أثر تدريس إستراتيجية الرقابة ما وراء المعرفية في الاستيعاب السمعي في اللغة الإنجليزية لطلبة الصف العاشر الأساسي في مديرية تربية البادية الشمالية الشرقية

المؤلفون

  • Ziad Salem Alshurafat The Ministry of Education, Jordan
  • Ahmad Hamad Alkhawaldeh Faculty of Educational Sciences, The University of Jordan, Jordan

الكلمات المفتاحية:

ما وراء المعرفة، الرقابة ما وراء المعرفية، رقابة الاستيعاب، تدريس استراتيجية ما وراء المعرفة، الاستيعاب السمعي

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى كشف أثر تدريس استراتيجية الرقابة ما وراء المعرفية في تطوير الاستيعاب السمعي في اللغة الإنجليزية لطلبة الصف العاشر الأساسي في مديرية تربية البادية الشمالية الشرقية. ولتحقيق الدراسة أهدافَها استخدم الباحث التصميم شبه التجريبي، وتكونت عينتُها من 123 طالب وطالبة تم اختيارهم بطريقة قصدية من أربعة مدارس، وتم توزيع المدارس على المجموعات بشكل عشوائي.

أعَدَّ الباحث برنامجًا تدريبيًّا قائمًا على الرقابة ما وراء المعرفية لتدريس المجموعة التجريبية (ذكور وإناث)، بينما تم تدريس المجموعة الضابطة بالطريقة الاعتيادية. وفي نهاية التجربة تم تطبيق اختبار الاستيعاب السمعي الذي أعده الباحث، وتم التأكد من صدقه بعرضه على مجموعة من المحكّمين. ومن أجل الإجابة عن أسئلة الدراسة تم حساب المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية لعلامات المجموعات، ثم استخدم الباحث تحليل التباين الثنائي لدراسة أثر التدريس باستخدام استراتيجية الرقابة ما وراء المعرفية والجنس والتفاعل بينهما في استيعاب الطلبة السمعي، وقد أظهرت النتائج وجود أثر لإستراتيجية الرقابة في الاستيعاب القرائي لصالح المجموعة التجريبية، وأظهرت كذلك عدم وجود أثر للجنس وللتفاعل بين الإستراتيجية والجنس في استيعاب الطلبة السمعي. وفي ضوء نتائج الدراسة قُدمت بعض التوصيات التربوية لوزارة التربية والتعليم ومعلمي اللغة الانجليزية .

التنزيلات

بيانات التنزيل غير متوفرة بعد.

المراجع

Abdel Hafez, A.M. (2006). The effect of a suggested training program in some metacognitive language learning strategies on developing listening and reading comprehension of first year EFL students. Unpublished M.A thesis, faculty of education, Minia university.

Bani-Khaled, T.A. (2013). Learning English in different circumstances: The case of North Badiah disadvantaged schools in Jordan. Australian Journal of basic and applied sciences,7(8),269-284.

Birjandi, P., & Rahimi, A. H. (2012). The effect of metacognitive strategy instruction on the listening performance of EFL students. International Journal of Linguistics, 4(2), 495-517.

Coskun, A. (2010). The effect of Metacognitive Strategy Training on the Listening Performance of beginner students. Novitas -ROYAL, Research on youth and language, 4(1),35-50

Cubukcu, F. (2008). Enhancing vocabulary development and reading comprehension through metacognitive strategies. Issues in Education Research, 8(1), 1-11.

Gilakjani, A., & Sabouri, N. (2016). Learners’ listening comprehension difficulties in English language learning: literature review. English language teaching, 9(6),123-129

Hennessy, M.G. (1999). Probing the dimensions of metacognition: Implications for conceptual change teaching-learning. Paper presented at the annual meeting of the National Association for Research in science teaching, Boston, MA

Hoffmann, K. F. (2010). The Impact of Graphic Organizer and Metacognitive Monitoring Instruction of expository science text comprehension in 5th grade students. Unpublished dissertation, NC. State University.

