أسباب ضعف طلبة تخصص معلم صف في جامعة الطفيلة التقنية في مهارة التلاوة والتجويد من وجهة نظرهم

المؤلفون

  • Shadi Fakhri Abo Latifa College of Educational Sciences, Tafila Technical University, Jordan
  • Abd Kareem Mahmood Al-Salaheen Faculty of Salt College, Al-Balqa Applied University, Jordan

الكلمات المفتاحية:

التلاوة، التجويد، معلم الصف، مهارة، أسباب، ضعف

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى معرفة أسباب ضعف طلبة تخصص معلم صف في جامعة الطفيلة التقنية في مهارة التلاوة والتجويد من وجهة نظرهم، واعتمد الباحثان المنهج الوصفي المسحي، وتكونت عينتها من جميع طالبات تخصص معلم صف البالغ عددهن 90 طالبة، في جامعة الطفيلة التقنية، في الفصل الثاني من العام الدراسي 2018/2019، ولتحقيق هدف الدراسة قام الباحثان بتطوير استبانة مكونة من 26 فقرة، مشتملة على محورين رئيسين: المحور الأول: البيانات الأساسية لأفراد الدراسة، والمحور الثاني: أسباب ضعف طلبة تخصص معلم صف في جامعة الطفيلة التقنية في مهارة التلاوة والتجويد من وجهة نظرهم، حيث تكونت من ثلاث مجالات: الأسباب المتعلقة بالطالب، الأسباب المتعلقة بالمعلم، الأسباب المتعلقة بطرائق التدريس. ومن أهم النتائج التي توصلت إليها الدراسة: أنَّ المتوسط الحسابي حسب استجابة عينة الدراسة لمستوى مجالات أسباب ضعف طلبة تخصص معلم صف في جامعة الطفيلة التقنية في مهارة التلاوة والتجويد من وجهة نظرهم جاء على المستوى الكلي بدرجة مرتفعة. ومن التوصيات التي خرجت بها الدراسة: إقامة محاضرات لتعريف الطلبة بأهمية أحكام التلاوة والتجويد.

التنزيلات

بيانات التنزيل غير متوفرة بعد.

المراجع

Abbasi, A. (2016). Reasons of Students Weaknesses in the Holy Quran Recitation in the Upper Basic Stage in Jordan From Their Teachers Perspectives, master thesis, unpublished Al-bait university, Mafraq, Jordan.

Abed. N. (2014). The reasons for the weakness of middle-grade students in the holy Quran recitation from the subject's teachers' point of view, master thesis, unpublished the educational general directorate Bagdad, karkhzed, Iraq.

Al-Dausari, A. (2008). The reasons of student’s weakness in mastering the holy Quran the tajweed rules and suggestion, to solve from the sharia teachers, supervisors, and secondary stage students' point of view, master thesis , unpublished , king Saud university, Saudi Arabia.

Al-faqih, A. (2010). The evaluation of the students of science and technology university in holy Quran recitation in the light of basis tajweed rules, unpublished master thesis, Sanaa, Yemen.

Al-Gamidi, M., and Al-Ansari, A. (2009). The audio consistent technology in the service of the holy Quran, the holy Quran seminar and the consistent technology, king Fahd complex for printing the holy Quran, Saudi Arabia.

Al-Hussari. M. (2002). The rules of reading the holy Qur’an. (4th ed.). Beirut: dar Al- bashaler Al-Islamiyya.

Al-Jallad. M. (2004). Teaching Islamic education, theoretical basis and practical method. (1st ed.). Amman. Dar al- maseera.

Al-Jallad. M. (2007). The degree of practicing skills of teaching tilawah by islamic studies instructors in Ajman university of science and technology network, psychological and education of science magazine, Emirates, 8(2),13-36.

Al-Matruodi, Kh. (2011). Teaching proposal steps in the mastering recitation skills and keeping learning to the sixth grade in public education school in Riyadh city, culture and development magazine, Saudi Arabia, 40, 1-68.

Al-Qudah, M. (2010). The clear in the tajweed rules with question's for discussion and definition printed. (5th ed.). Amma: Dar Al-Nafa'es for publishing and distribution.

Al-Shafiei, A. (1984). Islmic education and teaching method. (1st ed.). Kuwait: al- Falah bookshop.

Al-sheikh, B (2008). The efficiency of proposal strategy to teach the tajweed rules in the achieving, and the holy Quran recitation, besides reading aloud to the first preparatory azhari, the twentieth scientific conference, education curricula and the cultural identity, Egypt, 20(1),304-276.

Al-Zini, M. (2011). The efficiency of proposal the electronic speaker pen in developing recitation skills to the prepatory stage educational sciences, magazine, Egypt, 19(4) 127-167.

Atta. A (2009). The reference in teaching Islamic education. (1st ed.). Cairo: Al-kitab publishing center.

Bani meraie, A. (2018). Using Multimedia Program in teaching Recitation of the Holy Qur’an among eighth Grade Students in Light of their Self-Efficacy and its Effectiveness of Learning Motivation, Journal of the Islamic University of Psychological and Educational Studies, Palestine, 26(4) ,48-69.

Ghelyyan, M. (2009). Islamic jurisprudence rules regard to electronic readers. A research paper unpublished, audio tech-seminar in the service of holy, king Fahed complex for printing holy Quran, Saudi Arabia .

Shahin, M., Shindi, A., and Aloosh, A. (2013). The weakness reasons of the students of Islamic education teaching in the Jerusalem open university in the skills of recitation and tajweed, Jerusalem open university for research and psychological, educational studies, Palestine, 3(9), 13-44.

Zaitoon, H. (2001). Teaching skills, a vision in implementing teaching. (1st ed.). Cairo: Alam Al-Kutub.

التنزيلات

منشور

2020-09-01

كيفية الاقتباس

Abo Latifa, S. F. ., & Al-Salaheen , A. K. M. . (2020). أسباب ضعف طلبة تخصص معلم صف في جامعة الطفيلة التقنية في مهارة التلاوة والتجويد من وجهة نظرهم. دراسات: العلوم التربوية, 47(3), 156–169. استرجع في من http://dsr.ju.edu.jo/djournals/index.php/Edu/article/view/2390

إصدار

القسم

Articles