فاعلية برنامج تدريبي لمعلمي الرياضيات مستند إلى معيار الاتصال الرياضي في التحصيل وتنمية مهارات التواصل الرياضي لدى طلاب المرحلة المتوسطة في المملكة العربية السعودية

المؤلفون

  • Abdullah Bin Jahlan Study and Training Academy, Saudi Arabia

الكلمات المفتاحية:

برنامج تدريبي، معيار الاتصال الرياضي، التحصيل، مهارات التواصل الرياضي، المرحلة المتوسطة، معلمو الرياضيات.

الملخص

تهدف هذه الدراسة إلى تعرُّف فاعلية برنامج تدريبي لمعلمي الرياضيات مستند إلى معيار الاتصال الرياضي في التحصيل وتنمية مهارات التواصل الرياضي لدى طلاب المرحلة المتوسطة في المملكة العربية السعودية، استخدمت الدراسة المنهج شبه التجريبي، وقد تكونت عينة الدراسة من (554) طالبًا من طلاب الصف الثاني المتوسط في عشر مدارس جرى اختيارها بطريقة قصدية، في المدارس الحكومية التابعة إلى الإدارة العامة للتربية والتعليم بمحافظة جدة، بواقع عشرين شعبة دراسية وزعت عشوائيًا إلى مجموعتين إحداهما تجريبية تكونت من (277) طالبًا والأخرى ضابطة تكونت من (277)  طالبًا، ولتحقيق أهداف الدراسة أعد الباحث برنامجًا تدريبيًا لمعلمي الرياضيات مستندًا إلى معيار الاتصال الرياضي، كما تم إعداد اختبار تحصيلي قبلي وبعدي للطلبة، وقد أظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α= 0.05) بين متوسطي علامات أفراد الدراسة في التحصيل لصالح طلبة المجموعة التجريبية، كما أشارت النتائج إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (α= 0.05)  بين متوسطي علامات أفراد الدراسة في اختبار مهارات التواصل الرياضي لصالح طلبة المجموعة التجريبية.

التنزيلات

بيانات التنزيل غير متوفرة بعد.

المراجع

Abu-Libda, K. (2011). The Jordanian National Report on the 2011 International Mathematics and Science Study (TIMSS). Amman: The National Center for Human Resource Development.

Abu-Libda, K., Al-tuwisiu,A., & Ababneh, E. (2015). The Jordanian National Report on the 2015 International Mathematics and Science Study (TIMSS). Amman: the National Center for Human Resource Development.

Abu-Zina, F. (2003). School mathematics curricula and its teaching. (2nd ed.). Kuwait: Al Falah Library.

Ahmed, T. (2005). The Effectiveness of Using Some Technological Approaches to Mathematics Instruction in the Academic Achievement of Yemeni Basic Education Seventh Grade Students and their Attitude towards Using Educational Technology, PhD Dissertation, Assiut University, Egypt.

Al-Abdullah, S. (2018). The Effectiveness of a learning Strategy based on problem solving in Improving Spatial Thinking, Mathematical Communication Skills to the Students and Their Attitudes towards Mathematics, Doctoral Dissertation, Yarmouk University, Jordan.

Al-Baajawi, A. (2006). The Effect of the Cooperative Inquiry Strategy on Acquiring Communication Skills in Achievement in Mathematics for Intermediate Basic School Students in Jordan, Doctoral Dissertation, Amman Arab University for Graduate Studies, Amman.

Al-Balawneh, F. (2007). The effectiveness of a strategy based on the achievement index to develop the ability to write mathematics in developing mathematical thinking, and the ability to solve problems among high school students in Jordan, Doctoral Dissertation, Amman Arab University, Amman, Jordan.

Al-Darras, W. (2006). The Effectiveness of Two Strategies Based on Compulsory Education in Achievement, Communication and Representation in Mathematics for Higher Basic Stage Students in Jordan, Doctoral Dissertation, Amman Arab University for Graduate Studies, Amman, Jordan.

