أثر التعلّم الإلكتروني باستخدام نظام إدارة التعلّم Learning Management Systems (LMS) في اكتساب الطلبة للمفاهيم العلمية وتنمية مهارات التفكير الناقد في المدارس القطرية

المؤلفون

  • Ashraf Kan’an Faculty of Educational Sciences, Irbid National University, Jordan
  • Talal Abdullah Alzoabi Faculty of Educational Sciences, Zarqa University, Jordan.
  • Mohammed Matar Aldulaimi Ministry of Education and Higher Education, Qatar

الكلمات المفتاحية:

نظام إدارة التعلّم، النقل في الإنسان، مادة الأحياء، مهـارات التفكيـر الناقد، المفاهيم العلمية

الملخص

هدفت الدراسة إلى استقصاء أثر استخدام نظام إدارة التعلّم Learning Management Systems (LMS) في تدريس موضوع النقل في الإنسان على اكتساب طلاب الصف الحادي عشر التأسيسي المفاهيم العلمية ومهارات التفكير الناقد في المدارس القطرية. ولتحقيــق هــدف الدراســة قــام الباحثــون بإعــداد دليل المعلم لنظام إدارة التعلّم، واختبـار اكتساب المفاهيم، واختبار مهارات التفكير الناقد. وتم استخدام المنهج شبه التجريبي، وطُبقت الدراسة علـى طلاب الصف الحادي عشر التأسيسي في مدرسة ناصر بن عبدالله العطية الثانوية المستقلة للبنين في دولة قطر، وبلغ أفراد عينة الدراسة (88) طالبًا، تم اختيارهم بالطريقة القصدية، توزعوا علـى مجمـوعتين إحـداهما تجريبيـة مكونـة مـن (50) طالبًا، درسـت باستخدام نظام إدارة التعلّم، والأخـرى ضــابطة مكونـة مـن (38) طالبـًا درســت بالطريقة الإعتيادية. أظهرت نتائج الدراسة وجود أثر ذي دلالة إحصـائية لاستخدام نظام إدارة التعلّم فـي تحسـين اكتساب الطلاب للمفاهيم العلمية فـي موضوع النقل في الإنسان، وتحســين مهــارات التّفكيــر النّاقــد لــدى طلاب الصف الحادي عشر التأسيسي، وأوصت الدراسة بتبني نظام إدارة التعلّم في تــدريس مادة الأحياء، واستقصاء أثر استخدام نظام إدارة التعلّم على متغيرات أخرى مثل مهارات حل المشكلة، والقدرة على اتخاذ القرارات.

التنزيلات

بيانات التنزيل غير متوفرة بعد.

المراجع

Abdul Ati, H.A. (2013). E-learning systems over networks. Electronic Education Journal. Retrieved March 3rd, 2017, http://emag.mans.edu.eg/index.php?page=news&task=show&id=398.

Al-Megrin, N. (2016). The effect of E-Learning by using the learning management system Edmodo on the Achievement of Students of second Secondary School in Biology Course (3). International Journal of Interdisciplinary Education, 245 (5), 217-245.

Al-muhsin, L. (2007). The effect of using Roger Baby's Five-Stage Educational Model (5E’s) on the achievement of scientific concepts and developing critical thinking skills for first grade intermediate students in Qurayyat Schools in Saudi Arabia. Unpublished MA thesis, University of Jordan, Amman-Jordan.

Al-salloum, O.; & Rdwan, M. (2013). Proposed template for the establishment of interactive courses according to the system of E-learning management "Blackboard" at King Saud University in Saudi Arabia. Riyadh: Arab Gulf Letter, Arab Bureau of Education for the Gulf States.

Al-sarayra, R. (2016). The effect of teaching using the learning management system (Moodle) and the interactive blackboard based on the structural model on the students achievement of computerized computer programs at Mu’tah University and the development of their creative thinking skills. Unpublished MA thesis, University of Jordan, Amman-Jordan.

Hiasat, M. (2005). The effect of teaching methods and advanced organizational methods on the acquisition of physical problem solving skills, critical thinking and achievement among intermediate university students. Unpublished MA thesis, Amman Arab University, Amman, Jordan.

Jaradat, A. (2006). The impact of a problem-based enrichment program on developing critical and creative thinking skills among outstanding students in entrepreneurship centers in Jordan. Unpublished MA thesis, Amman Arab University, Amman, Jordan.

Ministry of Education and Higher Education - Qatar. (2017). Learning Management System, retrieved 3/7/2017 from http://www.edu.gov.qa/Ar/structure/EducationAffair/CurriculumManagementLearningResources/ElectronicEducations/ElectronicEducationLearining/Pages/LMS.aspx.

Al-adwan, Y.M. (2017). The effect of using the E-Learning Management System (Jusur) on knowledge acquisition in English Language and achievement motivation for preparatory year students at the Hashimite University: An empirical study. International Journal of Humanities, Social Sciences and Education (IJHSSE), 4(4), 63-71.

Cízková, V., & Ctrnáctová, H. (2003). Development of logical thinking in science subjects teaching. Journal of Baltic Science Education, 2(4): 12-20.

Dollman, L. Morgan, C. Pergler, J. Russell, W. & Watts, J. (2007). Improving social skills through the use of cooperative learning. Review of Education Research, 67(4): 331-378.

Facione, P. A., Facione, N. C. (2002). California critical thinking skills test. USA: California academic press.

Firat, M. (2016). Determining the effects of LMS learning behaviors on academic achievement in a learning analytic perspective. Journal of Information Technology Education. Research, 15, 75-87. Retrieved from http://www.jite.org/documents/Vol15/JITEv15ResearchP075-87Firat1928.pdf

Kan’an A.F. (2018). The relationship between 21st century skills (cs21) and academic achievement among Jordanian students. Journal of Turkish Science Education, 15 (2): 82-93.

Kan’an, A.F. (2015). The effects of PBL on learning biology in Qatar. Germany: Lambert.

Phillipo, J., & Krongard, S. (2017). Learning management system (LMS). Retrived Augest 2017 from http://ease.celt.org/resources/1/CELT_LMS_Article.pdf.

Reigeluth, C. (1997). Instructional theory, practitioner needs, and new directions: Some reflections. Educational Technology, 37(1), 42-47.

Sawaftah, W.A., & Aljeraiwi, A. (2016). The Effectiveness of blended learning based on blackboard in immediate and delayed achievement and retention in a Physics course among Health colleges’ students at King Saud University (KSU). Journal of Educational and Psychological Studies [JEPS], 10(3), 476-497.

Syaad, P., & Hidayat, W.N. (2018). The Effectiveness of Learning Management System (LMS) on Computer Assisted Learning Course for Informatics Engineering Education Students. Advanced Science Letters, 24(4): 2642-2645.

Zamil, Z. (1425). Evaluation of e-learning experience in some institutions of higher education in the Kingdom of Saudi Arabia from the student's point of view. Unpublished Ph.D. thesis, Umm Al-Qura University.

التنزيلات

منشور

2020-06-01

كيفية الاقتباس

Kan’an, A. ., Alzoabi, T. A. ., & Aldulaimi, M. M. . (2020). أثر التعلّم الإلكتروني باستخدام نظام إدارة التعلّم Learning Management Systems (LMS) في اكتساب الطلبة للمفاهيم العلمية وتنمية مهارات التفكير الناقد في المدارس القطرية. دراسات: العلوم التربوية, 47(2), 379–388. استرجع في من http://dsr.ju.edu.jo/djournals/index.php/Edu/article/view/2297

إصدار

القسم

Articles