تحديات تعليم وتعلم اللغة العربية للمرحلة الأساسية الأولى في المدارس الحكومية وسط الضفة الغربية كما يراها المديرون والمشرفون والمعلمون

المؤلفون

  • Linda Walid Smoom School of Educational Sciences, The University of Jordan, Jordan
  • Ahmad Fteiha Faculty of Education, Birzeit University, Palestin

الكلمات المفتاحية:

المرحلة الأساسية الأولى، التحديات، العولمة

الملخص

هدفت الدراسة الحالية إلى تعرُّف تحديات تعليم وتعلم اللغة العربية للمرحلة الأساسية الأولى في المدارس الحكومية وسط الضفة الغربية كما يراها المديرون والمشرفون والمعلمون، وتعرُّف مقترحات هذه الفئات لتطوير عملية تعليم وتعلم اللغة العربية. ولتحقيق هذه الأهداف اختيرت منهجية الدراسة؛ بحيث تضمنت المنهج الكمي بتصميم وصفي مسحي، والمنهج الكيفي بتصميم وصفي تحليلي، وتم اعتماد الاستبانة والمقابلات شبه المنظمة كأدوات للدراسة، حيث وزعت الاستبانة على عينة عشوائية بسيطة من المدارس الحكومية وسط الضفة الغربية، في العام (2017/2018)، بلغ حجمها (129) مدرسة من أصل (193)، لتعرُّف تحديات تعليم وتعلم اللغة العربية من وجهة نظر معلمي اللغة العربية فيها، كما تم اعتماد ثلاثة نماذج من المقابلات شبه المنظمة، وجهت لعينة متيسرة من مديري ومشرفي ومعلمي اللغة العربية للمرحلة الأساسية الأولى في المدارس الحكومية وسط الضفة الغربية، ضمت سبعة مديرين/ات، وأربعة مشرفين/ات، وعشرة معلمين/ات، لتعرُّف مقترحات لتطوير تعليم وتعلم اللغة العربية، وبينت النتائج أن أبرز تحديات تعليم وتعلم اللغة العربية التداخل بين العامية والفصحى، وتراجع مكانة اللغة العربية في المجالات العلمية، إضافة إلى كثرة المهارات في المنهاج بالنسبة لعدد الحصص المخصصة للغة العربية، أما أبرز المقترحات فكانت ضرورة تعزيز دور أولياء الأمور وزيادة التواصل بينهم وبين المدرسة، وتوظيف الإنترنت في خدمة تعليم وتعلم اللغة العربية، عن طريق تصميم مواقع وتطبيقات خاصة بمناهج اللغة العربية، إضافة إلى ضرورة تدريب المعلمين على استخدام التكنولوجيا وأساليب التدريس الحديثة في تدريس مهارات اللغة العربية.

التنزيلات

بيانات التنزيل غير متوفرة بعد.

المراجع

Abu Daqqa, N. (2010). A survey study of learning difficulties in reading for elementary school students in Ramallah and Al-Bireh Governorate in Palestine. Unpublished master’s thesis. College of Educational and Psychological Sciences, Amman Arab University: Amman, Jordan.

Abdul Ghaffar, A. (2013). Active modern school administration. Cairo, Egypt: University Press.

Abu Maraq, J. (2007). Difficulties facing Arabic language teachers in teaching reading at the lower primary level as the teachers themselves realize it in Hebron Governorate. Hebron University Research Journal, 1 (3), 209-231.

Afouneh, S. (2014). The reality of education in Palestinian schools after the emergence of the Palestinian Authority, analysis and criticism. An-Najah Journal, 28 (2), 266-292.

Ammar, H. (2018). The Arabic language and the challenges of globalization. The Educational Journal, 54 (1), 1-18.

Aldajani, B. (2018). The function of Arabic literature in Arabic language teaching. Dirasat: Humanties and Social Sciences, 46(1), 281-293.

Al-Jubouri, I., & Al-Sultani, H. (2013). Curricula and methods of teaching Arabic. Amman, Jordan: Al-Radwan Publishing House.

Al Kalak, A., & al-Mawla, A. (2008). Difficulties of teaching Arabic grammar in middle school from the teachers' point of view. College of Primary Education Research Journal, 7 (3), 1-25.

Alkhateeb, M. A. (2016). Language interference in the acquisition of English Language: An attempt to know. Journal of Education and Practice, 7(23), 96-102.

Al-Khormani, A. (2015). The Effectiveness of a strategy based on the combination of the learning cycle and concept maps in the development of some grammatical skills of middle third graders and their attitudes towards it. Unpublished master’s thesis. Faculty of Education, Umm Al-Qura University: Kingdom of Saudi Arabia.

Al-Kiswani, N. (2013). Manifestations of Globalization in the Arabic Language. Journal of Al-Quds Open University for Research and Studies, 29 (2).