Al-Hamid, M. (1996). Academic achievement, its studies, theories, reality and factors affecting it. Riyadh: The Sound House for Education.

Al-Khader, N. (2017). The Effectiveness of Using Prezi Program on Development of Mathematical Communication Skills for Female Students of Third Intermediate Class. IUG Journal of Educational and Psychology Sciences, 26(6), 84-109.

Al-Laqani, A. (1996). Glossary of educational terms and knowledge in curricula and teaching methods. (1st ed.). Cairo: The World of Books.

Al-Rabeeh, H. (2019). The Effect of Using the Strategy of Solving the Mathematical Question of Achievement and Motivation towards Mathematics in the Tenth Grade Students in Jordan, Master Thesis, Amman Arab University, Jordan.

Ashour, H. (2015). The effectiveness of a program based on a theory for creative solution for problems which known as TRIZ theory and knowing its effectiveness on developing creative thinking and mathematical communication skills for fifth-graders, Master thesis, Islamic University of Gaza, Palestine.

Awad, H. (2010). The Effect of Teaching According to a Strategy Building on the Mathematical Communication Standard on the Ninth Grade Students Achievement in Mathematics and their Attitudes toward it, Master thesis, The Hashemite University, Jordan.

Dahir, O. (2005). Academic achievement and its relationship to self-concept among technical secondary students, master thesis, Damascus University, Syria.

Hals, N. (2018). The Effectiveness of an Educational Environment Based on Learning Entries for Developing Communication Skills among Visually Impaired Students in Gaza, Master thesis, Islamic University of Gaza, Palestine.

Makawi, R. (2019). The Effectiveness of problem solving strategy in developing mathematical communication skills and some Mind habits among preparatory stage students, Master thesis, Damietta University, Egypt.

Rajab, I. (2009). An instructional strategy based on the standards of communication and mathematical representation in the ability to solve problems and mathematical thinking among primary school students in Jordan, Doctoral Dissertation, Amman Arab University, Amman, Jordan.

Cai, J., Jakabcsin, M., & Lane, S. (1996). Assessing Students' Mathematical Communication. School Science and Mathematics, 96(5), 238-246.

CDD (2006). Mathematics syllabus for lower and upper primary school.

Kilpatrick, J., Martin, W. G., & Schifter, D. (Eds.). (2003). A research companion to principles and standards for school mathematics. National Council of Teachers of English.

Lomibao, L., Luna, C., & Namoco, R. (2016). The influence of mathematical communication on students’ mathematics performance and anxiety. American Journal of Educational Research, 4(5), 378-382.

Miller, L. (1991). Writing to Learn Mathematics. Mathematics Teacher, 84(7), 516-521.

National Council Of Teachers Of Mathematics (NCTM). (2000). Principles and evaluation standard for school mathematics. https://www.nctm.org/.

Rustam, A., & Ramlan, A. (2017). Analysis of mathematical communication skills of Junior High School students of coastal Kolaka. Journal of Mathematics Education, 2(2), 45-51.

Sidabutar, R. (2016). The Efforts to Improve Mathematics Learning Achievement Results of High School Students as Required by Competency-Based Curriculum and Lesson Level-Based Curriculum. Journal of Education and Practice, 7(15), 10-15.

التنزيلات

منشور

2021-09-01

كيفية الاقتباس

Bin Jahlan, A. . (2021). فاعلية برنامج تدريبي لمعلمي الرياضيات مستند إلى معيار الاتصال الرياضي في التحصيل وتنمية مهارات التواصل الرياضي لدى طلاب المرحلة المتوسطة في المملكة العربية السعودية. دراسات: العلوم التربوية, 48(3), 389–401. استرجع في من http://dsr.ju.edu.jo/djournals/index.php/Edu/article/view/2882

إصدار

القسم

Articles