أثر التدريس وفق نموذج بايبي للتعلم البنائي في اكتساب طالبات المرحلة الثانوية لمفـاهيم مبحث التربية الإسلامية في الأردن

المؤلفون

  • Mamduh M. Ashraah College of Education, Qatar Universty, Qatar
  • Amani Sharif Mustafa The Ministry of Education, Jordan

الكلمات المفتاحية:

نموذج بايبي، التصورات البديلة، التربية الإسلامية

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى استقصاء أثر التدريس وفق نموذج بايبي للتعلم البنائي في اكتساب طالبات المرحلة الثانوية مفـاهيم التربية الإسلامية. حيث استخدم الإحصاء الوصفي لذلك واختبار (ت) والمتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية. وبلغت عينة الدراسة من (72) طالبة من المدرسة الثانوية للإناث في مدينة الزرقاء، (34) مجموعة تجريبية تم تدريسهن وفق نموذج بايبي، و(38) طالبة المجموعة الضابطة درسنَّ بالطريقة الاعتيادية. وطبق النموذج على وحدتين من كتاب التربية الإسلامية للصف الأول الثانوي العلمي.

وأظهرت نتائج الدراسة وجود تصورات بديلة لدى طالبات المرحلة الثانوية وأن الأسئلة المتعلقة بوحدة الفقه الاسلامي حصلت على أعلى نسب مئوية للتصورات البديلة. كما أظهرت النتائج وجود أثر دال احصائيًا يعزى إلى طريقة التدريس ولصالح المجموعة التجريبية، وخلصت الدراسة بعدد من التوصيات منها تدريب معلمي التربية الإسلامية على استراتيجيات التدريس المناسبة وفقا لنموذج بايبي.

التنزيلات

بيانات التنزيل غير متوفرة بعد.

المراجع

Abu Al-Khair, I. (2017). The efficacy of the constructivist Baybay model in correcting alternative perceptions of grammatical rules among students of Al-Azhar preparatory first grade and developing their attitudes toward. Journal of Educational Sciences, 35(3), 2-65.

Abdel-Qader, M., & Abdel-Razzaq, M. (2008). Using the structural model of Bayibi to correct patterns of misunderstanding. Retrieved from: www.dafatir.com/vb/showthread.php?t=39555

Aljundy, A. (2003). the effect of using the following model in the development of achievement and the skills of basic science processes and scientific thinking for fifth-grade primary students in a science subject, Journal of Scientific Education, .6(1), 24-47.

Alrahamneh, H., & Al Khwaldeh, N. (2019). The Effect of Teaching History by Using Bybee Strategy and Motivation of History Learning on Developing the Historical Thinking Skills among 8th Grade Students, University of Jordan. Dirasat: Educational Sciences, 46(2), 80-101.

Al Mashaleh, W., & Al Qadere, S. (2018). The Effect of Integration Between Bybee Learning Cycle Strategy and Stepans Conceptual Change Strategy on the Acquisition of Science Process Among First Secondary Female Students. University of Jordan, Dirasat: Educational Sciences, 45(3).

Al-Dahmash, A., Hussain, N., & Qarsat, D. (2014). The effect of using the Bayibi model on modifying alternative visualizations of science for eighth-grade students. The Arab Journal for Scientific and Technical Education, 2, 55-75.

Fathi, R. (2001).The Brainstorming Method in Teaching Oral Expression and its Impact on the Development of Some Discussion Skills for High School Students. Unpublished master’s thesis, Tanta University.

Ibrahim, M. (2008). The Effectiveness of the Structural Learning Model in Correcting the Perceptions of Students of the Mathematics Department at the Faculty of Education about Newton's Laws of Motion. Journal of the College of Education, 17.

Ismail, W. (2008). The Effectiveness of a Program Based on the Five-Year Structural Learning Model in Developing Alphabet Writing Skills for Primary Stage Students in the Kingdom of Saudi Arabia. Journal of Studies in Curricula and Teaching Methods, 132.

Muhammad, H. (2001). The effect of using the constructivist model in teaching rhetoric on the achievement of first-year secondary students and their acquisition of some social skills and their tendency towards the subject. Journal of Reading and Knowledge, 10.

AlQaras, D. (2009). The effect of using the constructivist model of Baybei in modifying alternative perceptions of the science subject led to eighth-graders. Unpublished master’s thesis, Yemen.

Rashid, A. (2008). Structural Learning Model. Retrieved from: www.Almorappi.com/education/CLM.htm

Al-Shalmati, J. (2007). The effect of teaching according to the learning cycle and conceptual maps in the acquisition of basic ninth-grade students for doctrinal concepts. Unpublished master’s thesis, Amman Arab University.

Al-Shlamti, O. (2004). The effect of teaching according to the model of constructive learning course and conceptual maps on the acquisition of students of the upper basic stage of jurisprudence concepts. Unpublished doctoral disssertaion, Amman Arab University.

Al-Waher, M. (2002). The degree of science teachers' knowledge of structural theory and the impact of their academic and educational qualification. Journal of the Educational Research Center, 22.

Al-Zahrani, K. (2020) The efficacy of the structural constructive Bayibi model in modifying alternative perceptions of some grammatical concepts among sixth-grade students, Islamic University Journal of Educational and Psychological Studies, 2(28),909-928.

Al-Zoubi, T., & Obaidat, H. (2003).The effect of science teachers ’adoption of the principles of constructivism while teaching scientific concepts on their students’ achievement of these concepts and the formation of an integrated conceptual structure for them. Literary Journal of Applied Sciences.

Zyton, K. (2002), Teaching Science to Understand Structural Vision, The World of Books, Egypt.

التنزيلات

منشور

2021-06-01

كيفية الاقتباس

Ashraah, M. M. ., & Mustafa, A. S. . (2021). أثر التدريس وفق نموذج بايبي للتعلم البنائي في اكتساب طالبات المرحلة الثانوية لمفـاهيم مبحث التربية الإسلامية في الأردن. دراسات: العلوم التربوية, 48(2), 60–80. استرجع في من http://dsr.ju.edu.jo/djournals/index.php/Edu/article/view/2709

إصدار

القسم

Articles