مستويات التفكير الإبداعي الرياضي لدى طلبة المرحلة الثانوية في الرياضيات وعلاقته بتحصيل الطلبة في الرياضيات

المؤلفون

  • بهجت التخاينة كلية التربية -الجامعة العربية المفتوحة

DOI:

https://doi.org/10.35516/edu.v49i1.736

الكلمات المفتاحية:

الرياضيات، التفكير الإبداعي الرياضي، التحصيل

الملخص

هدفت هذه الدراسة لتقصي مستويات التفكير الإبداعي الرياضي لدى طلبة المرحلة الثانوية في الرياضيات وعلاقتها بتحصيلهم في الرياضيات، وتكونت عينة الدراسة من طلبة الصف الأول الثانوي العلمي للعام الدراسي 2019/2020م المسجلين في مدارس محافظة العاصمة عمان في الأردن، ولتحقيق أهداف الدراسة تم إعداد اختباراً في التفكير الإبداعي الرياضي، واختباراً في التحصيل في الرياضيات، تم التحقق من صدقهما وثباتهما. وأظهرت نتائج الدراسة تدني مستويات مهارات التفكير الإبداعي الرياضي، وجاءت مرتبة تصاعدياً كما يلي: مهارة المرونة (24.38)، مهارة الأصالة (24.93 )، الطلاقة (25.13)، وجاء متوسط التفكير الإبداعي الرياضي بشكل عام (74.44)، ولم تظهر نتائج الدراسة علاقة ارتباطية بين متغيري التفكير الإبداعي الرياضي والتحصيل، وأظهرت نتائج الدراسة عدم وجود فرق بين متوسطات درجات الطلبة في التفكير الإبداعي الرياضي يعزى لمتغير الجنس ولمتغير نوع المدرسة. وفي ضوء نتائج الدراسة يوصي الباحث بضرورة توفير برامج لتنمية التفكير الإبداعي في الرياضيات.

التنزيلات

بيانات التنزيل غير متوفرة بعد.

المراجع

Abdul Majeed, Kh., Zahran, A., & Metwally, A. (2013). Developing creative thinking in mathematics using the creative problem solving model. (CPS Version 6.1) Preparatory stage students. Journal of Mathematics Education, 1(5), 3-31.

Abdulhameed, A., & Metwally, A. (2003). Mathematical sense and its relationship to special creativity and academic achievement among students of the faculties of education Mathematics Division. In The Third Scientific Conference “teaching and learning mathematics and the development of creativity”, 8-9 October, Faculty of Education, Ain Shams University.

Abu Adra, K. (2010). The Effect of Using Trans-Plans-Folk Strategy in Teaching Mathematics on the Development of Creative Thinking among Seventh Grade Students in Gaza. Unpublished master’s thesis, Faculty of Education, Islamic University, Gaza, Palestine.

Abu Amira, M. (2002). Innovation in Mathematics Education. Cairo: Arab Book House.

Alabid, A. (2010). Evaluating the level of creative thinking in mathematics among third grade students. Unpublished master’s thesis, Imam Muhammad bins Saud Islamic University.

Al-Dabash, I. (2011). The effectiveness of a program based on the method of creative thinking in teaching the subject of national education to raise the level of achievement for ninth grade students in Rafah. Unpublished master’s thesis, Faculty of Education, Al-Azhar University-Gaza.

Alexander R. (1989). Public and private creativity. Kuwait: the world of knowledge.

Al-Hadabi, D., Al-Felfeli, H., & Al-Olaibi, T. (2011). The level of creative thinking skills of students teachers in the scientific departments of the College of Education and Applied Sciences. Arab Journal for the Development of Excellence, 3(2), 34-57.

Al-Khateeb, M., & Ababneh, A. (2011). Thinking and attitudes towards mathematics with seventh graders in Jordan. Dirasat: Educational Sciences, 38(1), 189-204.

Al-Qatasha, F., & Al-Miqdadi,A. (2018). The Effect of Using a Teaching Strategy Based on procedural fluency on the development of mathematical thinking and conceptual understanding and attitudes toward mathematics among Fourth grade students in Jordan. Dirasat: Educational Sciences, 45(4), 467-489.

Al-Rashidi, H., Khalidi, M., & Al-Zeyoudi, M. (2015). The level of creative thinking among gifted students in secondary level in Tabuk region in Saudi Arabia in light of some variables. In The Second International Conference for the Gifted and Outstanding. College of Education / UAE University 19-21 May 2015.

Awamleh, E., Hamdi, N., & Al-Sorour, N. (2016). The development of creative and critical thinking skills among the students of the upper basic stage in Jordan. Educational Sciences, 43(1), 612-630.

Hadabi, A. (2011). Achievement and its relation to the development of creative thinking skills among gifted students. In The Eighth Arab Scientific Conference for the Gifted and Talented, Yemen.

Jarwan, F. (2002). Teaching thinking concepts and applications. Amman: Dar Alfiker for Publishing and Distribution.

Mufti, M. (1997). Research development of thinking and problem solving in mathematics education (critical analysis). Studies in Curriculum and Instruction,, 45(1), 60-76.

National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and standards of teaching mathematics. USA: NCTM.

Obaid, W. (2004). Teaching mathematics to all children in light of the requirements of standards and a culture of thinking. Amman: Almasirah House for Printing and Publishing

Saad, A., & Abdel Nasser, M. (2003). Mathematical sense and its relationship with special creativity and academic achievement among students of faculties of education mathematics division. In The Third Scientific Conference of the Egyptian Association for Mathematics Educators: Teaching and learning mathematics and creativity development, Cairo, Ain Shams University, 8 - 9 October.

التنزيلات

منشور

2022-03-01

كيفية الاقتباس

التخاينة B. . (2022). مستويات التفكير الإبداعي الرياضي لدى طلبة المرحلة الثانوية في الرياضيات وعلاقته بتحصيل الطلبة في الرياضيات. دراسات: العلوم التربوية, 49(1), 1–11. https://doi.org/10.35516/edu.v49i1.736

إصدار

القسم

Articles