فعالية استراتيجية القوة الرياضية في تنمية تحصيل طالبات الصف السابع الأساسي في الأردن

المؤلفون

  • Mohareb Alsmadi Faculty of Ajloun College, Al-Balqa' Applied University, Jordan

الكلمات المفتاحية:

القوة الرياضية، تدريس الرياضيات، التحصيل الرياضي

الملخص

هدفت الدراسة إلى تعرُّف فاعلية استخدام استراتيجية القوة الرياضية في تنمية التحصيل الدراسي لدى طالبات الصف السابع الأساسي في الأردن. استخدم المنهج شبه التجريبي، كما أعد اختبار تحصيلي للوحدة المختارة في ضوء مستويات بلوم الثلاث الأولى (المعرفة والفهم والتطبيق). جرى اختيار (60) طالبة من الصف السابع الأساسي كعينة قصدية من مديرية التربية والتعليم لمحافظة عجلون. وزّعن بطريقة عشوائية على شعبتين، واحدة تجريبية دُرست باستخدام استراتيجية القوة الرياضية، والثانية ضابطة دُرست بالطريقة الاعتيادية. طبق الاختبار التحصيلي تطبيقا قبليًا وبعديًا على مجموعتي الدراسة. وأظهرت النتائج عدم وجود فرق ذي دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α=0.05) بين المتوسطين الحسابيين البعديين لدرجات الاختبار التحصيلي عند مستوى التذكر يعزى إلى طريقة التدريس، بينما يوجد فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (α=0.05) بين المتوسطين الحسابيين للمجموعتين التجريبية والضابطة لدرجات الاختبار التحصيلي البعدي عند المستويات (الفهم، التطبيق، الدرجة الكلية)، ويعزى إلى طريقة التدريس ولصالح استراتيجية القوة الرياضية. وأوصت الدراسة بإفادة مطوري منهج الرياضيات في وزارة التربية والتعليم من استخدام استراتيجية القوة الرياضية كاستراتيجية تدريسية، وتدريب المعلمين على استخدام برامج تعليمية تعتمد عليها.

التنزيلات

بيانات التنزيل غير متوفرة بعد.

المراجع

Abu Sakran, M. (2017). Effectiveness of proposed program based on mathematical power in developing achievement, divergent thinking, and mathematical communication among tenth grade students. Unpublished Doctoral Dissertation, Ain Shams University, Egypt.

Al-Qubeilat, M., & Al-Migdady, A. (2014). The impact of teaching according to mmathematical power on cconceptual understanding of girls students in eighth basic in Jordan. Dirasat: Educational Sciences, 41(1), 333-346.

Al-Senaidi, S., & Al-Abed, A.(2019).The Effect of Using a Teaching Program Based on Mathematical sena Power on the Acquisition of Mathematical Concepts for 8th Grade Students in Light of their Mathematical Self-Efficacy. Jordan Journal of Educational Sciences (JJES), 15(2),233-249.

Al Shrah, A.,& Al-Zoubi,A. (2019). The Impact of a Teaching Program based on a Systematic Approach in Enhancing the Mathematical Power of the Primary Grade Students in Jordan. Dirasat: Educational Sciences, 46(1), 433-446.

Bany Hamad , Y., & Al Ayasrah, A. (2019). The effect of using eclectic model on mathematics power among basic stage students in Jordan in light of their motivation to learning mathematics. Dirasat: Educational Sciences, 46(1), 323-342.

Cimen, E. (2010). How compatible are the 9th grade mathematics written exams with mathematical power assessment criteria. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2(2), 4462- 4467. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.712

Kusmaryono, I., Suyitno, H., & Dwijanto, D. (2016). The role of mathematical representation and disposition in improving students’ mathematical power. Jurnal Llmiah AdMathEdu, 6(1), 11-24. http://dx.doi.org/10.12928/admathedu.v6i1.4758

Morgan, C.(2005). Communication mathematically in wider ,Learning to teach mathematics in the secondary school. 2nd Edition, London, Route ledge.

NAEP (National Assessment of Educational Progress).(2003). Cognitive Abilities, Retrieved February15,2016, from: www.naep. org/ publications/ frameworks/ math.../ ch4.html.

NCTM (National Council of Teachers of Mathematics). (1989). The Curriculum and Evaluation Standards for School Mathematics, Reston,VA, The Council.

NCTM (National Council of Teachers of Mathematics). (2000). Principles and Standers for Mathematics, Reston,VA, The Council.

Omar, A. (2015). The Effect of Instructional Program Based on Mathematical Power on Achievement and Mathematical Thinking Among Seventh Grade Students in Nablus Governorate. Unpublished Master Thesis, Al-Najah National University, Palestine.

Pilten, P. (2010). Evaluation of Mathematical Power of 5th Grade Primary School Students. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2(2), 2975-2982. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.03.450

Paltenburg, M. (2009). Mathematical power of special needs pupils ,An Ict-based dynamic assessment format to reveal weak pupils learning potential. British Journal of Education Technology , 40(2):273-284. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2008.00917.x

Pujiastuti, H., & Rafianti.(2017). Analysis of students' mathematical power in terms of stifin test. Journal of Mathematics Education, 6(1), 29-36. DOI 10.22460/infinity.v6i1.233

Riziq, H. (2012). Effect of Using Iintroduction of the Mathematical of "Female Student Teachers" in Developing of the Achievement and Attitude towards Mathematics for their Students in the Intermediate Sstage. Journal of Educational Sciences, 20 (3: 2): 179-201.

Saeed, R.(2006). Mathematical Power: A modern approach to the development of mathematics education evaluation in general education stage. The Sixth Scientific Conference: Contemporary Approaches to the Development of Mathematics Education, Egyptian Council of Mathematics Learning and Education (ECME),19-20 July,2006

Sahin, S. & Baki, A. (2010). A new model to assess mathematical Power. Procedia Social and Behavioral Sciences, 9, 1368-1372. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2010.12.336

Saleh, M (2008): The Effect of a Teaching Unit in the Light of a List of Criteria Derived from the International School Mathematics Standards of the (NCTM) on the Development of Mathematical Strength among Second Preparatory Students. Scientific Journal, Faculty of Education, Assiut University, 24 (1), 189 -229.

TIMSS. (2011). International Results in Science. Chapter 1 Exhibit 1.5 p52

TIMSS. (2015). Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS). From: https://translate.google.com/translate?hl=ar&sl=en&u=https://nces.ed.gov/timss/&prev=search

التنزيلات

منشور

2020-12-01

كيفية الاقتباس

Alsmadi , M. . (2020). فعالية استراتيجية القوة الرياضية في تنمية تحصيل طالبات الصف السابع الأساسي في الأردن. دراسات: العلوم التربوية, 47(4), 323–334. استرجع في من http://dsr.ju.edu.jo/djournals/index.php/Edu/article/view/2507

إصدار

القسم

Articles