الدور السياسي للإيزيديين في العراق

المؤلفون

DOI:

https://doi.org/10.35516/hum.v52i2.2957

الكلمات المفتاحية:

الايزيديون، المشاركة السياسية، القوات الأمنية، الأحزاب الأيزيدية، الدولة العراقية، حكومة إقليم كردستان.

الملخص

الأهداف: يهدف البحث لمعرفة أسباب تراجع دور الإيزيديين السياسي في العراق رغم كونهم جزء من المجتمع العراقي بحيث أضحوا كمجتمع منسي لولا اجتياح تنظيم داعش لمناطقهم، وأدى ذلك إلى تسليط الضوء على وجودهم، وبالتالي ضرورة معرفة كيفية إمكانية تجاوز هذا التراجع.

المنهجية :تم استخدام المنهج التاريخي في تتبع وجود الإيزيديين في البلد عبر الزمن، والمنهج التحليلي في معرفة أسباب تراجع دورهم السياسي في ظل المتغيرات التي مر بها البلد  .

النتائج : توصل البحث إلى أنه من أجل أن يكون الإيزيديين عنصرا فاعلا ومشاركا سياسياً لابد من أن يشعروا بالانتماء إلى الدولة، فهم  رغم الاعتراف بها قانوناً إلا أنه نظراً لموقع تواجدهم الجغرافي الحرج بالقرب من إقليم كردستان ،الذي يدعي انتماء الإيزيديين إليه كأكراد، وبالتالي لابد أن يكونوا جزءا منه، جعلهم يعانون من سياسات النظام في مواجهة الأكراد قبل 2003  وعانوا بعد هذا التاريخ من الصراع بين الحكومة الاتحادية وحكومة الإقليم فكل منهما يدعي عائدية مناطقهم إليه مما أثرعلى وضع الإيزيديين، ومع أول مواجهة حقيقية مع تنظيم داعش وانسحب الطرفان، وترك الإيزيديين في مواجهتهم دون أي سلاح الأمر الذي دفعهم للتفكير جدياً في مستقبلهم .

الخلاصة :لابد من إجراء تغييرات في القانون والسياسة العراقية من أجل حفظ حقوق الإيزيديين، واتخاذ إجراءات فعلية لوضع القوانين موضع التطبيق، وإعطاء الإيزيديين مزيدا من الفرص للمشاركة السياسية في مناطق تواجدهم كي يستطيعوا تمثيل أنفسهم وتحقيق مصالحهم، ولابد من إشعارهم بالأمان وتجهيز قواتهم المحلية بالأسلحة والتدريب الكافيين كي يساهموا في حماية أنفسهم، وقبل كل هذا لابد من حل الصراع مع إقليم كردستان حول ادعاء كل منهما بعائدية مناطقهم إليه؛ لأن هذا سبب كبير لمشاكل الإيزيديين.

التنزيلات

بيانات التنزيل غير متوفرة بعد.

المراجع

Abouzeid, R. (2018). When the weapons fall silent: reconciliation in sinjar after ISIS. Policy brief,European Council on Foreign Relations. http://www.jstor.com/stable/resrep21655

Ala’Aldeen, D. (2015). Protecting minorities’ rights in the kurdistan region: A tailor-made model. Middle East Research Institute

Ali, M. (2019). Project of Constitution for the Establishment of the Global Yazidi Entity. Central Yazidi Consultative Council in Germany.

https://ezidi24.com/ar/?p=17757&__cf_chl_jschl_tk__=a5b56a9772a98d14f83c4362204951fc170f869d-1575842390-0-AV5iQgUkc_qgkSCzn4UNvAjrc-ksLv8

Al-Marashi, I. (2017) What Future for Iraq? Unity and Partition after Mosul in: After Mosul Reinventing Iraq. Milano: Ledizioni Ledi Publishing

