تحليل كتب الرياضيات للصف الثاني المتوسط في المملكة العربية السعودية وفق متطلبات دراسة التوجهات الدولية في الرياضيات والعلوم (TIMSS - 2019)‏

المؤلفون

  • EidahMneizil Harith Alruwaili قسم التربية وعلم النفس، كلية العلوم والآداب بالقريات، جامعة الجوف، المملكة العربية السعودية. https://orcid.org/0000-0001-6194-7597

DOI:

https://doi.org/10.35516/edu.v50i1.268

الكلمات المفتاحية:

تحليل كتب الرياضيات، الصف الثاني المتوسط، متطلبات (TIMSS - 2019)

الملخص

الأهداف: هدفت الدراسة التعرف إلى تحليل كتب الرياضيات للصف الثاني المتوسط في المملكة العربية السعودية وفق متطلبات دراسة التوجهات الدولية في الرياضيات والعلوم (TIMSS - 2019).

المنهجية: تكونت عينة الدراسة من كتاب الرياضيات الصف الثاني المتوسط الفصل الثاني في المملكة العربية السعودية للعام الدراسي (2019- 2020م) الطبعة (1442هـ)، وشمل الكتاب على (211) صفحة موزعة على خمسة فصول، وهي: (القياس: المساحة والحجم، والجبر: المعادلات والمتباينات، والجبر: الدوال الخطية، والإحصاء، والاحتمالات)، تتضمن (33) درساً. وقد شمل التحليل محتوى المادة العلمية، والأنشطة والصور والرسوم التوضيحية. ولتحقيق هدف الدراسة تم استخدام أداة تمثلت باستمارة تحليل لمحتوى الكتاب أثناء الفصل الدراسي الثاني (2019- 2020م).

النتائج: أظهرت نتائج الدراسة أن بُعد المحتوى في مجال "الجبر" احتل المرتبة الأولى يليه مجال "الأعداد" في المرتبة الثانية ومجال "الهندسة" في المرتبة الأخيرة، وفي البُعد الإدراكي المعرفي احتل مجال "المعرفة" المرتبة الأولى يليه مجال "التطبيق" في المرتبة الثانية ومجال "الاستدلال" في المرتبة الأخيرة، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لمجال الأعداد، ووجود فروق عند مجال الجبر ولصالح النسب المئوية لتوافرها في الكتاب، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية ولصالح نسب مؤشرات متطلبات التوجهات الدولية، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند المجالين الفرعيين (البيانات، والاحتمالات) في مجال الأعداد، ووجود فروق في مجال المعرفة ولصالح النسب المئوية لتوافرها في الكتاب، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مجال التطبيق، ومجال الاستدلال لصالح نسب مؤشرات متطلبات التوجهات الدولية.

الخلاصة: خلصت الدراسة إلى تضمين متطلبات التوجهات الدولية للرياضيات (TIMSS, 2019) المتعلقة بكافة المجالات في مناهج وكتب الرياضيات.

التنزيلات

بيانات التنزيل غير متوفرة بعد.

المراجع

Abdel Hamid, Kh., and Abu Hadra, S. (2012). Curriculum building and development. Dammam: Al Mutanabbi Library.

Al-Assaf, S. (2012). Introduction to research in the behavioral sciences. (2nd ed.). Riyadh: Dar Al-Zahraa for Publishing and Distribution.

Al-Balawi, A. (2016). Analysis of the content of the mathematics book for the fourth grade of primary school in the Kingdom of Saudi Arabia according to the requirements of the international study of mathematics and science TIMSS-2011. Taibah University Journal of Educational Sciences, Taibah University, College of Education, 11(2), 241-260.

Al-Bursan, I. (2012). Evaluative practices of mathematics teachers for the Saudi sample and mathematics teachers for the South Korean sample in the selection of TIMSS 2007: A comparative study. Education and Psychology Letter, (39), 25-53.

Al-Ghamdi, M. (2018). Evaluation of developed mathematics books and exercises for grades one to four in the Kingdom of Saudi Arabia in the light of the International Trends for Mathematics and Science Study (TIMSS - 2015). Journal of Educational Sciences, Prince Sattam bin Abdulaziz University, 3(1), 101 - 126.

Al-Ghareeb, W. (2012). Evaluation of science textbook questions and exams at the primary stage in light of the requirements of the TIMSS project dimensions. Journal of the College of Education, Mansoura University, 79(1), 519-557.

Al-Harthy, H. (2019). The degree of availability of TIMSS test requirements in mathematics textbooks at the intermediate stage in the Kingdom of Saudi Arabia. Journal of Mathematics Educational, Egyptian Society for Mathematics Education, 22(11), 159-183.

Al-Hashemi, Abd., and Attia, M. (2011). Curriculum content analysis. Amman: Dar Al-Safaa for Publishing and Distribution.

Al-Hdour, Z., and Al-Shammari, Kh. (2018). The extent to which the requirements for the study of international trends in mathematics and science "TIMSS-2019" have been achieved in mathematics books for the fourth and eighth grades of basic education in Yemen and Kuwait. Journal of Mathematics Educational, Egyptian Society for Mathematics Educational, 21(7), 41-75.

