درجة تضمين كتب التربية الإسلامية للمرحلة الثانوية لمهارات الذكاءات المتعددة من وجهة نظر معلمي المبحث

المؤلفون

  • Eyad Hamdan Faculty of Educational Sciences, The World Islamic Sciences and Education University, Jordan
  • Ahmed Al-Kilani Faculty of Educational Sciences, The World Islamic Sciences and Education University, Jordan

الكلمات المفتاحية:

الذكاءات المتعددة، التربية الإسلامية، معلمي التربية الإسلامية

الملخص

هدفت الدراسة إلى تعرُّف درجة تضمين كتب التربية الإسلامية للمرحلة الثانوية لمهارات الذكاءات المتعددة من وجهة نظر معلمي المبحث، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، وجرى اختيار أفراد الدراسة بالطريقة الطبقية العشوائية النسبية من معلمي مبحث التربية الإسلامية للمرحلة الثانوية في المدارس الحكومية التابعة لمديرية لواء ماركا في العاصمة عمان وبلغ عدد أفراد العينة (96) معلمًا ومعلمة، وأظهرت الدراسة عدد من النتائج أبرزها أن مستوى تضمين كتب التربية الإسلامية للمرحلة الثانوية لمهارات الذكاءات المتعددة من وجهة نظر معلمي المبحث كان متوسطًا، وقد حازت مهارة الذكاء البيئي على المرتبة الاولى ومهارة الذكاء الوجداني جاءت في المرتبة الثانية ثم مهارة الذكاء الجسدي في حين أن مهارة الذكاء الاجتماعي حازت على المرتبة الأخيرة، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α= 0.05) بين متوسطات مهارات تضمين كتب التربية الإسلامية للمرحلة الثانوية لمهارات الذكاءات المتعددة من وجهة نظر معلمي المبحث تبعًا للمتغيرات الديموغرافية (الجنس، والمؤهل العلمي، والخبرة التدريسية).

التنزيلات

بيانات التنزيل غير متوفرة بعد.

المراجع

Saban, A. (2009). Content analysis of Turkish studies about the multiple intelligences theory. Educational Sciences: Theory and Practice, 9(2), 859-876.

Al-Na’an’ah, I. (2015). The affect of Meta cognitive teaching strategy on the basic stage students’acquisition ofwholesome conceptsin Islamic Education Subject and their attitudestowards them. DIRASAT: EDUCATIONAL SCIENCES, 42(3). Retrieved from https://archives.ju.edu.jo/index.php/edu/article/view/5808 .

Abraham, S. (2010). The human brain and emotional intelligence. (1st ed.). Alexandria: Dar Al-Wafa for Dunya printing and publishing.

Abraham, N. (2011). Multiple intelligence. (1st ed.). Amman: Safa publishing and distribution house.

Ibn Manthur, M. (1994). The tongue of the Arabs. (3rd ed.). Beirut: Sadr House.

Armstrong, W. (2006). Multiple intelligences in the classroom. (1st ed.). Dammam: educational book house for publishing and distribution.

Anis, E., Muntaser, P., Salehi, P., & Ahmed, M. (2004). The intermediate lexicon. (4th ed.). Cairo: Shorouk International Library.

Jaber, A. (2003). Multiple intelligences and understanding. (1st ed.). Cairo: the House of Arab Thought.

Gardner, H. (2004). Frames of mind theory of multiple intelligences. (2nd ed.). Arab heritage office for the Gulf states.

Gardner, H. (2005). The multiple intelligences of the Twenty-First Century. (1st ed.). Cairo: Dar Al Fajr publishing and distribution.

Al-Jubouri, S. (2016). Analysis of the content of the history textbook for the eighth grade in Jordan in the light of the theory of multiple intelligences, unpublished master's thesis, Al-Bayt University, Jordan.

Hangman, M. (2011). Teaching Islamic education theoretical foundations and practical methods. (3rd ed.). Amman: Dar Al Masirah.

Al-Harthi, E. (2009). Teach thinking. (4th ed.). Cairo: International Links for publishing and distribution.

