أثر استخدام تطبيقات انترنت الأشياء في تنمية مهارتي الاستيعاب القرائي والتعبير الكتابي في مادة اللغة العربية لدى طالبات الصف السابع الأساسي في الأردن

المؤلفون

  • Amal Al Oudat School of Educational Sciences, The University of Jordan, Jordan
  • Suhair Jaradat School of Educational Sciences, The University of Jordan, Jordan

الكلمات المفتاحية:

تطبيقات إنترنت الاشياء، الاستيعاب القرائي، التعبير الكتابي

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى كشف أثر استخدام تطبيقات إنترنت الأشياء في تنمية مهارتي الاستيعاب القرائي والتعبير الكتابي في مادة اللغة العربية لدى طالبات الصف السابع الأساسي في الأردن؛ حيث تكون أفراد الدراسة من (50)  طالبة من طلبة الصف السابع الأساسي في مدارس ميار الدولية التابعة لمديرية التعليم الخاص في محافظة العاصمة في الأردن، خلال الفصل الثاني من العام الدراسي 2019/2020.  جرى اختيار شعبتين وتقسيمهما عشوائيًا إلى مجموعتين إحداهما تجريبية تكونت من (25) طالبة درست باستخدام تطبيق إنترنت الأشياء، والأخرى ضابطة تكونت من (25)  طالبة درست بالطريقة الاعتيادية. ولتحقيق هدف الدراسة جرى إعداد تطبيق إنترنت الأشياء، واختبار تنمية مهارة الاستماع، واختبار تنمية مهارة التعبير الكتابي أشارت نتائج الدراسة إلى وجود فرق دال إحصائيًا بين المجموعتين التجريبية والضابطة عند مستوى الدلالة (α=0.05)، وذلك لصالح المجموعة التجريبية. أوصت الدراسة توظيف تطبيقات إنترنت الأشياء في تدريس مواد اللغة العربية.

التنزيلات

بيانات التنزيل غير متوفرة بعد.

المراجع

Abdul Bari, M. (2010). Writing Skills from Genesis to Teaching. Amman: Al Masirah House for Publishing and Distribution.

Abu Jamous, A., & Wahsheh, R. (2016). the effect of the three-dimensional learning strategy on reading comprehension and written summarization for the tenth grade students. Al-Mishkatah Journal for the Humanities and Social Sciences, 1(2), 419-454.

Abu Sharkh, A. (2016). A suggested strategy based on image reading to develop written expression skills for primary third graders. Unpublished master’s thesis, Islamic University, Gaza.

Al-Aklibi, A. (A-2019). The return from the Internet of Things applications to the educational process. International Journal of Research in Educational Sciences, 2(3), 93-122.

Al-Aklibi, A. (B-2017). IoT applications in information institutions. Journal of the Arab Federation of Libraries and Information, 19(1), 161-181.

Al-Alwan, A., & Al-Tal, S. (2010). the effect of the purpose of reading on reading comprehension. Damascus University Journal, 26(3), 367-404.

Al-Dahshan, J. (2019). Internet of Things and its employment in education (justifications, fields, updates). In The third annual international conference of the Faculty of Specific Education. Zagazig University for qualitative studies in Arab societies. Retrieved from https://www.academia.edu/39218101/

Al-Eid, N. (2011). The effect of using information technology-based software to develop reading comprehension and written expression in Arabic language for sixth-grade primary school pupils with diverse motivation in Riyadh, Saudi Arabia. Unpublished doctoral dissertation, University of Jordan, Amman, Jordan.

Al-Hamami, A., & Al-Hakim, M. (2017). All about Internet of Things and Applications of Smart Cities. Amman: Dar Al-Raya for Publishing and Distribution.

Al-Hasanat, H. (2013). The effect of varying the time of homework assignment to improve levels of reading comprehension and written expression skills in the Arabic language for tenth grade students in Jordan. Unpublished doctoral dissertation, International Islamic Science University, Amman, Jordan.

Al-Khalifa, H. (2017). Chapters on teaching Arabic. Riyadh: Al-Rashid Library Publishers.

