درجة تطبيق استراتيجيات إدارة المواهب القيادية في وزارة التربية والتعليم الأردنية من وجهة نظر مديري المدارس الحكومية في لواء الجامعة

المؤلفون

  • Aeda Tubaileh Faculty of Educational Sciences, The University of Jordan

الكلمات المفتاحية:

درجة، المواهب، إدارة المواهب القيادية، وزارة التربية والتعليم، مديري المدارس، لواء الجامعة

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى معرفة درجة تطبيق استراتيجيات إدارة المواهب القيادية في وزارة التربية والتعليم الأردنية من وجهة نظر مديري المدارس الحكومية في لواء الجامعة. اتبعت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، وتكونت عينتها من (99) مديرًا مديرةومديرة في لواء الجامعة بالعاصمة عمّان. ولتحقيق أهداف الدراسة، قامت الباحثة ببناء استبانة، وتكونت من (43) فقرة موزعة على أربعة مجالات. وقد أظهرت الدراسة نتائجها الآتية: كانت تقديرات مديري المدارس الحكومية لدرجة تطبيق استراتيجيات إدارة المواهب القيادية في وزارة التربية والتعليم الأردنية من وجهة نظر مديري المدارس الحكومية في لواء الجامعة مرتفعة في جميع المجالات (تنمية المواهب القيادية، الاحتفاظ بالمواهب القيادية، التعاقب القيادي، تحفيز المواهب القيادية). كما أظهرت نتائجها عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في تقديرات مديري المدارس الحكومية لدرجة تطبيق استراتيجيات إدارة المواهب القيادية في وزارة التربية والتعليم الأردنية تعزى إلى أثر كل من متغيري المرحلة التعليمية، والمؤهل العلمي. وفي ضوء ما أسفرت عنه نتائج الدراسة، أوصت الباحثة بما يلي: ضرورة اهتمام وزارة التربية والتعليم بوضع المواهب القيادية في المناصب القيادية المهمة والمناسبة لقدراتهم.

التنزيلات

بيانات التنزيل غير متوفرة بعد.

المراجع

(Ali, and Al-Kassem, 2010). Educational leadership. Regional Media Guidance Forum for the South. Held at secondary school: Abi Bakr Al-Haj Issa in Laghouat during the period: from 2-4 / November / 2010.

(Issa, 2008). The role of transformational leadership in improving the performance of secondary school principals in the governorates of Gaza. Unpublished Master Thesis, Islamic University of Gaza, Palestine.

Al-Adili, Nasser. (2009). How is the case for talent management in Saudi companies? The Economic Newspaper. P (22). Retrieved from the link: www.aleqt.com ›20/12/2019› article_218453

Albawardi, Faisal. (2017). Strategies for succession leadership plans: a field study on administrative leaderships in government agencies in the Kingdom of Saudi Arabia. A working paper presented to the governmental administrative leaderships conference in the Kingdom of Saudi Arabia, reality and aspirations. Institute of Public Administration, Riyadh.

Al-Hamdan, Amal Rashid. (2015). The reality of practicing talent management in the scientific departments of the College of Social Sciences, Imam Muhammad bin Saud Islamic University. A magister message that is not published. Imam Muhammad bin Saud Islamic University, Riyadh.

Al-Hamidi, Mohammed and Al-Tayeb, Al-Hadi. (2015). Investing in training and talent management is the experience of the United Arab Emirates. Security Sciences Journal, 5 (2), 17-33.

Al-Harithiya, Aisha, Al-Harithiya, Salhah, Al-Ani, and Wajiha. (2015). The reality of managing the talents of school leaders emerging in schools and general directorates of education in the Sultanate of Oman. Jordanian Journal of Educational Sciences, 2 (11), 201-227.

Al-Hoshan, Mamdouh (2017). The reality of applying talent management strategies with school leaders in Riyadh. Fayoum University Journal for Educational and Psychological Sciences. 7 (3), 143--169.

