تقويم كتب العلوم للمرحلة المتوسطة بالمملكة العربية السعودية في ضوء متطلبات مدخل التكامل بين العلوم والتقنية والهندسة والرياضيات STEM

المؤلفون

  • Ali Alahmadi Islamic University, Al-Madinah Al-Munawwara, Saudi Arabia

الكلمات المفتاحية:

التقويم، كتب العلوم، مدخل التكامل بين العلوم والتقنية والهندسة STEM والرياضيات، متطلبات تعليم

الملخص

هدف هذا البحث إلى تقويم كتب العلوم في المرحلة المتوسطة في ضوء متطلبات مدخل التكامل بين العلوم والتقنية والهندسة والرياضيات STEM. ولتحقيق هدف البحث استخدم الباحث المنهج الوصفي من خلال بناء قائمة بمتطلبات مدخل STEM وتصميم بطاقة تحليل واستبانة في ضوء تلك القائمة، وضبطها وتحكيمها، ثم تطبيقها على عينة الدراسة المتمثلة في موضوعات كتب العلوم، وعينة من المتخصصين في تعليم STEM. وقد توصل البحث إلى عدد من النتائج من أبرزها أن درجة تحقق متطلبات المعرفة التكاملية، ومتطلبات المهارات التكاملية، في محتوى موضوعات كتب العلوم كانت ضعيفة بوجه عام؛ حيث بلغت نسبة تحقق كلا منهما (44.1 %) و(42.7 %)  على التوالي، كما جاءت المتطلبات المتعلقة بالممارسات العلمية والتقنية والهندسية ومتطلبات المهن المستقبلية والوعي المهني بدرجة تحقق ضعيفة جدًا؛ حيث بلغت (11.9 %) و(1.14 %) على الترتيب. كما أظهرت النتائج أن أراء المتخصصين في مجال تعليم STEM اتفقت على تحقق متطلبات المعرفة التكاملية، ومتطلبات المهارات التكاملية، والمتطلبات المتعلقة بالممارسات العلمية والتقنية والهندسية، في محتوى كتب العلوم بدرجة متوسطة، بينما كانت ضعيفة في متطلبات المهن المستقبلية والوعي المهني. وقدّم البحث مجموعة من المقترحات لتحقيق تلك المتطلبات في محتوى كتب العلوم الحالية.

التنزيلات

بيانات التنزيل غير متوفرة بعد.

المراجع

Albeiz, D. (2017). Content Analysis of the Science Textbooks for the Higher Primary Grades in the Light of STEM Requests. Alaam Altarbia Journal,18, (57),1-69.

Aljazi, H., Alrsai, M., Saleh, R.& Alhelalat, K. (2016). The Degree of the Incorporating of life skills in Science Textbooks for the First Three Grades in Jordan. Dirasat Educational Science Journal. 43(5),2141 – 2161.

Almomanim S. (2019). The Degree of Contextualizing STEM Standards in Metal Works Unite of Pre-Vocational Education Textbook for Tenth Grade. (Unpublished Master thesis). Al Yarmouk University, Jordan.

Al-Muhaisin, I., Khaja, B. (2015). Professional Development for Sciences Teachers in light of Integration of Science, Technology, Engineering and Mathematics. The First Excellence Conference in Science and Mathematics Education: STEM (pp.13 – 37). Riyadh: Excellence center science and mathematics education.

Alyusuf, A. (2018). Analytical Study of Developed Physics Books Content of Secondary Stage in the light of STEM Approach Criteria. (Unpublished Master thesis). Al Yarmouk University, Jordan.

Blotnicky A., Franz T., French F. and Joy P. (2018). A Study of the Correlation Between STEM Career Knowledge, Mathematics Self Efficacy, Career Interests, and Career Activities on the Likelihood of Pursuing a STEM Career Among Middle School Students. International Journal of STEM Education, 5(1), 1-15. https://doi.org/10.1186/s40594-018-0118-3

Bybee, R. (2013) The Case for STEM Education, Challenges and Opportunities. NSTA press, Arlington, Virginia.

Gerlach, J. (2012) STEM: Defying a simple Definition. NSTA Reports, Retiverd from: https://nsta.org/publications/news/story.aspx?id=59305

Ghanim, T. (2011). Secondary School Curricula in the Light of STEM Approach. The 15th Conference: Science Education; A new thought for a new reality. (pp.129 – 141). Cairo, Eygept.

Hallinen, J. (2019). STEM. Retiverd from: https://www.britannica.com/topic/STEM-education

Hamdy, M. (2017). The Extent of Chemical Teachers Practices to Teaching Strategies in the Light of STEM Approach. Alaam Altarbia Journal,18, (57),1-48.

Hejja, H.(2018). The Embedded 21st century skills Embedded in the Grades7-9 Scientific Textbooks. Dirasat Educational Science Journal. 45(3),163 – 178.

Ismail. H. (2017). The Effectiveness of Enriching Activities in Chemistry Based on STEM Approach to Develop Scientific Professional's Interests, Awareness Among Secondary Students in Deep and Surface Learning. Science Education Journal,20, (2),1-56.

Jang, H. (2016). Identifying 21st century STEM competencies using workplace data. Journal of Science Education and Technology, 25, 284-301. doi: 10.1007/s10956-015-9593-1

Kanadli, S. (2019). A Meta-Summary of Qualitative Findings about STEM Education. International Journal of Instruction, 12(1), 959-976. https://doi.org/10.29333/iji.2019.12162a

McPherson, S. (2014). Strategies and Resources for Preparing Teachers for STEM Teaching and Learning. In M. Searson & M. Ochoa (Eds.), Proceedings of SITE 2014--Society for Information Technology & Teacher Education International Conference (pp. 1927-1939).

Moseel, M. & Manssor, V. (2016). STEM Secondary Schools in USA and How to Applied in Egypt. International,Comparative Education Journal. 6, 113 – 314.

National Research Council (2011). Successful K-12 STEM Education: Identifying Effective Approaches in Science, Technology, Engineering, and Mathematics. Retiverd from: https://www.nap.edu/resource/13158/dbasse_071100.pdf

National Science and Technology council (2011). The Federal Science, Technology, Engineering, and Mathematics (STEM) Education Portfolio. Retiverd from: https://eric.ed.gov/?id=ED542910

National Science and Technology council (2018). Charting a course for success: America’s Strategy for STEM Education. Retiverd from: https://search.nsf.gov/search?query=CHARTING+A+COURSE+FOR+SUCCESS

Oner, A. and Capraro, R. (2016). Is STEM Academy Designation Synonymous with Higher Student Achievement? Education and Science, 41 (185), 1-17. Doi: 10.15390/EB.2016.3397

Stebbins, M. & Goris, T. (2019). Evaluating STEM Education in the U.S. Secondary Schools: Pros and Cons of the «Project Lead the Way» Platform. International Journal of Engineering Pedagogy (iJEP). 9 (1). 50 – 56. https://doi.org/10.3991/ijep.v9i1.9277

التنزيلات

منشور

2020-12-01

كيفية الاقتباس

Alahmadi , A. . . (2020). تقويم كتب العلوم للمرحلة المتوسطة بالمملكة العربية السعودية في ضوء متطلبات مدخل التكامل بين العلوم والتقنية والهندسة والرياضيات STEM. دراسات: العلوم التربوية, 47(4), 354–373. استرجع في من http://dsr.ju.edu.jo/djournals/index.php/Edu/article/view/2509

إصدار

القسم

Articles