Al-Tuwaijri, N. (2014). Evaluation of the Arabic language curriculum developed for the first grade of primary school in the State of Kuwait in light of the opinions of the teachers and mentors of the Arabic language subject. Arab Childhood Journal, 61, 9-31.

Chamot, A. (2004). Issues in learning strategy Research and teaching. Electronic Journal of Foreign Language Studies,1(1), 14-26.

Chung, T., Anderson, N., & Leong, M. (2014). Scaffolding Singaporean students of writing vividly in the Chinese mother tongue, mandarin. Advances in Language and Literary Studies, 5(1), 40-53.

Dweik, M. (2013). Psychosocial problems among students with dyslexia in Palestine. Unpublished master’s thesis, College of Graduate Studies, University of Jordan: Amman, Jordan.

El Diem, K., & Abdel Rahim, H. (2012). Difficulties facing Arabic language teachers in the Education Directorate's secondary schools in northern Gaza region. Journal of Al-Quds Open University for Research and Educational Psychological Studies, 1(4), 43-72.

Fernandez, R., & Korneeva, L. (2017). The mother tongue in the foreign language: An Account of Russian L2 Learners. Error incidence on output. The European Journal of Social and Behavioral Sciences 19, 2301- 2218.

Gacheche, K. (2010). Challenges in implementing a mother tongue- based language in education policy: Policy and practice in Kenya. Polis Journal,4,4-43.

Harb, M. (2011). Listening texts in the Arabic language curriculum for the higher elementary stage in Jordan: Textual levels and structures. Journal of Educational Sciences, 38 (1), 204-215.

Hassan M. (2015). The language of the Arab child between globalization, media and the internet. The Education Journal, 44 (185), 41-56

Hammoud, F., & Abdel Karim, S. (2011). The problems of teaching Arabic language in the primary education stage in Iraq, their causes and solutions. Journal of Educational Studies, 15, 97-146.

Iskafi, I. (2013). Palestinian national identity in the light of globalization. Jerusalem, Palestine: Iskafi.

Jaafarah, A. (2015). The degree to which Arabic language teachers practice modern trends in teaching Arabic from their point of view. Journal of Al-Quds Open University for Research, Educational and Psychological Studies, 4 (13), 255-284.

Khasawneh, N. (2017). The effect of using pictures and illustrations on developing critical thinking skills among female students of the fourth grade in elementary school and their attitudes towards. The International Journal of Specialized Education, 6(4), 1-10.

Madrinan, M.S. (2014). The use of first language in the second language classroom: A support for second language acquisition. Gist Education and Learning Research Journal, 9, 50- 66.

Mata, L. (2014). Pedagogical competencies for mother- tongue teacher education. Educational Sciences Theory and Practice, 14(1), 341- 352.

Matar, M., & Fora, N. (2007). Reading problems in higher primary education as seen by Arabic language teachers under quality standards. Research presented at the Third Educational Conference: Quality in Palestinian Education as an entrance to Excellence, The Islamic University: Palestine.

Ministry of Education and Higher Education: (2016). Fourth-grade students’ achievement in Arabic, Mathematics and Science. Palestine: Department of Measurement and Evaluation

Mousawi, N. (2009). Difficulties in learning Arabic grammar in the elementary school from Arabic language teachers’ point of view. Journal of Educational Studies, 5, 149-185.

Muhammad, A. (2018). Blended learning in English language teaching contexts. Dirasat: Educational Sciences, 45(3), 403- 389.

Najm, A. (2017). Arabic language with the Internet. Journal of National Democratic Culture, 357, 18-28.

Natshe, M. (2013). Globalization and its impact on the Arabic language: Hebron as a model. Unpublished master’s thesis, Hebron University.

Qasim, M., & Al-Hudaybi, A. (2016). Weak Arabic language learning outcomes – manifestations, causes and solutions. Sharjah, United Arab Emirates: The Educational Center of the Arabic Language for the Gulf States.

Schleppegrell, J. (2012). Academic language in teaching and learning-introduction of the special issue. The Elementary School Journal, 112, 3, 409- 418.

Tochon, F. V. (2009). The key to global understanding: World languages education—why schools need to adapt. Review of Educational Research, 79(2), 650-681.

التنزيلات

منشور

2021-06-01

كيفية الاقتباس

Smoom, L. W. ., & Fteiha, A. . (2021). تحديات تعليم وتعلم اللغة العربية للمرحلة الأساسية الأولى في المدارس الحكومية وسط الضفة الغربية كما يراها المديرون والمشرفون والمعلمون. دراسات: العلوم التربوية, 48(2), 275–288. استرجع في من https://dsr.ju.edu.jo/djournals/index.php/Edu/article/view/2806

إصدار

القسم

Articles

المؤلفات المشابهة

يمكنك أيضاً إبدأ بحثاً متقدماً عن المشابهات لهذا المؤلَّف.