واقع تطبيق إدارة المعرفة في مدارس مديريتي قباطية وسلفيت الحكومية من وجهة نظر مديريها

المؤلفون

  • Basem Mohammad Shalash Faculty of Educational Sciences, Al-Quds Open University, Palestine.
  • Nedal Fayez Abd Elghafour Faculty of Educational Sciences, Al-Quds Open University, Palestine

الكلمات المفتاحية:

إدارة المعرفة، المدارس الحكومية

الملخص

هدفتْ هذه الدِّراسةُ إلى الكشفِ عن واقعِ تطبيق إدارة المعرفةِ في مدارسِ مديريتي قباطية وسلفيت الحكومية من وجهةِ نظرِ مديريها، وعما إذا كان هناك فروقٌ ذات دلالة إحصائية في استجابات المديرين تعزى إلى متغيرات جنس وسنوات خبرة المدير ومؤهله العلمي. واتبعت المنهج الوصفي التحليلي؛ حيث جرى تنفيذها على عينة مقدارها (91) مديرًا ومديرة من خلال استبانة تكونت من ثلاثة مجالات (إدارة المدرسة، مجال المعلمين، ومجال الإمكانات والتقنيات). وأظهرت النتائج أن إستجابات المديرين جاءت على مستوى الأداة وعلى مستوى مجاليّ إدارة المدرسة والمعلمين كبيرة، وجاءت على مستوى مجال الإمكانات والتقنيات بدرجة كبيرة جدا. ولم تظهر النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية على مستوى مجالي إدارة المدرسة والإمكانات والتقنيات تعزى لمتغير الجنس وسنوات الخبرة، كما لم تظهر وجود فروق تعزى لمتغير المؤهل العلمي على مستوى الأداة ككل وعلى مستوى مجالي المعلمين والإمكانات والتقنيات.

في حين أشارت إلى وجود فروق على مستوى مجال المعلمين وعلى مستوى الأداة ككل، تعزى لمتغير الجنس، ولصالح المديرات، وتعزى لمتغير سنوات الخبرة، ولصالح المديرين الذين خبرتهم أقل من 5 سنوات، وأشارت إلى وجود فروق تعزى لمتغير المؤهل العلمي، ولصالح المديرين الذين يحملون درجة ماجستير فأعلى.

التنزيلات

بيانات التنزيل غير متوفرة بعد.

المراجع

Abd Alah, K., & Girgis, M. (2014). Knowledge management: its concept, importance and reality of its application in public libraries in the UAE from the point of view of its managers. In Twentieth Annual Conference, Doha, Qatar.

Abd Alghafour, N. (2008). The extent to which the requirements for applying knowledge management in university teaching are taken into account from the point of view of faculty members in Palestinian universities. Journal of the Association of Arab Universities, 51.

Albelawy, H., & Salameh, H. (2007). Knowledge management in education. Alexandria, Egypt: Dar Al-Wafa.

Aldory, A. (2004). Knowledge management and its role in making strategic decisions: An applied study on a sample of mixed industrial sector organizations. Unpublished master’s thesis, Council of the Higher Institute for Political and International Studies, Al-Mustansiriya University, unpublished research.

Alkbesy, A. (2004). Knowledge management and organization development. Alexandria, Egypt: Modern University Office.

Alkharabsha, A. (2016). The degree of application of knowledge management at Al-Balqa Applied University in Jordan from the viewpoint of its faculty members. Journal of Educational Sciences Studies, 43(5).

Alqahtani, M. (2012). The reality of applying knowledge management in the schools of the Riyadh development project, from the point of view of principals and teachers. Unpublished master’s thesis, Imam Muhammad bin Saud University, Riyadh, Saudi Arabia.

Altaweel, H. (2006). Commutation in educational systems management and leadership. Amman: Dar Wael for Publishing.

Alzaghlol, W., & Elemat, S. (2018). The reality of knowledge management among academic leaders in Jordanian universities in northern Jordan. Journal of Educational Sciences Studies, 45(4).

Alzyon, M., & Alsheekh, M. (20115). The reality of knowledge management in private Jordanian universities from the faculty members ’point of view and its relationship to some variables. Journal of Educational Sciences Studies, 42(2).

Elayyan, R. (2008). Knowledge Management. Amman: Dar Safa’a for Publishing and Distribution.

Halak, M. (2012). Obstacles to knowledge management in the Faculty of Education, University of Damascus. Journal of the Association of Arab Universities for Education and Psychology, 1.

Hamshari, A. (2013). Knowledge management is the path to excellence. Amman: Dar Safa’a for Publishing and Distribution.

Hassan, M., & Alkelani, A. (2011). A proposed educational management strategy to increase the added value by using knowledge management in private schools in Amman. Journal of Educational Sciences Studies, 38(4).

Hjazi, H. (2005). Knowledge Management, a theoretical introduction. Amman: Al-Ahlia Publishing and Distribution.

Ifteta, A. (2013). The role of knowledge management in raising the level of performance of organizations. Unpublished master’s thesis, University of Benghazi, Libya.

Karasneh, A., & Alkhalili, S. (2009). Components of Knowledge Management: An Analytical Study at the Jordanian Ministry of Education. The University of Jordan Journal of Business Administration, 5(3).

Keeley, E.J. (2004). Institutional Research as the catalyst for the Extent and Effectiveness of knowledge Management practices in improving planning and Decision Making in higher education organization North. USA: Central University.

King, D. (2005). Humanitarian Knowledge Management. In The Second International Information Systems for Crisis Response and Management (ISCRAM) Conference, Brussels, Belguim.

Mertins, K., Heisig, P., & Vorbeck J. (2001). Knowledge Management: Best Practice in Europe. Berlin: Springer-Verlage.

Msaaeda, M., & Abd Alwahab, K. (2012). Applying knowledge management requirements in university teaching from the viewpoint of faculty members in Jordanian universities. A case study of Zarqa University. Culture and Development Journal, 53.

Nashwan, Y. (2003). Educational Administration and Supervision. Amman: Dar Al-Furqan for Publishing and Distribution.

Salo, N. (2011). Knowledge Management in Education in Indonesia: An overview. Global Journal of Human Social Science, 11(1).

The Jordanian Ministry of Education. (2016). Knowledge Management Strategy. Amman, Jordan.

The Palestinian Ministry of Education. (2018). Strategic Plan. Ramallah, Palestine.

Yassin, S., & Alrefai, G. (2004). The role of knowledge management in reducing credit risk. A field study. In The fourth annual scientific conference, Al-Zaytoonah University, Amman.

التنزيلات

منشور

2021-06-01

كيفية الاقتباس

Shalash, B. M. ., & Abd Elghafour, N. F. . . (2021). واقع تطبيق إدارة المعرفة في مدارس مديريتي قباطية وسلفيت الحكومية من وجهة نظر مديريها. دراسات: العلوم التربوية, 48(2), 1–16. استرجع في من http://dsr.ju.edu.jo/djournals/index.php/Edu/article/view/2705

إصدار

القسم

Articles