Hussein, M. (2014). The theory of multiple intelligences. (1st ed.). Cairo: Dar El Jawhara.

Al-khawalda, N. (2010). The reality of Islamic education curricula in Jordan, the religious reality conference in Jordan, Al-Bayt Al-Mafraq university, December 10-12.

Durant, W. (2019). The story of philosophy. (1st ed.). Beirut: House of knowledge for all.

Al-Rashidi, A. (2019). Degree of inclusion of Arabic language and Islamic education books for the middle stage in the state of Kuwait for emotional intelligence skills analytical study, unpublished master's thesis, Al-Bayt University, Jordan.

Samadoni, E. (2007). Emotional intelligence. (1st ed.). Amman: House of thought.

Shpol, A. (2013). Analysis of the content of Islamic education textbooks for the secondary level in Jordan in the light of the theory of multiple intelligences, unpublished doctoral dissertation, University of Islamic sciences, Jordan.

Al-Shanfari, A. (2010). Education with multiple intelligences. (1st ed.). Damascus: the House of formation.

Shoahin, Kh. (2014). The theory of multiple intelligences is an applied paradigm. (1st ed.). Irbid: the world of modern books.

Taha, M. (2006). Human intelligence. (1st ed.). Safat, Kuwait: National Council of culture.

Abdel Fattah, S. (2011). The impact of multiple intelligences on academic achievement, motivation and integration into work in primary school students. (1st ed.). Kafr el-Sheikh, Desouk, Egypt: science and Faith Publishing and distribution.

Abdelkader, F. (2007). The global construction of intelligence in the light of Gardner's classification and its relationship to both self-efficacy, problem solving and academic achievement in university students. Journal of the Faculty of Education, Egypt, (55), 171-242.

Al-Ajmi, P. (2018). Analysis of the content of an Islamic book for the eleventh grade literary in the state of Kuwait in the light of the theory of multiple intelligences, unpublished master's thesis, Al-Bayt University, Jordan.

Al-Ajmi, N. (2019). Analysis of the content of the Islamic education book for the tenth grade in the state of Kuwait in the light of the theory of multiple intelligences, unpublished master's thesis, Al-Bayt University, Jordan.

Madkor, P. (1987). The Islamic education curriculum has its origins and applications. (1st ed.). Riyadh: Shawaf publishing and distribution house.

Greased, E. (2018). Indicators of multiple intelligences included in the activities and training of the book of Islamic education for the basic ninth grade and the extent to which students acquire them, unpublished master's thesis, Islamic University, Gaza.

Mursi, M. (1987). Islamic education has its origins and development in the Arab countries. (4th ed.). Cairo: House of knowledge.

Maloof, L. (1963). Locket in language and flags. (19th ed.). Beirut: Catholic press.

Al-Na’an’ah, E., & Kelani, A. (2015). The impact of the Marzano model on the acquisition of fiqh concepts and the development of higher thinking skills among eighth grade students in the basic research of Islamic education and their attitudes towards it in Jordan. DIRASAT: EDUCATIONAL SCIENCES, 45(2), 172-186.

Al-Hashimi, A., & Attiyah, M. (2009). Analysis of the content of the Arabic language curriculum an applied theoretical vision. (1st ed.). Amman: Dar Al-Safa.

Hindi, P. (2009). Methods of teaching Islamic education. (1st ed.). Amman: House of thought.

Joseph, S. (2010). Multiple intelligences are a window on talent, excellence and creativity. (1st ed.). Cairo: the modern library

التنزيلات

منشور

2021-12-01

كيفية الاقتباس

Hamdan, E. ., & Al-Kilani, A. . (2021). درجة تضمين كتب التربية الإسلامية للمرحلة الثانوية لمهارات الذكاءات المتعددة من وجهة نظر معلمي المبحث. دراسات: العلوم التربوية, 48(4), 272–288. استرجع في من http://dsr.ju.edu.jo/djournals/index.php/Edu/article/view/2937

إصدار

القسم

Articles