فاعلية برنامج تدريبي لتنمية الكفايات المعرفية لدى الإعلاميين حول أطفال طيف التّوحد في عينة أردنية

المؤلفون

  • Khalil Al-Zyoud College of Educational Sciences, The University of Jordan, Amman, Jordan

الكلمات المفتاحية:

تربية خاصة، اضطراب توحد، برنامج تدريبي، مقروء، مرئي، مسموع، إعلام

الملخص

هدف هذا البرنامج التدريبي إلى تنمية الكفايات المعرفية لدى الإعلاميين حول أطفال طيف التّوحد في عينة أردنية، وتكوّنت عينة الدراسة من (60) إعلاميًا، اختيروا عشوائيًا من العاملين في مؤسسات إعلامية متنوعة مُصنّفين إلى إعلاميين في المجال المقروء والمسموع والمرئي، كما جرى إعداد مقياس الكفايات المعرفية الذي توفرت فيه دلالات صدق وثبات تبرر استخدامه في هذه الدّراسة من قِبل الباحث، وجرى إعداد برنامج تدريبي لتنمية الكفايات المعرفية وتم التّحقق من دلالات الصدق والثبات، وجرى استخدام المنهج شبه التجريبي، وأشارت النتائج وجود فروق دالة إحصائيًا بين القياسين القبلي والبعدي على جميع المجالات الفرعية لمقياس الكفايات المعرفية تعزى إلى البرنامج التدريبي، وعدم وجود فروق دالة إحصائيًا في القياس البعدي للكفايات المعرفية وفقًا لمتغير مجال الإعلامي في جميع المجالات الفرعية لمقياس الكفايات المعرفية، وتوصي الدراسة بضرورة إجراء دراسات على عينات أكبر من التي تناولها الباحث تغطي محافظات المملكة، وتمثّل مجالات أكبر لفئات الإعاقة الأخرى.

التنزيلات

بيانات التنزيل غير متوفرة بعد.

المراجع

Abu Salhea, N. (2012). Image of disabled people in Arabic Drama: Case Study of (behind the sun) series, Unpublished Master thesis, Middle East University, Amman, Jordan.

Ahmed, A. (2005). The role of media in changing society member attitudes towards disabled people. Paper presented to the aid-services for the qualification of special needs people, Arabic Gulf University.

Al-Najadat, H., & El-Zraigat, I. (2016). The Effectiveness of Functional Communication Training in Decreasing Undesirable Behaviors and Developing Social Skills among Autistic Children in Jordan. DIRASAT: EDUCATIONAL SCIENCES, 43(1). Retrieved from https://archives.ju.edu.jo/index.php/edu/article/view/6187 .

Al-baz, M. (2013). The effectiveness of a training program based on Web 2.0 technologies in developing e-teaching skills and their attitude towards science teachers during service. The Journal of Scientific Education, Egypt, 6.

Al-Jabri, M. (2014). Recent Trends in Diagnosing Children’s Disorders with Autism Spectrum Disorder in light of the New Diagnostic Stacks, Paper Presented to the First Forum for Special Education entitled: Visions and Future Aspirations, University of Tabuk, Saudi Arabia.

Al-Kahtib, J., & Al-Hadidi, M. (2016). Early intervention of special education in Early childhood. (9th ed.). Amman: Al-fikr Publishers Ltd.

Al-Khamis, H., & Salwi, A. (2007). Information needs of the handicapped and the extent to which the media are satisfied by it. A field study on a sample of the handicapped in the Kingdom of Saudi Arabia, the seventh meeting of the Gulf Disability Society, Bahrain.

Al-khshrmi, S. (2007). Media Coverage of Disability cases in the international day of disable people. King Saud University, Riyadh, Saudi Arabia.

Al-qhus, K. (2007). Review and evaluate the reality of the media and their role in serving the issues of persons with disabilities, Paper presented at the seventh meeting of the Gulf Disability Society, "Media and disability - an interactive relationship and mutual responsibility", Kingdom of Bahrain.

Al-qumash, M. (2011). Autism Disorder, reasons, diagnosis and treatment: Practical Studies. Amman: Al-maseera House for publishing.

Al-Sakarneh, B. (2011). Designing Training Program. Amman: Amaseera House for Publishing.

Al-Sheikli, J. (2015). The role of Iraqi media in making the mental image among disabled people on Baghdad university students, Unpublished master thesis, Middle East University, Amman, Jordan.

Balsam, A. (1993). Recommendations to improve non-public organizations under the contract of UN.

Ghanem, S. (2013). Developing Autism, disorder among children under six in Lathkia and Tartous, Master Thesis, Germany.

Jalal, B. (2015). Diagnosis Scale of Children Autism. Heleb Center in the Middle East and North Africa.

Mhedatt, M. (2012). Cognitive competencies and skills required for teachers of autistic children in Jordan and their degree of ownership. University of Sharjah Journal, 11(2).

Mherq, M. (2013). Basic of Human resources training. Cairo: Al-sahab Publishers.

Mohammed, M. (2007). The effectiveness of media campaigns in spreading health awareness "An applied study on polio campaigns on Sudan TV, Unpublished Master Thesis, Omdurman Islamic University, Sudan.

Shabaan, H. (2015). Developing Jelean Scale for the Diagnosis of Autism, Master thesis, Damascus University, Syria.

Barnes, C. (1992). Disabling imagery and the media. An Exploration of the Principles for Media Representations of Disabled People. The First in a Series of Reports. Halifax.

Maich, K. (2014). Autism spectrum disorders in popular media: Storied reflections of societal views. Brock Education Journal, 23(2).

Dahl, M. (1993). The role of the media in promoting images of disability: Disability as metaphor, the evil crip. Canadian Journal of Communication, 18(1), 75.

Inimah, G. M., Mukulu E., &Ndeti N., (2014). Portrayal of People with Disabilities in Print Media in Kenya. Journal Of Humanities And Social Science, Nairobi, Kenya, 9(7).

Obaid, M. (2018). Explaining the behavioral manifestations of children with autism spectrum disorder in light of modern diagnostic criteria. DIRASAT: EDUCATIONAL SCIENCES, 45(3). Retrieved from https://archives.ju.edu.jo/index.php/edu/article/view/101827.

Young, L. S. (2012). Awareness with accuracy: An analysis of the representation of autism in film and television. Research Papers, 256.

التنزيلات

منشور

2021-09-01

كيفية الاقتباس

Al-Zyoud, K. . (2021). فاعلية برنامج تدريبي لتنمية الكفايات المعرفية لدى الإعلاميين حول أطفال طيف التّوحد في عينة أردنية. دراسات: العلوم التربوية, 48(3), 35–54. استرجع في من http://dsr.ju.edu.jo/djournals/index.php/Edu/article/view/2856

إصدار

القسم

Articles