تصور مقترح لحوكمة الأنشطة اللاصفية بمدارس التعليم العام بالمملكة العربية السعودية في ضوء التجارب العالمية

المؤلفون

  • Maha. Saleh Alamoud قسم الإدارة التربوية، كلية التربية، جامعة الملك سعود، الرياض، المملكة العربية السعودية https://orcid.org/0000-0002-3822-8663

DOI:

https://doi.org/10.35516/edu.v50i4.4489

الكلمات المفتاحية:

الحوكمة، الأنشطة اللاصفية، الإدارة المدرسية، التجارب العالمية، التعليم العام، المملكة العربية السعودية

الملخص

الأهداف: سعت الدراسة التعرف إلى واقع حوكمة الأنشطة اللاصفية بمدارس التعليم العام بالمملكة العربية السعودية، وبناء تصوُّر مقترح للحوكمة في ضوء التجارب العالمية.

المنهجية: اعتمدت الدراسة المنهج الوصفي الوثائقي، واستخدمت أداة تحليل المحتوى لجمع وتحليل البيانات النوعية من عينة متمثلة بعدد (23) وثيقة رسمية بالدول الخمس المرجعية. كما تم استخدام آلية تحليل محتوى الوثائق بطريقته الاستنباطية (العساف، 2012)، والتي تسمح بمقارنة نتائج التحليل بين الوثائق في الدول المرجعية، وبالتالي استنتاج واستخراج ما يجيب عن تساؤلات الدراسة في مجالات الدراسة القياسية (السياسات واللوائح المنظمة للأنشطة اللاصفية، آليات تعزيز مشاركة الطلبة، التمويل وضوابط مشاركة القطاعات).

النتائج: توصلت الدراسة في نتائجها إلى اتفاق المملكة مع الممارسات العالمية في مدارس التعليم العام في كل من: (توفير دليل تنظيمي للأنشطة اللاصفية، تحديد مسؤوليات العاملين المشرفين على الأنشطة اللاصفية، تقديم الأنشطة اللاصفية في الفترة الصباحية والمسائية، تمويل ودعم الأنشطة اللاصفية عبر الشراكة مع القطاع الخاص، وإعطاء مدير المدرسة صلاحية الاتفاق مع القطاع الخاص). في حين لا توجد معايير خاصة لاختيار المشاركين المحتملين من القطاع الخاص في تنفيذ الأنشطة اللاصفية في المملكة، إلى جانب وجود فجوة بين المملكة والممارسات العالمية في تنويع طرائق وأساليب تحفيز الطلبة للمشاركة في الأنشطة اللاصفية، وتوظيف وسائل الإعلام في التعريف بالأنشطة اللاصفية والمدارس المتميزة، وربط المشاركة في الأنشطة اللاصفية بالقبول في الجامعات.

الخلاصة: توصلت الدراسة إلى بناء تصوُّر مقترح لبناء السياسات واللوائح المنظمة للأنشطة اللاصفية بمدارس التعليم العام بالمملكة العربية السعودية في ضوء التجارب العالمية، بالإضافة إلى بناء الأدلة الإجرائية لحوكمتها.

التنزيلات

بيانات التنزيل غير متوفرة بعد.

المراجع

Abizada, A., Gurbanova, U., Iskandarova, A., & Nadirzada, N. (2020). The effect of extracurricular activities on academic performance in secondary school: The case of Azerbaijan. International Review of Education, 66(4), 487-507.

Al Baloji, A. H, & Abu Moamar, R. N. (2023). The Effectiveness of a Program Based on Digital Stories in Developing Oral Expression Skills among Fourth-Grade Female Students. Dirasat: Educational Sciences, 50(2 -S1), 460–783. https://doi.org/10.35516/edu.v50i2 -S1.1463

Center for Educational Research and Innovation. (2019). Strategic Education Governance. OECD.

Department of Education in the UK. (2021). Income Payment Agreements and Orders. UK GOV.

Department of Education South Australia. (2021). Sporting and adventure activities standard. Government of South Australia.

