المساندة الاجتماعية وعلاقتها بتكيّف طلبة كلية التربية الرياضية مع البيئة الجامعية في جامعة اليرموك

المؤلفون

  • Khaled Mahmoud Alzyoud Faculty of Physical Education, Yarmouk University, Jordan

الكلمات المفتاحية:

المساندة الاجتماعية، التكيّف الاجتماعي، البيئة الجامعية

الملخص

هدفت الدراسة إلى تعرٌّف العلاقة بين المساندة الاجتماعية وتكيّف طلبة كلية التربية الرياضية مع البيئة الجامعية في جامعة اليرموك، واعتمدت على الأسلوب الوصفي التحليلي، وتم تطبيق الاستبانة على عينة عشوائية بلغت (287) طالبًا وطالبة من طلبة كلية التربية الرياضية. وأظهرت نتائج الدراسة أن مستوى المساندة الاجتماعية لدى طلبة كلية التربية الرياضية جاء مرتفعًا؛ حيث إن المتوسطات الحسابية لجميع مجالات مقياس المساندة الاجتماعية جاءت بدرجة تقييم مرتفعة، فجاء بالمرتبة الأولى مجال المساندة من قبل إدارة وأعضاء الهيئة التدريسية، وبالمرتبة الثانية مجال "المساندة من الزملاء والأصدقاء، وبالمرتبة الثالثة والأخيرة جاء مجال "المساندة من الأسرة. في حين أظهرت الدراسة أن مستوى تكيّف طلبة كلية التربية الرياضية مع البيئة الجامعية جاء بمستوى مرتفع؛ حيث إن المتوسطات الحسابية لمجالات مقياس التكيّف جاءت بدرجة تقييم مرتفعة، فجاء بالمرتبة الأولى المجال الاجتماعي، وبالمرتبة الثانية المجال النفسي، وبالمرتبة الثالثة والأخيرة جاء المجال الأكاديمي، وكشفت الدراسة عن وجود فروق إحصائية في مستوى المساندة الاجتماعية وفي مستوى تكيّف الطلبة وفقًا لمتغيري الجنس ومكان الإقامة ولصالح الذكور والمدينة على التوالي، كما بينت النتائج وجود علاقة إحصائية بين المساندة الاجتماعية وتكيّف الطلبة مع البيئة الجامعية.

التنزيلات

بيانات التنزيل غير متوفرة بعد.

المراجع

Abbas, A. (2016). Methods in Coping With Psychological Trauma and its Relation to Family Support in A Sample in Adolescents Residing in Housing Centers in Damascus City. Unpublished master’s thesis, Faculty in Education, University in Damascus.

Abdel Maaboud, N. (2005). The Effect in Social Support on Reducing the Psychological Stress Resulting from Accident Trauma in A Sample in University Students. Unpublished master’s thesis, Ain Shams University, Cairo.

Abdelkader, K., & Salma, F. (2014). The Role in the Educational Institution in the Integration in the Individual in Society, Journal in Humanities and Social Sciences, 15, 1-11.

Adidamoni, S. (2009). Social Support and its Relation to the Innovative Talent in Adolescents. Unpublished master’s thesis, Faculty in Education, Zagazig University.

Al- Khikani, A., Jubouri, A., & Karar H. (2017). Social Adaptation and its Relation to Social Support for bow and Arrow Players. Journal in Physical Education Sciences, 10(8), 270-284.

Al- Kadi, A. (2012). Emotional Intelligence and its Relation to University Integration Among Students in the Faculty in Education, Taiz. Arab Journal for the Development in Excellence, 4, 26 – 80.

Al- Kurdi, F. (2012). Social Support and its Relation to Psychological Stress Among the Palestinian Community Residing in Saudi Arabia. Unpublished master’s thesis, Arab Open Academy in Denmark.

Al- Mabhouh, O. (2015). Psychological and Social Support and its Relation to the Academic Compatibility in Students Benefiting from the Student Fund in the Islamic University in Gaza. Unpublished master’s thesis, Islamic University, Gaza.

Al- Mansouri, A., & Al-Badran, H. (2010). The Level in Social Interaction and its Relation to Social Support Among Psychological Counseling Students. Basrah Research Journal, 35(22), 100-132.

Al- Nemrat, A. (2018). The Role in Sports Activities in Satisfying the Needs in Students in the Faculty in Physical Education (Social, Psychological and Health). Unpublished master’s thesis. Faculty in Physical Education, Yarmouk University.

