virtual reality technology. Intersect: The Stanford journal of science, technology, and society, 9(3).

Meanings Dictionary. (2023).

https://www.almaany.com/ar/dict/arar/%D8%A5%D8%B9%D9%84%D8%A7%D9%85/

Moussa, A., & Ahmed, H. (2019). Artificial Intelligence, Cairo: The Arab Group for Trainingand Publishing.

Miroshnichenko, A. (2020). AI to Bypass Creativity, Will Robots Replace Journalists? (The Answer is yes). Switzerland Information, 9(7).

Namos, J. (2020). Reflections of the digital environment and its effects on journalists working in the Iraqi press. International Journal of Humanities and Social Sciences, 13.

Nasr, H. (2015). Research trends and development in new media: an analytical study of scientific production published in peer-reviewed periodicals, conference on social media: applications and methodological problems, Imam Muhammad bin Saud Islamic University.

Rustambek, M. (2023). Examining the influence of artificial intelligence on journalism: the viewpoint of professionals, reporters, and scholars. ОБРАЗОВАНИЕ НАУКА И ИННОВАЦИОННЫЕ ИДЕИ В МИРЕ, 22(3), 110-114.

Sadiq, A. (2008). New media, concepts, means and applications. (1st ed.). Amman: Dar Al-Shorouk for publication and distribution.

Salman, A. (2020). The function of the cloud platform in visual media. Academic Journal.

Siddig, S. (2018). Maximizing the role of augmented reality technology for interactive advertising inside shopping malls. Journal of Architecture, Arts and Human Sciences, Egypt, 12.

Sun, M., Hu, W., & Wu, Y. (2022). Public perceptions and attitudes towards the application of artificial intelligence in journalism: From a China-based survey. Journalism Practice, 1-23.

Zacharia, J., & Migielicz, G. (2016). Immersive Journalism in VR: Four Theoretical Domains for Researching a Narrative Design Framework. Springer International Publishing Switzerland, University ofTexas at Dallas.

Zamith, R. (2019, February 25). Algorithms and Journalism. Oxford Research Encyclopedia of Communication. Retrieved 24 Sep. 2020, from: https://oxfordre.com/communication/view/10.1093/acrefore/9780190228613.001.0001/ar

Zhang, D. (2021). The snow den effect dominates trends in newsroom. International Journal of Human-Computer Interactions, 1(4).

التنزيلات

منشور

2024-11-14

كيفية الاقتباس

Al Khasawneh, I. F. ., & Al-Debaisi, A. A. (2024). اتجاهات الإعلاميين الأردنيين نحو توظيف الذكاء الاصطناعي في إنتاج المحتوى الرقمي. دراسات: العلوم الإنسانية والاجتماعية, 52(1), 129–142. https://doi.org/10.35516/hum.v52i1.5564

إصدار

القسم

الإعلام
##plugins.generic.dates.received## 2023-08-27
##plugins.generic.dates.accepted## 2024-01-07
##plugins.generic.dates.published## 2024-11-14