أثر استخدام استراتيجية حل المشكلات على تركيز الانتباه والأداء المهاري لفعالية دفع الجلة لدى طلبة كلية التربية الرياضية في جامعة اليرموك

المؤلفون

  • نزار "محمد خير" الويسي قسم التربية البدنية، كلية التربية الرياضية، جامعة اليرموك، إربد، الأردن.

DOI:

https://doi.org/10.35516/edu.v49i4.3331

الكلمات المفتاحية:

استراتيجية حل المشكلات، تركيز الانتباه، دفع الجلة

الملخص

الأهداف: هدفت الدراسة التعرف إلى أثر استراتيجية حل المشكلات على تركيز الانتباه والأداء المهاري لفعالية دفع الجلة لدى طلبة كلية التربية الرياضية في جامعة اليرموك.

المنهجية: استخدم الباحث المنهج التجريبي بأسلوب المجموعتين المتكافئتين. تكونت عينة الدراسة من (36) طالباً من طلبة كلية التربية الرياضية المسجلين لمساق تعليم ألعاب القوى في الفصل الدراسي الصيفي للعام الدراسي 2020/2021، تم اختيارهم بالطريقة العمدية، قسموا إلى مجموعتين متكافئتين بواقع (18) طالباً لكل مجموعة، طبقت المجموعة التجريبية البرنامج التعليمي باستخدام استراتيجية حل المشكلات، بينما المجموعة الضابطة طبقت المنهاج المقرر لفعالية دفع الجلة بطريقة المحاضرة الاعتيادية، استخدم الباحث المقياس الذي أعده بني عامر (2013) والمكون من (30) فقرة لقياس تركيز الانتباه، ولقياس الأداء المهاري لفعالية دفع الجلة، قام الباحث بتصميم استمارة خاصة لهذا الغرض.

النتائج: أظهرت نتائج الدراسة فعالية التدريس باستراتيجية حل المشكلات على تركيز الانتباه والأداء المهاري لفعالية دفع الجلة لدى طلبة كلية التربية الرياضية في جامعة اليرموك، وأن هناك فروق في القياسات البعدية بين أفراد المجموعتين التجريبية والضابطة في تركيز الانتباه والأداء المهاري لفعالية دفع الجلة ولصالح المجموعة التجريبية.

الخلاصة: أوصت الدراسة ضرورة الاهتمام باستخدام استراتيجية حل المشكلات على تركيز الانتباه والأداء المهاري لفعالية دفع الجلة.

التنزيلات

بيانات التنزيل غير متوفرة بعد.

المراجع

Abdel Karim, A. (1994). Teaching methods in physical education and sports. Alexandria: Knowledge facility.

Abdullah, E., and Badawi, Abd. (2006). Methods of teaching physical education between theory and practice. Alexandria: Dar Al-Wafaa.

Al Thiabat, M. (2011). The effect of using problem solving on improving the performance of some table tennis skills among students of the Faculty of Physical Education at Yarmouk University. Journal of the Union of Arab Universities, 57(2), 441-415.

Al-Atoum, A. (2004). Cognitive Psychology: Theory and Practice. Amman: Dar Al Masira for publishing, distribution and printing.

Al-Bayati, W. (2013). The effect of using problem solving for people with the field (reflective versus impulsive) in developing some mental abilities and tactical aspects of students in football. (Unpublished Ph.D. thesis, College of Basic Education, University of Babylon, Iraq).

Al-Harthy, I. (2000). Teaching science in a problem-solving method between theory and practice. (1st ed.). Riyadh: Al-Shukry's macnei.

Al-Kandari, H. (2011). The effectiveness of directed exploratory behavior in a physical education lesson on learning the shot-put competition for primary school students in the State of Kuwait. (Master's thesis, College of Physical Education for Girls, Cairo).

Al-Masry, W., and Al-Aqra', H. (2013). The effect of interactive video on the skill performance and digital level of discus throwing for students of the Faculty of Physical Education and Sports at Al-Aqsa University. Journal of the Islamic University of Educational and Psychological Studies, 21(1), 14-31.

Al-Sutri, H. (2020). The effect of using problem-solving method in teaching some basic skills in volleyball on life skills for tenth grade students. An-Najah University Journal for Research, Human Sciences, 34(8), 1533-1558.

