دور رياض الأطفال في تنمية القيم الإسلامية والهوية الوطنية في ضوء رؤية (المملكة العربية السعودية 2030(

المؤلفون

  • Hatouf Samara Faculty of Educational Sciences, The University of Hail, Saudi Arabia

الكلمات المفتاحية:

الهوية الوطنية، القيم الإسلامية، رؤية المملكة العربية السعودية (2030)، مناهج، رياض الأطفال

الملخص

هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن دور رياض الأطفال في تنمية القيم الإسلامية، والهوية الوطنية في ضوء رؤية المملكة2030  من وجهة نظر معلمات رياض الأطفال. واختلاف وجهة نظرهن باختلاف تخصصهن وسنوات خبرتهن، وتكونت عينة الدراسة من (55) معلمة رياض أطفال في مدينة حائل، خلال العام 2019/2020، جرى اختيارهن بالطريقة العشوائية البسيطة، وجرى اتباع المنهج الوصفي المسحي؛ من خلال تطبيق استبانة على معلمات العينة.  أظهرت النتائج أن دور رياض الأطفال في تنمية القيم الإسلامية من وجهة نظر المعلمات كان بدرجة كبيرة جدًا على بُعدي (دور المنهج ودور المعلمة)، ولكن بدرجة كبيرة لدور نشاطات الروضة، وأظهرت أن دور رياض الأطفال في تنمية الهوية الوطنية من وجهة نظر المعلمات كان بدرجة كبيرة جدًا على الأبعاد الثلاثة، أظهرت كذلك عدم وجود فروق دالة احصائيًا بين استجابات معلمات الروضة على أداة الدراسة في بعديها (القيم الإسلامية والهوية الوطنية) تعزى إلى متغيري (التخصص وسنوات الخبرة).

التنزيلات

بيانات التنزيل غير متوفرة بعد.

المراجع

Ahmed, A. (2017). The effectiveness of a program based on dramatic and home activities to provide the kindergarten child with the national identity. Journal of Childhood and Education, 9(32), 203-275.

Ben Za'moush, N. (2011). Kindergarten program and building national identity profiles (proposed program). Journal of the Humanities and Social Sciences, 4 (2), 146-166.

Bahjat, R. (2015). The effectiveness of a program based on integrated activities in developing the values of belonging and citizenship for kindergarten children. Journal of Childhood and Education, 21(7), 385-460.

Al Hattab, S. (2001). Religious values and their relationship to psychological comfort and the drive for achievement among university students. Journal of the College of Education in Benha, 12(49), 166-199.

AlKhawaldeh, M. (2003). Self-evaluation of the degree of belief and practice of the system of Islamic moral values among students at Yarmouk University. Dirasat: Educational Sciences, 30(1), 121-105.

Al-Aref, L. (2015). The role of the Asmara Islamic University in developing some values from the viewpoint of the faculty members working in it. Journal of the Islamic University of Asmari, (12)25, 339-321.

Al-Azmi, M., & Al-Ramidi, Kh.(2011). The role of teachers in developing national values among high school students in Kuwait. Kuwait University Educational Journal, (25)99, 13-71.

Abdel-Khalek, Abd., & Ali, M. (2017). Studies in the curricula and methods of education in kindergarten. Riyadh, Saudi Arabia: Dar Al-Mutanabi Library.

Ali, A. (2020). The effectiveness of a training program based on anecdotal approach in developing religious values and national identity among pre-school children in Taif Governorate. The Educational Journal.

Al-Feki, I. (1991). University students' awareness of the concept of globalization and its relationship to identity and belonging, A paper presented at the twenty-first annual national conference of the Egyptian Association for Curricula and Teaching Methods entitled "Globalization and Education Curricula".

Karouani, Kh. (2015). The degree of effectiveness of Palestinian educational institutions in enhancing the national identity of students from the viewpoint of those working in them. Journal of Palestinian Research and Humanities, (23), 243-194.

Al-Kashky, M. (2013). National identity as an intermediate variable in the relationship between globalization and future anxiety among a sample of Saudis. The scientific journal of the Faculty of Arts at the University of Assiut, (47), 386-338.

Maskin, Abd. (2018). Attitudes of primary education teachers towards the content of values and attitudes in the curriculum of the second generation: a field study for the teachers of the second year of primary education in the Directorate of Education in Mostaganem. Journal of Psychological and Educational Studies, 11(1), 265-249.

Al-Mutawa, N. (2018). The suitability of the courses at Shaqra University to see the Kingdom of Saudi Arabia (2030). Journal of the Islamic University of Educational and Psychological Studies, 26(3), 343-327.

Publications of the General Presidency for Girls' Education. (1992). The developed curriculum for kindergarten. Riyadh.

Nassar, A.(2015). The role of the Palestinian educational system in promoting values as perceived by the students of universities in the Gaza Strip. Journal of Scientific Research in Education, 16(4), 449-466.

Alnamla, Abd. (2018). The role of the Deanship of Preparatory Programs at Imam Muhammad bin Saud Islamic University in developing the national identity of its students from their point of view. Jerash Journal for Research and Studies, 19(2), 45-11.

Hayajana, B. (2019). The degree of the practice of female teachers and high school students in the city of Irbid, the Bani Ubaid Brigade for Islamic Social Values. Dirasat: Educational Sciences, 46(2), 455- 439.

Ministry of Education Kingdom of Saudi Arabia. (2016). Teacher’s guide to the self-education curriculum.

التنزيلات

منشور

2021-12-01

كيفية الاقتباس

Samara, H. . (2021). دور رياض الأطفال في تنمية القيم الإسلامية والهوية الوطنية في ضوء رؤية (المملكة العربية السعودية 2030(. دراسات: العلوم التربوية, 48(4), 65–78. استرجع في من http://dsr.ju.edu.jo/djournals/index.php/Edu/article/view/2922

إصدار

القسم

Articles