أثر برنامج تعليمي مقترح في تحسن بعض المهارات الأساسية في كرة القدم لدى الأفراد الذين يعانون من متلازمة داون

المؤلفون

  • Esam Najeh Abu-Shihab Faculty of Sport Sciences- Mutah University, Jordan
  • Ra'fat Omar Al-Odaily Faculty of Sport Sciences- Mutah University, Jordan

الكلمات المفتاحية:

برنامج تعليمي، المهارات الأساسية، كرة القدم ، متلازمة داون

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلىتعرُّف أثر برنامج تعليمي مقترح في تحسن بعض المهارات الأساسية في كرة القدم لدى الأفراد الذين يعانون من متلازمة داون، واستخدم الباحث المنهج التجريبي بطريقة المجموعة التجريبية الواحدة وبالقياس القبلي والبعدي، وتكونت عينة الدراسة (20) فردًا من الذين يعانون من متلازمة داون ذكور، وتراوحت أعمارهم ما بين (18-22) سنة، تم اختيارهم بالطريقة القصدية من مركز تأهيل عقربا الأشخاص ذوي الإعاقة، حيث تم استخدام المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية لوصف مستوى الأداء في التطبيق القبلي والبعدي لاختبارات الدراسة، وتم استخدام اختبار (ت) للعينات المرتبطة للكشف عن وجود فروق بين الاداء في القياس القبلي والبعدي للمجموعة التجريبية في اختبارات الدراسة، وأظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤0.05) بين القياس القبلي والبعدي على تعلم بعض المهارات الأساسية في كرة القدم لدى المجموعة التجريبية ولصالح القياس البعدي لدى الأفراد الذين يعانون من متلازمة داون، وأوصى الباحث بضرورة اعتماد البرنامج المقترح كوسيلة لتعلم بعض المهارات الأساسية في كرة القدم لدى الأفراد الذين يعانون من متلازمة داون.

التنزيلات

بيانات التنزيل غير متوفرة بعد.

المراجع

Abbas, S. (2009). Models for purposeful educational games designed to serve children of Down syndrome. Kuwait.

Al-Hafi, B. (2013). The impact of the use of teaching aids in learning the basic skills of basketball for people with intellectual disabilities. Unpublished master’s thesis, Faculty of Physical Education, University of Jordan, Amman, Jordan.

Al-Harbi, M. (2001). Levels of Physical Activity and Health-Related Physical Fitness in Mentally Concerned Children Compared to Ordinary. Unpublished master’s thesis, King Saud Award, Riyadh, Saudi Arabia.

Al-Khatib C., & Colleagues. (2006). Introduction to Teaching Students with Special Needs. Amman: Faculty of Educational Sciences, University of Jordan.

Al-Kubaisi, A. (2007). An educational curriculum for small games and its effect on learning and retaining some motor abilities and developing social adaptation of the characteristics of Down syndrome campaign. Unpublished Ph.D. dissertation, Baghdad University, Baghdad, Iraq.

Al-Omairi, A., & Al-Matouk, N. (2005). A Teacher's Guide to the Self-Care Curriculum for Down Syndrome Classes in Primary. Kuwait: Ministry of Education.

Carnine, D., & Granzin, A. (2001). Setting Learning Expectations for students with Disabilities. School Psychology Review, 30, 466-427.

Hassold, T., & Patterson, D. (1999). Down Syndrome . New York, U.S.A: AINC.

Hussam, B (2010). The Effect of Recreational Sports Activity on Reducing the Psychological Problems of the Physically Disabled. Journal of Physical Activity Science and Techniques, 1.

Hussein, S. (2016). The Effect of a Program on the Development of Some Essential Compounds for Children with Down Syndrome. Al-Qadissiya Journal of Physical Education, 16(1).

Hindawi, R. (2017). Creativity in the selection of physical and sports activities for people with disabilities, UAE: Qandil.

Ibrahim, F., Bassiouni, S., Soliman, A., & Nahas, M. (2001). Research and Studies in Disability Technology. Cairo: Zahraa Al-Sharq Library.

Ibrahim, M. (2006). Care and Rehabilitation of People with Special Needs. Amman: Al-Warraq Foundation.

Khushnau, B. (2010). The Effect of Learning Back Swimming on the Acquisition of Some Sensory-Kinetics Abilities in People with Down's Disease. Journal of Physical Education Sciences, 3.

Lahtinen, R., & Malin, R. (2007). Physical performance of Individuals With Intellectual Disabillity. Adapted Physical Activity Quarterly, 24.

Lotan, M., Isacov, E., Kessel, S., & Merrick, J., (2004). Physical Fitness and Functional Ability of Children With Intellectual Disability Effects of Short – Term Daily Treadmill Intervention. The Scientific World Journal. 4(2). Nashwan, A. (2003). The Effect of a Proposed Approach to Kinetic Education in the Development of Physical Abilities and Sensory-Kinetics of Properties (Down Syndrome Campaign). Unpublished Ph.D. dissertation, Baghdad University, Baghdad, Iraq.

Othman, M. (2002). Intellectual Disability in Childhood: Definition, Classification, Symptoms, Diagnosis, Causes, Therapeutic Intervention. Cairo: Egyptian Council for Early Childhood.

Osila, E. (2005), Attitudes of Al-Aqsa University Students towards the Integration of the Disabled. Journal of the Faculty of Education, 29(3).

Omar, A. (2010). Evaluation of the Psychosocial and Physical Rehabilitation of the Physically Disabled in Palestine from the Perspective of the Disabled, their Parents and Workers in Rehabilitation Centers. Unpublished Ph.D. dissertation, Al-Quds University, Jerusalem, Palestine.

Ptomey, L., Szabo, A., Willis, E., Gorczyca, A., Greene, J., Danon, J., Donnelly, J. (2018). Changes in cognitive function after a 12-week exercise intervention in adults with Down syndrome. Disability and Health Journal.

Qandil, N. (2011). The Impact of a Proposed Educational Program on Learning some Football Skills and Developing Kinesthetic Perception among Blind Students. Unpublished master’s thesis, Faculty of Physical Education, University of Jordan, Amman, Jordan.

التنزيلات

منشور

2020-06-01

كيفية الاقتباس

Abu-Shihab, E. N. ., & Al-Odaily , R. O. . (2020). أثر برنامج تعليمي مقترح في تحسن بعض المهارات الأساسية في كرة القدم لدى الأفراد الذين يعانون من متلازمة داون. دراسات: العلوم التربوية, 47(2), 389–401. استرجع في من http://dsr.ju.edu.jo/djournals/index.php/Edu/article/view/2298

إصدار

القسم

Articles