Anatolia Agency. (2020). Iraqi Defense announces the start of implementation of the “Sinjar” Agreement.https://www.aa.com.tr/ar/%D8%A7%D9%84%D8%AF%D9%88%D9%84%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%B1%D8%A8%D9%8A%D8%A9/%D8%A7%D9%84%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%B9%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D9%82%D9%8A%D8%A9%D8%AA%D8%B9%D9%84%D9%86%D8%A8%D8%AF%D8%A1%D8%AA%D8%B7%D8%A8%D9%8A%D9%82%D8%A7%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%82-%D8%B3%D9%86%D8%AC%D8%A7%D8%B1/2051707/ retrieved on 12May 2022

Arab Reform Initiative. (2021). The New Election Law in Iraq: Old Powers Adapt Themselves to Changes. https://www.arab-reform.net/ar/publication/%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86-%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%86%D8%AA%D8%AE%D8%A7%D8%A8%D8%A7%D9%84%D8%AC%D8%AF%D9%8A%D8%AF%D9%81%D9%8A%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D9%82-%D8%A7%D9%84%D9%82%D9%88%D9%89/

Arakelova, V. (2021). Yezidism Handbook of Islamic Sects and Movements. Upal, M.A & Cusack,C.M(eds), Brill.

Ayhan, T. (2019). Genocidal Rape and Community Cohesion: The Case of Yezidis in : Religion, Violence, and the State in Iraq. POMEPS STUDIES, 35. https://pomeps.org/pomeps-studies-35-religion-violence-and-the-state-in-iraq

Center for Civilians in conflict. (2020). Caught in the middle: The impact of security and political fragmentation on civilian protection in Sinjar. https://civiliansinconflict.org/wpcontent/uploads/2020/10/CIVIC_Sinjar_Report_Draft3.pdf

Chapman, C.(2012). Improving security for minorities in Iraq, briefing. UK: Minority Rights Group International.

Clausen, M. (2019). Securitybreaking the cycle: Iraq following the military defeat of Islamic State. Danish Institute for International Studies. http://www.jstor.com/stable/resrep21444.6.

Constitution of the Republic of Iraq 2005

Dawod, R. (2018(. The Yezidi minority in Iraq – A research in political geography. Majalet Midad Al-Adab, 144-162

Dlawer, A. (2022). Nineveh as a Model in: Decentralization in Iraq: Process, Progress and a New Tailor-Made Model. Middle East Research Institute. https://www.jstor.org/stable/resrep25352.7.

Ezzeddine, N., & Veen, E. (2018). Power in perspective: Four key insights into Iraqʹs Al-Hashd al-Shaʹabi. Clingendael InstituteNetherlands Institute of International Relations. http://www.jstor.com/stable/resrep21317

Farhan, A. (2004). The Yazidi Kurds in the Kurdistan Region - a political, economic and social study from the beginning of the nineteenth century until the end of World War I (1800-1918). Sulaymaniyah: Kurdistan Center for Strategic Studies

Farhan, D. (2008). The suffering of the Yazidi Kurds under the Iraqi governments 1921-2003, a study into plans and means of deporting, displacing, and Arabizing the Yazidis. Iraq: Center for Kurdish Studies and Document Preservation.

Fisher, T., Zagros, N., & Mustafa, M. (2020). Palliative prophecy: Yezidi perspectives on their suffering under Islamic State and on their futureRefuge in a Moving World-tracing refugee and migrant journeys across disciplines. Elena Fiddian-Qasmiyeh, UCL Press.

Gaston, E., & Derzsi-horváth, A. (2018). Iraq After ISIL Sub-State Actors, Local Forces, and the Micro-Politics of Control. Global public policy institute

Gul, A. (1934). Yazidis in ancient and modern times. Beirut: American Press.

Hesselink, E. (2019). The Hashd Al-Shaabi: From heroes to … what exactly? Middle East Research Institute, Policy Brief, 4(3).

Independent Advisory Group on Country Information. (2019). Country Policy and Information Note Iraq: Religious minorities, Version 2.0, London: home office. https://www.ecoi.net/en/file/local/2018421/Iraq_-_Religious_Minorities_-_CPIN_-_v2.0__October_2019__-_EXT.odt.

