درجة توظيف تقويم الأقران والتّقويم الذّاتيّ لتنمية مهارة التّعبير الكتابيّ لدى طالبات مدارس الأردنّ من وجهة نظر معلّمات اللّغة العربيّة

المؤلفون

DOI:

https://doi.org/10.35516/edu.v50i2.4527

الكلمات المفتاحية:

Peer assessment، self-assessment، expression، challenges

الملخص

الأهداف: هدفتِ الدّراسة إلى الكشف عن درجة توظيف معلّمات اللّغة العربيّة تقويم الأقران والتقويم الذاتي لتنمية مهارة التعبير الكتابيّ لدى طالبات مدارس الأردن، وبيان أبرز التحديات التي تواجههنّ.

المنهجية: استخدمت الدراسة المنهج الوصفي، وبُنِيَت استبانة عدد فِقراتها (34) فِقرة، وَفْق تدرُّجٍ خماسيٍّ، و(5) مجالات، وهي: تقويم الأقران للتعبير/التقويم الذاتيّ للتعبير/التّدريب على معايير تقويم الأقران والتّقويم الذاتيّ/ التّحديات المرتبطة بالنّواحي التّربويّة/ التّحديات المرتبطة بالطّلبة والمجتمع وأولياء الأمور، وقد تكوّنت عيّنة الدّراسة من (97) معلمة موزّعات على المدارس الحكوميّة التّابعة لمديريّة تربية لواء ماركا في الفصل الدراسيّ الثاني لعام 2020/ 2021.

النتائج: أظهرت نتائج الدّراسة أنَّ توظيف معلمات اللغة العربية تقويم الأقران والتقويم الذاتي لتنمية مهارة التعبير الكتابيّ جاء بدرجة كبيرة، ولا توجد فروق دالّة إحصائيًّا تُعزى لمتغير الخبرة والمؤهل العلميّ. أمّا التحديات فقد حصلت معظم الفِقرات على درجات تحدٍّ كبيرة.

الخلاصة: توصي الدراسة بوضع معايير وأسس لتوظيف تقويم الأقران والتّقويم الذاتيّ، وعمل دورات تدريبيّة تطبيقيّة في كيفيّة التوظيف، وتشجيع المعلّمين على توظيف استراتيجيات تقويم حديثة تنمّي مهارة التّعبير الكتابيّ.

التنزيلات

بيانات التنزيل غير متوفرة بعد.

المراجع

Al-Hardan, A. )2017). Realistic calendar strategies and tools. Amman: Dar Yafa Scientific for Publishing and Distribution.

Abu Al Hayja, F. (2007). Methods and methods of teaching Arabic and preparing its daily lessons. 3rd ed. Amman: Dar Al Mnahj for pubiishing and distribution.

Abu Mahfouz, I. (2017). Language skills. Al-riyadh: Dar Al-tadmuriyya.

Abu Mghly, S. (2010). Introduction to teaching Arabic language skills. Amman: dar Al Bedaya publishers and Distributors.

Al Bsys, H. (2011). Developing reading and writing skills: Multiple strategies for teaching and assessment. Damascus: Syrian general book authority.

Al hallaq, H. (2010). Creative thinking skills worth learning. Damascus: Syrian general book authority.

Al- Hashmy, A., & Al-Azzawi, F. (2011). Technical writing: its concept, importance, skills, and applications. Jordan: Al-Warraq Establishment for Publishing and Distribution.

Al- Hashmy, A. (2005). Expression: his philosophy, his reality, his teaching, the methods of correcting it. Amman: Dar Al Mnahj for pubiishing and distribution.

Al -sherbiny, F. (2009). Teaching and learning methods and strategies for developing multiple intellibngences in pre-university and university education. Cairo: Al-kuttab Center for Publishing and Psychological Sciences.

Asaad, F, (2018). Successful teacher in education and teaching. Amman: Dar Ibn Al Nafees for pubiishing and distribution.

Ashor, R., & Alhoamda, M (2009). Arabic language arts and methods of teaching. Irbid: Dar Al- al-Kutub al-Hadith

Ashour, R., & Miqdadi, M. (2005). Reading and writing skills, teaching methods and strategies. Amman : Dar Al-masirah for Publishing and Distribution.

Asiri, F., & Alharthi, R. (2020). The Level of Teaching Staff Members' practice of Written Linguistic Production Evaluating Methods Among Students of Arabic Language Major at King Khalid and Taiba Universities. Faculty of Education Journal, Ain Shams University, (44)4, 309- 348.

Asiri, I., & Almhyya, A.(2011). E-learning: concept and application. Al-riyadh: Arab Bureau Of Education For The Guif States.

Bayahi, M., & Al-Faqih, A. (2019). The reality of using Arabic language teachers for alternative assessment and its tools in the primary stage. Journal of the Faculty of Education in Mansoura,107 (5), 527-579.

Beerz, S. (2014). Teaching 21st Century Skills. Al-riyadh: Arab Bureau Of Education For The Guif States.

Brookhart, S. (2015). Formative assessment strategies for Every classroom. Al-riyadh: Arab Bureau Of Education For The Guif States.

Daams, M. (2008). Thinking skills. Amman: Dar Ghaida for pubiishing and distribution.

Danielson, Sh. (2011). Teaching framework, promoting professional practices. Kuwait: Al-Falah Books for Publishing and Distribution.

Fisher, D., & Frey, N. (2016). Better Learning Through Structured Teaching: A Framework for the Gradual Release of Responsibility. Al-riyadh: Arab Bureau Of Education For The Guif States.

Ibrahim, M. (2004). Teaching and learning strategies. Cairo: Anglo-Egyptian Library.

Jaghdoul, E. (2020). Assessment of written skill in morocco -The sixth year of primary education as a model. Journal of Educational and Psychological Sciences, 4(20), 118-135.

Madkour, A.(1991). Teaching Arabic Language Arts. Riyadh: Dar Al-Shawaf.

Maroon, Y. (2008). Teaching methods between theory and practice in the light of modern educational trends and teaching Arabic in basic education. Trablus: Modern Foundation for Book.

Mendler,A. (2016). The Resilient Teacher: How do I stay positive and effective when dealing with difficult people and policies?. Riyadh: Arab Bureau Of Education for the Gulf States.

Al-Shammari, S., & Al-Ardan, S. (2021). The degree of awareness of primary grade teachers in the Hail region with the assessment for the sake of learning. Arabic Studies in Education and Psychology, (138), 379-408.

Shawaheen, Kh. (2019). Educational measurement and evaluation. Irbid: Dar Al- al-Kutub al-Hadith.

Taher, A. (2010). Teaching Arabic according to the latest educational methods. Amman : Dar Al-masirah for Publishing and Distribution.

Topping, K. J. (1998). Peer assessment between students in college and university. Review of Educational Research, 68, 249–276.

Zaitoon, A. (2007). Constructivist theory and science teaching strategies. Amman: dar al- Shorouk for Publishing and Distribution.

Zayer, S., & DaKhel, S. (2015). Modern trends in teaching Arabic. Amman: dar almanhajiah for Publishing and Distribution.

التنزيلات

منشور

2023-06-19

كيفية الاقتباس

لافي E. . (2023). درجة توظيف تقويم الأقران والتّقويم الذّاتيّ لتنمية مهارة التّعبير الكتابيّ لدى طالبات مدارس الأردنّ من وجهة نظر معلّمات اللّغة العربيّة. دراسات: العلوم التربوية, 50(2), 19–34. https://doi.org/10.35516/edu.v50i2.4527

إصدار

القسم

Articles