تقييم قواعد لغة الإشارة الأردنية لدى معلمي الطلبة الصم في الأردن

المؤلفون

  • Anan Abumariam Faculty of Educational Sciences, Al-Ahliyya Amman University (AAU), Jordan

الكلمات المفتاحية:

معلمو الطلبة الصم، قواعد لغة الإشارة الأردنية، مدارس الطلبة الصم، الأردن

الملخص

هدفت هذه الدراسة الوصفية إلى تقييم قواعد لغة الإشارة الأردنية لدى معلمي الطلبة الصم في الأردن وعلاقتها ببعض المتغيرات، إذ وتكونت العينة من (33) معلمًا ممن يعملون في المدارس الخاصة بالصم (31) اناث (2) ذكور، وجرى تطبيق أداة لقياس مدى استخدام قواعد لغة الإشارة الأردنية قائمة على الملاحظة المباشرة للأداء، وجرى استخراج وتحليل البيانات باستخدام برنامج (SPSS)، والمتوسطات والانحرافات المعيارية، وكذلك استخدام اختبار (Mann-Whitney Test)  لفحص دلالة الفروق بين مجموعتين حسب المتغير؛ حيث أظهرت النتائج أن درجة تقييم قواعد لغة الإشارة الأردنية لدى معلمي الطلبة الصم في الأردن تتراوح بين مستوى جيد ومقبول فقط حسب نتائج المقياس، كما وجدت فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α = 0.05) فأقل تعزى إلى متغير رخصة مزاولة مهنة لغة الاشارة، وذلك لصالح من لديهم رخصة مزاولة، ولم تظهر تلك نتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى إلى متغير الجنس والتخصص، وأوصت الدراسة بتعديل البرامج الحالية في تدريب لغة الإشارة الأردنية لتشمل قواعد لغة الإشارة.

التنزيلات

بيانات التنزيل غير متوفرة بعد.

المراجع

El-Zraigat, I. (2012). Assessing Reading Skills among Hearing-Impaired Students In Jordan and its Relation To Some Variables. DIRASAT: EDUCATIONAL SCIENCES, 38. https://archives.ju.edu.jo/index.php/edu/article/view/2673.

Aurora, B., & Marta, O. (2015) Reference control in the narratives of adult sign language learners. International Journal of Bilingualism, 19(5), 608-624.

Ashton, G., Cagle, K., Kurz, K. B., Newell, W., Peterson, R., & Zinza, J. E. (2014). Standards for learning american sign language. Retrieved June, 8, 2015.

Benedict, K. M., Johnson, H., & Antia, S. D. (2011). Faculty needs, doctoral preparation, and the future of teacher preparation programs in the education of deaf and hard of hearing students. American Annals of the Deaf, 156(1), 35-46.

Buisson, G. J. (2007). Using online glossing lessons for accelerated instruction in ASL for preservice deaf education majors. American Annals of the Deaf, 152(3), 331-343.

Goodman, C. A. (2006). Teaching manual communication to preservice teachers of the deaf in an accredited comprehensive undergraduate teacher preparation program. American Annals of the Deaf, 151(1), 5-15.

Gurgur, H. (2012). Examining the Training Process of a New Teacher Educator in the Field of the Education of the Hearing Impaired. Educational Sciences: Theory and Practice, 12(2), 962-970.

Henning, M. A., Krägeloh, C. U., Sameshima, S., Shepherd, D., Shepherd, G., & Billington, R. (2011). Access to New Zealand Sign Language interpreters and quality of life for the deaf: a pilot study. Disability and Rehabilitation, 33(25-26), 2559-2566.

Morgan, H. E., & Mayberry, R. I. (2012). Complexity in two-handed signs in Kenyan Sign Language: Evidence for sublexical structure in a young sign language. Sign Language & Linguistics, 15(1), 147-174.

Napier, J. (2004). Sign language interpreter training, testing, and accreditation: An international comparison. American Annals of the Deaf, 149(4), 350-359.

Scheetz, N. A., & Martin, D. S. (2006). Teacher quality: A comparison of National Board–certified and non–Board-certified teachers of deaf students. American Annals of the Deaf, 151(1), 71-87.

Schick, P. D. B., Schick, B., Marschark, M., Spencer, P. E., Peterson, R., & Winston, E. A. (Eds.). (2006). Advances in the sign language development of deaf children. Oxford University Press on Demand.

Neidle, C. J., Kegl, J., Bahan, B., MacLaughlin, D., & Lee, R. G. (2000). The syntax of American Sign Language: Functional categories and hierarchical structure. MIT press.

Henner, J., Caldwell-Harris, C. L., Novogrodsky, R., & Hoffmeister, R. (2016). American Sign Language syntax and analogical reasoning skills are influenced by early acquisition and age of entry to signing schools for the deaf. Frontiers in Psychology, 7, 1982.

Abu Dari'a, S., & Al-Khawalda, M. (2009). Dictionary of Talking Hands. Amman: Al-Shorouk Publishing and Distribution House.

Al-Turki, Y. (2016). A study of the content analysis methodology of the first and second Arabic Sign Language Dictionary for the Deaf of the Syntactic (Constructivist) System in Arabic Sign Language for the Deaf. The International Educational Specialized Journal, 5(10), 401-418.

Al-Khasawneh, M., Khawaldeh, M., & Abu Mariam, A. (2010). Entrance to hearing impairment. Hail: Dar Al-Andalus.

Al-Zureikat, I. (2011) Assessment of reading skills of hearing-impaired students in Jordan and their relationship to some relevant variables. Dirasat: Educational Sciences, 38(4).

Smadi, O. (2012) The impact of a training program for teachers of the hearing impaired in light of their training needs in Jordan. Journal of Educational Sciences, 20(1).

Al-Omari, Abd. (2009). Competencies required for sign language interpreters from the point of view of deaf people and translators in the Kingdom of Saudi Arabia, an unpublished master's thesis, College of Education, King Saud University.

The Supreme Council for the Rights of Persons with Disabilities (2018). Annual Report 2018. http://www.hcd.gov.jo/sites/default/files/202018.pdf.

Samreen, S. (2013). The Professional Guide to Sign Language Translation and Translator. Oman: The Supreme Council for the Affairs of Persons with Disabilities.

Issa, A. (2019). Assessment of sign language performance skills of deaf teachers at Al-Amal Institutes in the Kingdom of Saudi Arabia. Umm Al-Qura University Journal of Educational and Psychological Sciences, 10(2), 214-252.

التنزيلات

منشور

2021-09-01

كيفية الاقتباس

Abumariam , A. . (2021). تقييم قواعد لغة الإشارة الأردنية لدى معلمي الطلبة الصم في الأردن. دراسات: العلوم التربوية, 48(3), 188–200. استرجع في من http://dsr.ju.edu.jo/djournals/index.php/Edu/article/view/2867

إصدار

القسم

Articles