Al-Hessan, A. (2015). The extent to which the requirements of the International Orientations for the Study of Mathematics and Science (TIMSS) project have been achieved in primary science textbooks (first-fourth) in the Kingdom of Saudi Arabia. Al-Zarqa Journal for Research and Human Studies, (151), 112-132.

Al-Laqani, A., and Al-Jamal, A. (2003). A dictionary of cognitive educational terms in curricula and teaching methods. (3rd ed.). Cairo: The world of books.

Al-Mutlaq, F., and Al-Amarin, Y. (2014). Reference in curriculum content analysis. College of Education, Damascus University Publications.

Al-Shahri, M. (2010). Content analysis of the mathematics curriculum in the intermediate stage in the light of the requirements of the Third International Study for Science and Mathematics (TIMSS). Unpublished doctoral dissertation, Umm Al Qura University, Makkah Al-Mukarramah.

Al-Shamrani, S., Al-Shamrani, S., Al-Bursan, I., and Al-Darwani, B. (2016). Illuminations about the results of the Gulf countries in the study of international trends in science and mathematics (TIMSS-2015). Center for Research Excellence in Developing Science and Mathematics Education, King Sa`ud University.

Al-Shdeifat, Y. (2004). The effectiveness of a proposed system from questions and educational activities in the Arabic language in developing higher levels of knowledge for tenth grade students. Doctoral dissertation, Arab Amman University. Jordan.

Asiri, Abd. (2018). Mathematics Olympiad competencies in textbooks: Analysis of the content of a secondary school mathematics book in light of the basic quantitative competencies for the Mathematical Olympiad competition. Al-Riyadh: Obeikan for Publishing.

Balagtas, M. U., Garcia, D. C. B., & Ngo, D. C. (2019). Looking through Philippine’s K to 12 Curriculum in Mathematics and Science vis-a-vis TIMSS 2015 Assessment Framework. EURASIA Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 15(12), em1788.

Geske, A., & Geske, R. (2010). Content of textbooks: one of the factors affecting fourth-grader science achievements in TIMSS. In 4th IEA International Research Conference, Gothenburg, Sweden.

Hasan, Sh. (2016). The effectiveness of a proposed program to develop the mathematics curriculum at the primary stage for developing community mathematics skills in light of the requirements of the twenty-first century. Journal of Mathematics Educational, The Egyptian Society for Mathematics Educational, (19), 110-168.

Hassan, Sh. (2012). Curriculum development book: a contemporary vision: curriculum, curriculum development, curriculum design and programming models, curriculum quality standards. (1st ed.). Cairo, Egypt: The Arab Group for Training and Publishing.

Kamil, M., and Melhem, N. (2020). Productive thinking skills included in the content of the fourth grade primary math book. Conferences of literatures, Humanities and Natural Sciences.

Lessani, A., Yunus, A. S. M., Tarmiz, R. A., & Mahmud, R. (2014). Why Singaporean 8th Grade Students Gain Highest Mathematics Ranking in TIMSS (1999-2011). International Education Studies, 7(11), 173.

Mullis, I. V. S., Martin, M. O., Kennedy, A. M., Trong, K. L., & Sainsbury, M. (2009). PIRLS 2011 assessment framework. TIMSS & PIRLS international study center lynch school of education..

Odeh, A. (2017). Study curriculums in the social sciences and humanities. (1st ed.). Jordan, Irbid: Dar Al-Amal for printing, publishing and distribution.

Ramírez, M. J. (2006). Understanding the low mathematics achievement of Chilean students: A cross-national analysis using TIMSS data. International Journal of Educational Research, 45(3), 102-116.

Saa`ed, M. (2017). Towards advanced Palestinian school mathematics, content and style within principles and standards that can be developed and modified. Al-Quds Open University Journal of Human and Social Research, (7), 119-130.

Sehmidt, A (2005).Test the coherence of mathematics and science curricula in terms of content standards and based on international standards for examinations (TIMSS). Journal of Currculum Studies, 31(4), 412-441.

Shafiq, M. (2001). Scientific research: methodological steps for preparing social research. Egypt-Alexandria: University Office.

Tabaza, W. (2018). Evaluating the content of philosophical mathematics curricula for the fourth and eighth grade in the light of TIMSS standards. Unpublished master’s thesis, Islamic University, Gaza.

Talafha, H. (2013). Curriculum planning, development, implementation. Amman: Al-Radwan Publishing and Distribution.

The Arab Center for Educational Research for the Gulf States. (2016). A dictionary of educational and psychological terms. Al-Kuwait.

التنزيلات

منشور

2023-03-15

كيفية الاقتباس

Alruwaili, E. H. . (2023). تحليل كتب الرياضيات للصف الثاني المتوسط في المملكة العربية السعودية وفق متطلبات دراسة التوجهات الدولية في الرياضيات والعلوم (TIMSS - 2019)‏. دراسات: العلوم التربوية, 50(1), 452–468. https://doi.org/10.35516/edu.v50i1.268

إصدار

القسم

Articles
##plugins.generic.dates.received## 2021-12-29
##plugins.generic.dates.accepted## 2022-02-15
##plugins.generic.dates.published## 2023-03-15