Al- Sarsi, A. & Abdel Maqsoud, A. (2001). Social Support Scale. Cairo: Egyptian Anglo Library.

Al- Zyoud, K. (2015). The Extent in Adaptation in Students in the Faculty in Physical Education with the University Environment at Yarmouk University. Al-Manara Journal for Research and Studies, 21(2), 201 -231.

Al-Janabi, Y. (2001). Building An Orientation Program to Adapt University Life in Jordanian Universities. Unpublished master’s thesis, Mustansiriya University, Faculty In Education, Iraq.

Al-Sgeer, S. (2001). Social Adaptation In International Students "Analytical Study Applied to International Students at King Saud University in Riyadh. Um Al-Qura University Journal in Educational, Social and Human Sciences, Vol. XIII, No. 1, 30-54.

Alzoud, K., & Beni Melhem, M. (2017). The Importance in Sports Activities in Improving Social Relations Between Students in the Faculty In Physical Education at Yarmouk University. Journal in Educational and Psychological Sciences, 18(4), 327 -355.

Alzyoud, K. (2008). The Impact in Customs and Traditions on Women's Sport in Jordan. Unpublished Ph.D. dissertation, Bandios University, Athens.

Barcelona, B. (2002). Student Involvement in Campus Recreational Sports Activities and Gains in Team – Functioning. Gyber Journal in Applied Leisure and Recreation Fesearch, 46 (10), 52-58

Brownwell, A., & Shumaker, S. (2011). Social Support an Introduction to Acomplex Phenomenon. Journal in Social Issues, 40(4), 1-9.

Calvete, D., & Smith, J. (2006). Perceived Social Support Coping, And Symptoms in Distressin American and Spanish Students. Anxiety. Stress and Coping, 19(1), 47-65.

Cohen, S., & Wills, T. (2011). Stress Social Support and the Buffering Hypothesis. Psychological Bulletin, 98(2), 336-375.

Cutrona, C. (1996). Social Support. Cauples. London: Sage Publication.

Damietta, S .(2010). The Academic Problems in the Students in the University in Taiba and its Relationship to the Level in Performance. In The Scientific Symposium Entitled "Higher Education in the Girl Expulsion tnd Aspirations" from 4-6-2010, Taiba University In Medina, p 96-140.

Demaray, S. (2005). The Relationship Between Social Support and Student Adjustment. Alongitudinal Analysis, 42(7), 691-707.

Farmen, T. (2002). Social Networks in Mainstream. Reports Research, 20 (1) 35-42.

Kamberidou, I. (2011). Athlete Activism and Peace Education: Bridging the Social Inequality Gap through Sports. Journal of Multidisciplinary Scholarship, 8(1), 168–180.

Hussein, A., & Abbas, M. (2014). Social Support and its Relation to the Achievement in Students in the Fourth Stage. Journal in Physical Education Sciences, 7(6), 114-124.

Mahon, N., Yarcheski, A., & Yarcheski, T.(1999). Differences in Social Support and Loneliness in Adolescents According to Developmental Stages and Gender Public. Health Nursing, 11(5), 361-368

Munir, A., & Assali, A. (2017). The Relationship in Social Support to the Share in Physical Education and Sports Among Secondary School Students. Unpublished master’s thesis, Institute in Science and Techniques in Physical Activity and Sports, University in Xi'an University Ashour, Algeria.

Roos, P., & Lawrence, H. (2004) Sex Roles and Social Support as Moderators in Life Stress Adjustment. Journal in Personality and Social Psychology, 52(3), 570-585.

Safree, Y., & Dzulkifli, M. (2010). The Relationship Between Social Support and Psychological Problems Among Students. International Journal in Business and Social Science, 1(3), 110-116.

Shamrokh, N., & Khasawneh, K. (2011). The Social Benefits in Sports Activity from the Perspective in Yarmouk University Students. An-Najah University Journal In Research, 25(5), 1337-1358.

Suleiman, H., & Hatem, M. (2006). Social Adjustment in Schools Between Athletes and Non-Athletes in the Middle School Students. Al-Rafidain Journal for Sport Sciences, 12(42), 79-93.

التنزيلات

منشور

2020-06-01

كيفية الاقتباس

Alzyoud, K. M. . (2020). المساندة الاجتماعية وعلاقتها بتكيّف طلبة كلية التربية الرياضية مع البيئة الجامعية في جامعة اليرموك. دراسات: العلوم التربوية, 47(2), 215–234. استرجع في من http://dsr.ju.edu.jo/djournals/index.php/Edu/article/view/2285

إصدار

القسم

Articles