Independent High Electoral Commission. Winning candidates in the 2018 Iraqi Parliament elections. https://ihec.iq/%d8%a7%d9%84%d8%a5%d9%86%d8%aa%d8%ae%d8%a7%d8%a8%d8%a7%d8%aa-%d8%a7%d9%84%d8%b3%d8%a7%d8%a8%d9%82%d8%a9, retrieved on:25/10/2022

Independent High Electoral Commission, final results of the elections of Iraqi Council of Representatives 2021

https://ihec.iq/wpcontent/uploads/2022/01/%D9%82%D9%88%D8%A7%D8%A6%D9%85%D8%A7%D8%B3%D9%85%D8%A7%D8%A1%D8%A7%D9%84%D9%85%D8%B1%D8%B4%D8%AD%D9%8A%D9%86.pdf

Institute for international law and human rights. (2020). Minorities and the Law in Iraq Executive Summary. http://iilhr.org/exsummaryen.pdf .

International Crisis Group. (2020). Exiles in Their Own Country: Dealing with Displacement in Post-ISIS Iraq, International , Middle East Briefing (79) Baghdad/Erbil/Brussels: International Crisis Group ,

IRAQ 2018 INTERNATIONAL RELIGIOUS FREEDOM REPORT, United States Department of State , Bureau of Democracy, Human Rights, and Labor, retrieved from: https://www.state.gov/wp-content/uploads/2019/05/IRAQ-2018-INTERNATIONAL-RELIGIOUS-FREEDOM-REPORT.pdf.

Kaválek, T. (2017). The Situation in Shingal District in: Competing Interests in Shingal District: Examining the PKK-linked Structures, Defusing Tensions. Middle East Research Institute

Lamani, M. (2009). Minorities in Iraq: The Other Victims. Centre for International Governance Innovation.. http://www.jstor.com/stable/resrep05235

Maho, A. (2012(. The Yezidis in the books of British travellers from the beginning of the 19th century till the end of first world war. Dahok: The institution of Mokeryani for research and publishing.

Maisel, S. (2021). Mapping Genocide? Giving Visual Memory to Oral CulturMedia and Mapping Practices in the Middle East and North Africa: Producing Space. Amsterdam University Press

Nas news. (2020). An investigation from the land of Nineveh, The Yazidis are still on the mountain. https://www.nasnews.com/view.php?cat=32078

O’Driscoll, D., &Van Zoonen, D. (2016). Governing Nineveh After the Islamic State: A Solution for All Components.Middle East , 3 (2).

Oehring, O. (2017). Christians and Yazidis in Iraq: current situation and prospects. Germany: Konrad-Adenauer-Stiftung e.V., Sankt Augustin and Berlin.

Palani, K., Ala’Aldeen, D., & Cersosimo, S. (2018). The Middle East 2010-17 in: Turkey and the European Union: Conflicting Policies and Opportunities for Cooperation Over Iraq, Syria and the Kurdish Political Actors. Middle East Research Institute. http://www.jstor.com/stable/resrep17614.5

Picard, E. )2012). Conclusion: Nation-Building and Minority Rights in the Middle East. Brill: LONGVA AN & ROALD AS.

Salamey, I., & Abouaoun, E. (2017). Rights of Non-Muslims in the Middle East, in: Islam and Human Rights: Key Issues for Our Times. Atlantic Council.

Salloum, S., Salah, S., & Hassan, M. (Political Participation of Minorities in Iraq –Human Rights Violations. Heartland Alliance International and Masarat.

Taneja, P. (2007). Assimilation, Exodus, Eradication: Iraq’s minority communities since 2003. UK: Minority Rights Group International.

The Basic Law of the Republic of Iraq 1925

Van Zoonen, D., & Wirya, K. (2017). The Yazidis: Perceptions of Reconciliation and Conflict. Middle East Research Institute

التنزيلات

منشور

2024-12-19

كيفية الاقتباس

Maki, D. H. (2024). الدور السياسي للإيزيديين في العراق. دراسات: العلوم الإنسانية والاجتماعية, 52(2), 267–285. https://doi.org/10.35516/hum.v52i2.2957

إصدار

القسم

العلوم السياسية
##plugins.generic.dates.received## 2022-10-30
##plugins.generic.dates.accepted## 2024-01-23
##plugins.generic.dates.published## 2024-12-19