Hussein, S. (2007). The effect of an instructional program based on using metacognitive strategies on the reading comprehension and writing performance of the secondary stage students in Jordan. Unpublished dissertation, Amman Arab University.

Khonamri, F., & Kojidi, E. (2011). Metacognitive Awareness and comprehension monitoring reading ability of Iranian EFL learners. Profile Issues in Teachers Professional Development, 13(2), 99-111.

Liebler, R. A. (2000). Assessing for Metacognition Competencies in an Adult Degree Completion Program. Access to Quality and Success: Applying Principles of Good Practice. AHEA 2000 Conference Proceedings, Chicago, Illinois, edited by K. Lee. Adult Higher Education Alliance, 2000. (ED 446 214).

Manning, B., & Payne, B. (1996). Self-talk for teachers and students’ metacognitive strategies for personal and classroom use. Allyn & Bacton.

Movahed, R. (2014). The Effect of Metacognitive Strategy Instruction on Listening performance, Metacognitive awareness, and listening anxiety of beginner Iranian EFL students. International journal of English linguistics, 4(2),88-99.

Paris,S.G, Wasik, B.A., & Turner, J.C. (1991). The development of strategic readers. In the Handbook of reading research. NewYork: Longman,

Pintrich, P. R. (2000). The role of goal orientation in self-regulated learning. In the Handbook of self-regulation (pp. 451-502). Academic Press. ‏

Rahimirad, M., & Shams, M. R. (2014). The effect of activating metacognitive strategies on the listening performance and metacognitive awareness of EFL students. International Journal of Listening, 28(3), 162-176.

Ranalli, J. (2018). Inaccurate metacognitive monitoring and its effects on metacognitive control and task outcomes in self- regulated L2 learning. Journal of Iowa State University, 21(4),1-20.

Ratebi, Z., & Amirian, Z. (2013). Use of metacognitive strategies in listening comprehension by Iranian university students majoring in English: a comparison between high and low Proficient listeners. Journal of Studies in Education, 3(1), 140-154.

Rost, M. (2002). Teaching and researching listening. London, UK: Longman.

Shunk, D. (1997). Self- monitoring as a motivator during instruction with elementary school students. ERIC document No. ED 404035

Tabeei, S. N., Tabrizi, A. R., & Ahmadi, G. (2013). The effect of metacognitive strategies instruction on listening comprehension of Iranian EFL learners: Focusing on gender. International Journal of Language Learning and Applied Linguistics World, 4(4), 13-29.

Vandergrift, L. (1999). Facilitating second language listening comprehension: acquiring successful strategies. ELT Journal, 53(3),168-176.

Vandergrift, L. (2004). Listening to learn or learning to listen? Annual review of applied linguistics,24, 3-25.

Waswas, H. (2014). The effect of a proposed remedial program based on cognitive strategies on the listening comprehension achievement of the Jordanian higher basic stage students in English. Unpublished doctoral dissertation, Amman Arab University, Amman, Jordan.

Yan, Y. (2018). A study on the non-English majors use of metacognitive strategies in English learning. Theory and Practice in Language Studies,4(1),92-99

Zhang, Y. (2012). The Impact of listening strategy on listening comprehension. Theory and Practice in Language Studies, 2(3),625-629.

Zheng, J. (2018). The metacognitive strategy in English listening comprehension. Theory and Practice in Language Studies, 5 (2), 226-231.

Zhenmei, S., & Xuehua, A. (2013). Does metacognitive instruction improve listening comprehension? Theory and Practice in Language Studies,3(4),632-636.

التنزيلات

منشور

2020-06-01

كيفية الاقتباس

Alshurafat, Z. S. ., & Alkhawaldeh, A. H. (2020). أثر تدريس إستراتيجية الرقابة ما وراء المعرفية في الاستيعاب السمعي في اللغة الإنجليزية لطلبة الصف العاشر الأساسي في مديرية تربية البادية الشمالية الشرقية. دراسات: العلوم التربوية, 47(2), 605–619. استرجع في من http://dsr.ju.edu.jo/djournals/index.php/Edu/article/view/2328

إصدار

القسم

Articles