Al-Jahdali, Ghada Abdel-Hamid. (2013). The reality of the contribution of talent management in developing academic human resources at King Abdulaziz University in Jeddah from the viewpoint of university leaders there. Unpublished Master Thesis, Umm Al-Qura University, Kingdom of Saudi Arabia.

Al-Jarrah, Ali, and Abu Dawla, Jamal (2015). The effect of applying talent management in enhancing organizational affiliation among faculty members in public Jordanian universities. Jordanian Journal of Business Administration, 11 (2) 283-315.

Al-Masry, Nidal, and Al-Agha, Mohammed (2015). Managing human talent in Palestinian universities is a strategic, applied, development proposal. Imran Journal of Social and Human Sciences, 4 (13,) 31-64.

Al-Qahtani, Sharifa (2018). The reality of talent management for leaders in women's education offices in Riyadh. Unpublished Master Thesis, King Saud University, Riyadh, Saudi Arabia

Alsakarneh, A. (2015). Talent management in twenty - first century: theory and practically. International Journal of Applied Research, 1(11), 1036-1043.

Al-Shahrani, Noura (2017). The role of the Department of Academic Competencies in achieving organizational excellence at King Khalid University. Unpublished Master Thesis, King Khalid University, Saudi Arabia.

Al-Shakara, Mansour (2009). Administrative leadership, its concept, patterns and theories. Research presented within the requirements of the educational planning course. Naif Arab University for Security Sciences, Riyadh.

Al-Tubaity, Khaled Awad (2015). Future directions for scientific research in educational administration. The Journal of the Arab Gulf Letter, 9 (13), 15-36.

Barakat, enough (2019). Leadership patterns prevalent among principals of private schools in the Ain al-Basha district and their relationship to the morale of female teachers. Studies Magazine. 46 (3), 307-331.

Bradley, A. P. (2016). Talent management for universities. Australian Universities'’ Review, 58 (1), 13-19.

Hadi, Amna (2020). The degree of employment of educational supervision offices in Jeddah for the leadership talent management strategies from the point of view of female educational supervisors. Unpublished Master Thesis, Dar Al-Hekma National University, Jeddah, Saudi Arabia.

Ibrahim, Nour and Saad, Khaled (2015). Requirements for talent management in high-inclusion organizations. Field study at the Ministry of Science and Technology. Journal of Administrative and Economic Sciences. 21 (86), 542-577.

Mahmoud, Ashraf and Awadallah, Solomon (2013). The reality of applying institutional talent management and its relationship to the empowerment of workers in public education schools in Taif Governorate. Arab Studies in Education and Psychology, 6 (3), 11-66.

Mansson, S., & Schmidt, C. (2011). Managing Talents for Global Leadership Positions in Multinational Corporations. Master of Science in International Business and Trade Master Degree. Graduate School, Gothenburg.

Myung, J.; Loeb, S.; & Horng, E. (2013).Tapping the Principal Pipeline Identifying Talent for Future School Leadership in the Absence of Formal Succession Management Programs.

Rabbi, F., Ahad, N., Kousar, T. & Ali, T. (2015). Talent Management as a Source of Competitive advantage. Asian Economic and Social Society. 5(9), 208-2014.

Rudhumbu, N., & Maphosa, C. (2015). Implementation of Talent Management Strategies in Higher Education: Evidence from Botswana. Journal of Human Ecol, 19(1-2), 21-32.

Seyam, Aziza Abdel Rahman. (2013). The reality of applying the human talent management system from the point of view of middle and upper management. A case study of the Islamic University of Gaza. Unpublished Master Thesis, Islamic University, Gaza.

التنزيلات

منشور

2020-12-01

كيفية الاقتباس

Tubaileh, A. . (2020). درجة تطبيق استراتيجيات إدارة المواهب القيادية في وزارة التربية والتعليم الأردنية من وجهة نظر مديري المدارس الحكومية في لواء الجامعة. دراسات: العلوم التربوية, 47(4), 374–390. استرجع في من http://dsr.ju.edu.jo/djournals/index.php/Edu/article/view/2510

إصدار

القسم

Articles