Department of Education, Skills and Employment. (2021). Extracurricular activities. Australian Government.

Governing Body of Bristol Free School. Extra-curricular Activities Policy. Bristol Free School.

John Palmer Public School. (n.d.). Extra-curricular Activities Framework.

Kanefuji, F. (2019). Japanese policy for after-school programs: Education through school-community collaborations. IJREE–International Journal for Research on Extended Education, 6(2), 19-20.

LaRocque, N. (2008). Public-private partnerships in basic education: An international review. CFBT Education Trust.

Loo, B. (2018). Education in the United States. World Education News & Reviews. Retrieved from https://wenr.wes.org/2018/06/education-in-the-united-states-of-america

Manga Tokyo. (2016). Bukatsu in Anime and Manga: Club Activities in Japanese schools. Otsukai.

Ministry of Education and Culture. (2021A). Morning and afternoon activities.

Ministry of Education and Culture. (2021B). Pupil and student welfare.

Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology. (2006). Basic Act of Education. MEXT.

Miqdadi, M. E., & Abu-Shihab, E. N. (2023). Technical and Administrative Difficulties Facing Clubs of the Jordanian Women’s Professional Football League. Dirasat: Educational Sciences, 50(2 -S1), 598–614.

Montgomery County Public Schools. (2021). Extracurricular activities program handbook. Employee and Retiree Service Center.

Neuendorf, K. A. (2017). The content analysis guidebook. sage.‏

Norfolk Public School. (2021). Maintenance, Facilities & Transportation. Virginia State.

Northern Territory Government of Australia. (2019). Student Wellbeing and Positive Behavior. Department of Education.

Oberle, E., Ji, X. R., Magee, C., Guhn, M., Schonert-Reichl, K. A., & Gadermann, A. M. (2019). Extracurricular activity profiles and wellbeing in middle childhood: A population-level study. Plos one, 14(7), e0218488.

OECD. (2019). Education Policy Outlook 2019 Working Together to Help Students Achieve their Potential. OECD library of the Organization for Economic Cooperation and Development.

Shaffer, M. L. (2019). Impacting student motivation: Reasons for not eliminating extracurricular activities. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 90(7), 8-14

State of Victoria. (2010). Guidelines for assessing requests for community use of school facilities. Department of Education and Early Childhood Development.

The Central Council for Education. (2016). The Plan for the Creation of “Next Generation Schools and Communities.

The National Center on Education and the Economy. (n.d.). Top-Performing Countries. NCEE.

The United States Agency for International Development. (2020). Extracurricular Activities ECA strategic plan. USAID.

The United States Government Accountability Office. (2010). Section 504 Requirements. GAO.

U.S. Department of Education. (n.d.). The Family Educational Rights and Privacy Act Guidance on Sharing Information with Community-Based Organizations. Family Policy Compliance Office.

UK Department of Education (2021). Department for Education.

UK Department of Education. (2019A). Guide to setting up partnerships. Department for Education.

UK Department of Education. (2019B). Income Payment Agreements and Orders. Department for Education.

UK Department of Education. (2019C). Essential life skills grant S31 determination letter for financial year 2018 to 2019 January 2019. Department for Education.

UK Department of Education. (2019D). Gift Aid donation claims for charities and CASCs. Department for Education.

UK Department of Education. (2019E). Schemes for financing local authority maintained schools. Department for Education.

التنزيلات

منشور

2023-12-15

كيفية الاقتباس

Alamoud, M. S. (2023). تصور مقترح لحوكمة الأنشطة اللاصفية بمدارس التعليم العام بالمملكة العربية السعودية في ضوء التجارب العالمية. دراسات: العلوم التربوية, 50(4), 242–261. https://doi.org/10.35516/edu.v50i4.4489

إصدار

القسم

Articles
##plugins.generic.dates.received## 2023-03-21
##plugins.generic.dates.accepted## 2023-05-21
##plugins.generic.dates.published## 2023-12-15