مدى تأثير مبادرة القراءة والحساب ((RAMP على الممارسات التدريسية لمعلمي الصفوف الثلاثة الأولى من وجهة نظر المعلمين

المؤلفون

  • Khaled M. Al-Omari Department of Curriculum and Instruction, Faculty of Education, Yarmouk University, Jordan.

الكلمات المفتاحية:

مبادرة القراءة والحساب، ممارسات تدريسية، معلمو الصفوف الثلاثة الأولى

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن مدى تأثير مبادرة القراءة والحساب ((RAMP على الممارسات التدريسية لمعلمي الصفوف الثلاثة الأولى من وجهة نظر المعلمين. ولتحقيق هدف الدراسة قام الباحث بتطوير استبانة لجمع البيانات وتكونت من (42) فقرة موزعة على أربع مجالات هي: التخطيط للحصة الصفية، عرض المحتوى التدريسي،الوسائل والاساليب والنشاطات،ومهارات التقويم. وتكونت عينتها من (210) معلما ومعلمة، ممن انهوا دورة مبادرة القراءة والحساب. وأظهرت نتائجها أن المعلمين قد تأثرت ممارساتهم الصفية بسبب مبادرة القراءة والحساب بمعدل متوسط للأداة ككل وأيضا لمجالاتها الاربعة. كما بينت نتائجها أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (a=0.05(إلا على متغير الخبرة ولصالح أصحاب الخبرة ضمن فئة أكثر من 5 سنوات إلى أقل من 10سنوات. وأوصت الدراسة بأهمية وضع خطة متابعة للمعلمين من قبل وزارة التربية والتعليم تهدف إلى تحديد مدى تطبيقهم للمهارات التي اكتسبوها، وتحديد المعيقات المختلفة التي تحد من قدرتهم على التطبيق ضمن الواقع الفعلي المعلمين حتى يتم علاجها تجاوزها مستقبلا.

التنزيلات

بيانات التنزيل غير متوفرة بعد.

المراجع

Al-Ghad Alordiny News. (2017). Improved Reading and Numeracy Skills, Amman, Jordan.

Alkhawaldeh, N. (2012). The Effectiveness of an Educational Program Based on the Strategy of Reciprocal Teaching to Develop Reading Comprehension Skills for People with Learning Difficulties in the Basic Stage in Jordan, International Journal of Specialized Education, 7(5).

Al-Omari, Kh. (2009). Perceptions of Teachers and Parents of Students of the First Three Grades Towards Homework, Damascus University Journal: Educational and Psychological Sciences, 25(1).

Castro, D., Paez, M., Dickinson, D., & Frede, E. (2011). Promoting language and literacy in young dual language learners: Research, practice and policy, Child Development Perspectives, 5(1), 15–21.

Gove, A., and Cvelich, P.(2010). Early Reading: Igniting Education for All. A report by the Early Grade Learning Community of Practice. Research Triangle Park, NC: Research Triangle Institute.

Hamadneh, S. (2017). Factors Affecting the Success of the Reading and Numeracy Initiative from the Perspective of Teachers and Principals in the Primary Schools of the Bani Kenana District, Journal of the College of Basic Education for Educational and Human Sciences, University of Babylon, 36.

Jaber, A., Shaban, T & Alsaeid, M. (2014). A Training Program Based on Information Processing for the Development of Verbal Awareness and Sound Output and its Impact on Improving the Skills of Learning the Word, understanding and Pronunciation of People with Learning Difficulties in the First Cycle of Basic Education, Journal of Educational Sciences, 3(7). https://shamaa.org/eng/.

Jacobs, G., & Crowley, K. (2014). Supporting Students, Meeting Standards: Best Practices for Engaged Learning in First, Second, and Third Grades. Washington, DC: National Association for the Education of Young Children.

Jalongo, M., & Sobolak, M. (2011). Supporting Young Children's Vocabulary Growth: The Challenges, the Benefits, and Evidence-Based Strategies, Early Childhood Education Journal, New York, Springer, 38.

Jordanian Economic and Social Council. (2016). About the Reality of Teaching and Learning in the First Three Grades in the Hashemite Kingdom of Jordan and Ways of Improvement in the light of the Experiences of some International and Regional Countries, Amman, Jordan.

Jordanian Ministry of Education. (2016). I Read the Book and Understand Computation, a Training Manual for Basic Reading and Arithmetic Skills for Early Grades, Supervision and Educational Training Department, Amman, Jordan.

Stannard, H. (2008). Results from a Rapid Reading and Numeracy Test: Assessing Reading and Numeracy Achievement of Community-Based Primary Students in Afghanistan, USAID.

Thomas, C. (2011). The impact of Oregon Reading First on student reading outcomes, Elementary School Journal, 112(2), 307-331.

United States Agency for International Development (USAID) / Jordan. (2012). The National Survey for Reading and Numeracy Assessment for the First Grades, Triangle World Institute, USA.

التنزيلات

منشور

2020-09-01

كيفية الاقتباس

Al-Omari, K. M. . (2020). مدى تأثير مبادرة القراءة والحساب ((RAMP على الممارسات التدريسية لمعلمي الصفوف الثلاثة الأولى من وجهة نظر المعلمين. دراسات: العلوم التربوية, 47(3), 58–70. استرجع في من http://dsr.ju.edu.jo/djournals/index.php/Edu/article/view/2372

إصدار

القسم

Articles