Al-Maamari, A., Al-Kindy, A., Al-Dhahli, M., & Al-Farsi, H. (2019). Technological acceptance of the Internet of Things in the educational process in the Department of Information Studies at Sultan Qaboos University. Specialized Libraries Association, 25(2), 92-110.

Al-Qouran, A. (2016). The Effect of a Reading-Writing Instructional Program on Jordanian University Students' Reading Comprehension and Writing Performance. Unpublished doctoral dissertation, Yarmouk University, Jordan.

Al-Rawdhaya, S., Bani Domi, H., & Al-Omari, O. (2014). Technology and Teaching Design. Amman: Zamzam Publishers and Distributors.

Al-Safsafa, A. (2011). Methods of Teaching Arabic Language. Oman: Al Falah Library for Publishing and Distribution.

Al-Sartawi, Z., & Zaitoun, H. (2009). Learning and teaching from the perspective of structural theory. Cairo: World of Books.

Al-Smadi, A. (2006). The Impact of an Integrated Strategy for Teaching Aloud Reading in Reading Comprehension and Written Expression for 10th Grade Students in Zarqa Governorate. Unpublished master’s thesis, The Hashemite University, Zarqa, Jordan.

Al-Wahidi, M. (2008). The Impact of an Educational Strategy Based on Multiple Intelligence Theory in Developing Reading Comprehension and Written Expression Skills for Basic Stage Students in Jordan. Unpublished doctoral dissertation, Amman Arab University, Amman, Jordan.

Al-Waihan, R. (2014). Internet of Things. In Saudi academics. Retrieved from http://www.saudiacademics.com/

Bodur, G., Gumus, S., & Gursoy, N. (2019). Perceptions of Turkish Health Professional Students Toward the Effects of the Internet of Things (IOT) Technology in the Future. Nurse Education Today, 79(1), 94-101.

Chi-Cheng, C., & Yu-Yun, C. (2019). An Assessment of Learning Effectiveness for PBL Classes: Enhance Students' Professional Competency and Increase Employability. National Chi Nan University.

Jaballah, A. (2013). Thinking: An Explanatory Psychological Study. Amman: Dar Al-Shorouk for Publishing and Distribution.

Kahlert, M. (2016). Understanding Customer Acceptance of Internet of Things Services in Retailing: an Empirical Study About the Moderating Effect of Degree of Technological Autonomy and Shopping Motivations. Unpublished master’s thesis, University of Twente, Netherlands.

Pujar, M., & Satyanarayana, V. (2015). Internet of Things and Libraries. Annals of Library and Information Studies, 62(2). Retrieved from http://nopr.niscair.res.in/bitstream/123456789/32291/1/ALIS%2062%283%29%20186-190.pdf

Qatami, Y., Abu Jaber, M., & Qatami, N. (2008). Fundamentals of Teaching Design. Amman: Dar Al-Fikr for Publishing and Distribution.

Shaalan, M. (2011). The effect of image reading on developing reading comprehension skills for first-year high school students. The Journal of Reading and Knowledge, 116(1), 222-235.

Taha, N. (2018). The Internet of Things (IoT) revolution and its employment in the educational process at Taif University: an analytical study. Arab Society for Education Technology, 1, 309-330.

Wójcik, M. (2016). Internet of Things – potential for libraries. Emerald Group Publishing Limited, 34(2), 404-420. Retrieved from https://doi.org/10.1108/LHT-10-2015-0100

التنزيلات

منشور

2021-06-01

كيفية الاقتباس

Al Oudat, A., & Jaradat , S. . (2021). أثر استخدام تطبيقات انترنت الأشياء في تنمية مهارتي الاستيعاب القرائي والتعبير الكتابي في مادة اللغة العربية لدى طالبات الصف السابع الأساسي في الأردن. دراسات: العلوم التربوية, 48(2), 172–186. استرجع في من http://dsr.ju.edu.jo/djournals/index.php/Edu/article/view/2717

إصدار

القسم

Articles