Al-Zamili, A., and Ghazi, H., and Laikh, Kh. (2011), the relationship of some psychological skills to the leadership personality of Al-Qadisiyah University football players. Journal of Physical Education Sciences, 4(4), 62-81.

Aqel, F. (2002). Effective teaching of English language teachers in Nablus city. Al-Najah Journal of Human Sciences, Nablus, 16(2), 67-81.

Bani Amer, Kh. (2013). Focusing attention and mental perception and their relationship to competition anxiety among volleyball players on school teams. (PhD thesis, College of Education, Yarmouk University, Irbid, Jordan).

Chamoun, M. (2006). Mental training in the sports field. (1st ed.). Cairo: Dar Alreker Al-Arab.

Homs, M. (2007). The guide in teaching physical education. (1st ed.). Alexandria: Knowledge facility.

Kamel, D. (2010). The Effectiveness of using some means of developing momentum for rotation and its impact on the level of skill performance in swimming. (Master's thesis, Faculty of Physical Education, Zagazig University, Egypt).

Lourson, P., and Jenkin, D. (2006). Optimizing Training Barograms and Maximizing Performance in Highly Trained Athletes. Sport Medicine, 296-301.

Momani, D. (2018). The effect of problem-solving strategy on some basic football skills and kinetic creativity among students of Latin School in Ajloun Governorate. (Master's thesis, College of Physical Education, Yarmouk University, Irbid, Jordan).

Mosston, M. , and Ashworth, S. (2002). Teaching Physical Education. (5th ed.). Forth Education, New York: Macmillan College.

Nouri, S. (2017). On the effectiveness of the two strategies of problem-solving and technical education and which one is better in learning the skills of serving from below and receiving it with volleyball for fourth-grade students. Journal of Physical Education Sciences, 10(6), 149-169.

Odeh, A. (1993). Measurement and evaluation in the teaching process, (3rd ed.). Irbid: House of Hope.

Omar, Z., Ismail, J., and Abdel Hakim, Gh. (2016). Theoretical foundations in the methods of teaching physical Education and sports. Cairo: Dar Al-Fikr Al-Arabi for printing and publishing.

Rabaa, J. (2013). The effect of using the self-assessment method and focusing attention on some basic skills in volleyball. Mu'tah Journal for Research and Studies, 28(2), 225-258.

Sami, Sh., and Ghaleb, B. (2009). A comparison of the concentration of attention between tennis and fencing players for the junior and senior classes. Journal of Physical Education Sciences, 2(3), 142-120.

Shaddad, H., & Ali, M. (2006). The effect of solving tactical training problems on teaching and training some skills in judo. Assiut Journal of Physical Education Sciences and Arts, 3(22), 142-175.

Sharif, N., Dodo, B., and Slimani, A. (2018). The reality of teaching according to a problem-solving strategy from the point of view of teachers of physical education and sports. Journal of the researcher in the humanities and social sciences, 10(5), 35-52.

Shdeifat, M. (2015). The role of problem-solving strategy in teaching football and basketball curricula at the level of different types of thinking and psychological characteristics of students from the point of view of teachers. (Unpublished PhD thesis, University of Jordan, Amman, Jordan).

Wali, N. (2006). Driven Discovery and Teaching Volleyball Skills and their Impact on the Achievement of Skills, Cognitive Cognition and Motor Innovation. (1st ed.). Cairo: Dar Al Wafa.

Wali, N. (2006). Guided discovery and teaching of volleyball skills and their impact on skill achievement, kinesthetic perception and kinetic innovation. (1st ed.). Cairo: Dar El Wafaa.

Yacoub, M. (2017). The Effect of Two Warm-up Protocols on Psychological Improvement and Performance and their relationship to injuries when teaching volleyball course students. (PhD thesis, Faculty of Physical Education, University of Jordan, Amman, Jordan.

التنزيلات

منشور

2022-12-14

كيفية الاقتباس

الويسي N. "Mohammed K. . (2022). أثر استخدام استراتيجية حل المشكلات على تركيز الانتباه والأداء المهاري لفعالية دفع الجلة لدى طلبة كلية التربية الرياضية في جامعة اليرموك. دراسات: العلوم التربوية, 49(4), 155–169. https://doi.org/10.35516/edu.v49i4.3331

إصدار

القسم

Articles