درجة وعي معلمي الصفوف الثلاثة الأولى في المدارس الحكومية بمفاهيم تربية الموهوبين من وجهة نظرهم

المؤلفون

  • Afnan Momani Ministry of Education, Jordan
  • Lialy Badarny Ministry of Education, Jordan

الكلمات المفتاحية:

درجة وعي، تربية الموهوبين، المدارس الحكومية

الملخص

هدفت الدراسة إلى تحديد درجة وعي معلمي الصفوف الثلاثة الأولى في المدارس الحكومية بمفاهيم تربية الموهوبين من وجهة نظرهم، وتكونت عينتها من (382) معلم ومعلمة للصفوف الثلاثة الأولى، تم اختيارهم بالطريقة العشوائية. ولتحقيق أهداف الدراسة تم تطوير استبان لهذا الغرض يتكون من أربعة مجالات:الحقائق والمفاهيم، الخصائص النمائية، أساليب الكشف، البرامج التربوية. وتم استخدام المنهج الوصفي.وأظهرت النتائج أن درجة وعي معلمي الصفوف الثلاثة الأولى في المدارس الحكومية بتربية الموهوبين قد جاءت بدرجة متوسطة وعلى جميع المجالات بمتوسط حسابي (3.26) على الأداة ككل، حيث بلغ أعلى متوسط في درجة الوعي لمجال الخصائص النمائية بمتوسط (3.55) وأقل متوسط لمجال البرامج التربوية بمتوسط (2.88)، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق تعزى لمتغيرات: الجنس، سنوات الخدمة، بينما أظهرت النتائج وجود فروق تعزى لمتغير المؤهل العلمي لصالح الدراسات العليا..

التنزيلات

بيانات التنزيل غير متوفرة بعد.

المراجع

Abu Ouf, T. M. (2002). The effectiveness of the teacher assessment test in learning linguistically gifted students. published Master thesis. Faculty of Education, Sohag University, Egypt.

Abu Zeitoun, J. A. (2013). The effectiveness of teaching the course of development of talent and excellence in the development of trends of a sample of students of the Faculty of Educational Sciences - future teachers - towards the talented students and programs presented to them. Journal of Educational Sciences Studies, 40 (2)

Al_ Qureiti, A. (2014). The gifted and the distinguished: characteristics, identification, and sponsoring. Cairo: Dar Alam Al – Kutub, (1).

Al_ Udwan, Z & Dawood, I. (2016). Awareness of geography teacher’s pf Sustainability development Standards in Jordan. Scientific Journal of Faculty of Education, Asyout University, 23(1), 2.

Al-Ali, Yusra. (2016). Training needs needed for teachers of the gifted students in the Hashemite Kingdom of Jordan. Dirasat, Educational Sciences, 43 (3), 1397-1414.

Al-Enezi, N. (2013). Recent issues and trends in the gifted education. 1st Edition, Amman, Jordan: Dar Althakafa.

Al-Fahd, S. S. (2002). A study of gifted education in Saudi Arabia: Teachers' and administrators' attitudes and the impact of the Gifted Identification Training Program. Unpublished Doctoral Dissertation, the Pennsylvania State University, Pennsylvania, USA.

Al-Farhoud, S. Y. (2006). Attitudes of male and female teachers in the primary stage towards the care of talented students in Arar city. unpublished master thesis, Balqa Applied University, Salt, Jordan.

Al-Jagman, A. M. (2008). Design of a training program for the preparation of gifted teachers in public education schools. Studies in curriculum and teaching methods. Egyptian Society for Curriculum and Teaching Methods, March, (122).

Al-Ma’ayta, K. and Bawaleez, M. (2007). Talent and Excellence. 3rd Edition, Amman, Jordan: Dar Allfker

Al-Obeidat, Abdulla & Abu Loum, Khalid. (20180). Degree of propriety of first elementary three-class teachers’ efficacy in achieving quality standards of Math books in Saudi Arabia. Dirasat, Educational Sciences, 45 (4), 278-301.

Al-Shakhs, A. S. (1990). Gifted Students in Public Education in the Arab Gulf Countries: Methods of Discovery and Ways of Care. Riyadh: Bureau of Arab Education for the Gulf States and psychological care. "Unpublished PhD thesis, Faculty of Education, Ain Shams University”. Riyadh, Saudi Arabia.

Al-Zu'bi, A. (2007). Special education for gifted and disabled persons and ways of caring for them. 2nd Edition, Amman, Jordan: Contemporary Thought House

At – Taleb, M. (2012) Supportive Family environment for gift development as perceived by gifted students and its relation to demographic variables. Arabic Journal for Developing Excellence, 5 (3) 27 – 53.

Ayasra, S & Ismael, N. (2012). Features and qualities of the gifted and distinguished students as a means of developing a measurement of identification. Arabic Journal for Developing Excellence, 4, (3) on – 115.

Fatima, D. (2009) – Teacher’s role in identifying and sponsoring. The gifted child Journal of Faculty of Arts and Humanities. (4) 1–24.

Jarwan, F. (2008). Talent, excellence and creativity. Al Ain: University Book House, Oman, Dar AL-Fiker.

Kalani, A. & Sherifin, N. (2014). Introduction to Research in Education and Social Sciences. 5th Edition, Amman, Jordan: Dar Al-Massira for Publishing.

Lindsey, p. gagne, f. (1983). Training teachers of the gifted and gifted. New York: teachers college press, Colombia University.

Maker, J. C. & Nielson, A. B. (1995). Teaching Models in Education of the Gifted. Austin: Pro-Ed, Inc.

Renzulli, J. (1978). What makes Giftedness? Re-examining a definition. New York: facts on file, Inc. Delta Kappa Press.

التنزيلات

منشور

2020-12-01

كيفية الاقتباس

Momani, A. ., & Badarny , L. . . (2020). درجة وعي معلمي الصفوف الثلاثة الأولى في المدارس الحكومية بمفاهيم تربية الموهوبين من وجهة نظرهم. دراسات: العلوم التربوية, 47(4), 484–497. استرجع في من http://dsr.ju.edu.jo/djournals/index.php/Edu/article/view/2520

إصدار

القسم

Articles