مستوى الرعاية النفسية في دور الأيتام في فلسطين من وجهة نظر النزلاء "جمعية دار الأيتام العربيي وبيت الإيمان أنموذجاً"

المؤلفون

  • مجدي جيوسي جامعة فلسطين التقنية "خضوري"، فلسطين
  • ميس طاقة جامعة فلسطين التقنية "خضوري"، فلسطين

DOI:

https://doi.org/10.35516/hum.v49i6.3784

الكلمات المفتاحية:

أساليب الرعاية، دار الأيتام، النزلاء، الرعاية النفسية

الملخص

هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة مستوى تطبيق أساليب الرعاية النفسية في فلسطين من وجهة نظر النزلاء "جمعية دار اليتيم العربي ودار الإيمان أنموذجًا"، في مدينتي طولكرم وقلقيلية، للفصل الدراسي الأول من العام الدراسي(2019 -2020) م، وقد اختار الباحثان مجتمع الدراسة بالطريقة القصدية غير الاحتمالية، بلغ حجمه (92)، وكانت العينة (86) يتيمًا من جمعيتين، وطور الباحثان استبانة تكونت في صورتها النهائية من جزأين، وزعت على أربع مجالات رئيسة، وجرى استخدام المنهج الوصفي، وقد أظهرت نتائج الدراسة أن مستوى تطبيق أساليب الرعاية النفسية في فلسطين من وجهة نظر النزلاء قد جاءت بدرجة (64,81%)، وقد جاءت المجالات مرتبة تنازليًا وفق متوسطاتها الحسابية على النحو الآتي المرتبة الأولى: الإرشادي، المرتبة الثانية: الاجتماعي، المرتبة الثالثة: التعليمي، المرتبة الرابعة: النفسي. وأظهرت النتائج أنه لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية على مستوى الدلالة (0.05≤a) في المتوسطات الحسابية لمستوى تطبيق الرعاية النفسية في دور الأيتام في فلسطين من وجهة نظر النزلاء تبعًا لمتغيرات النوع، وسبب الإقامة في دور الأيتام، ومستوى التحصيل الأكاديمي، والعمر، واسم المؤسسة. وأوصى الباحثان بضرورة أخذ حاجات كل جنس؛ وذلك لسبب اختلاف حاجاتهم.

التنزيلات

بيانات التنزيل غير متوفرة بعد.

المراجع

Surrat Al-Naissa, verse (8) part 51

Surrat Al-Duha, verse (6), part 30

Barghouti, Abdul Jalil, Abdul Jalil, Mariam Salem. (2016). The role of caring for girls in the treatment of the psychological, social and economic conditions of female inmates at home. Al-Zaytunah University Magazine, volume (3), part(8), p: 263-400.

Abu Namous, Muhammad. (2015). The role of guides in orphan care associations in the Gaza Governorates in providing educational care to their residents, a published master's degree, the Islamic University. Gaza, Palestine.

Abu Al-hull, Zainab (2011). Social welfare in the monotheistic religions. An article by Zeinobia encyclopedia retrieved on 5/9/2011 at http://zainopedia.blogspot.com/

Al-Ausud, Zahra. (2019). Mental health level of Valley University students. University of Ammar Thaliji magazine in Laghouat, part (77), p: 142-128.

Al-Baz, Rashid. (2013). Evaluation of the institutional care of those in social education. Um Al-Qura Magazine for Educational, Social and Human Sciences, volume (14), P (1), P: 31.71

Al-Tamimi, Mahmoud (2013). mental health,edition 1, Safa Publishing House: Jordan, Jordan, Oman.

Al-Jubury, Ali, Al-Jubury, Karim. (2014). Mental health is applied science. Edition 1, Dar Al-Radwan Publishing and Distribution: Amman, Jordan

Jalal, Naseebi. (2017). Psychological care for Syrian refugee orphans (field study). Syria Research Center

Hajj Ahmad, Ali. (2015). On the anniversary of the International Orphan Day, Syrian orphans, pain and hope. An article submitted to the Syrian Press Center, recovered on 11/04/2015 at https://bit.ly/.

Al-Harbi, Naif. (2017). A study of some of the behavioral problems of children in social education, from the point of view of the specialists and supervisors working there. Cairo University Journal of Graduate Studies, volume (25), p. 3, p. 520-480.

Hamoud, Ashwaq. (2012).. The problems of orphans in the role of the state and outside. Basra Research Magazine for Human Sciences,volume (1), part (2), p. 244-319.

Gouj, Hannan. (2014). A proposal to develop methods for orphan care in Saudi Arabia in light of trends in some Arab countries. Journal of Educational Sciences, part. 4, p..381-440

Duwaykat, Sana (2019). Report on the orphanage. retrivedd at https://bit.ly/.

Al-Sadhan, Abdullah Nasser. (2011). Children without families. edition(2), Abican Library: Riyadh, Saudi Arabia.

Astal, Samah. (2013). Psychological needs of pupils at the basic level in the governorates of Gaza. Unpublished master's degree, Al-Azhar University. Gaza, Palestine

Swehary, Ali. (2009). Psychological and social problems for orphans at the charity. An unpublished master's degree, Umm al-Qura University, Mecca, Saudi Arabia

Sabbar, Acyl. (2018). Psychological immunity of returning university students and their non-returning relatives. Annual Scientific Conference, Mental Health Day

Abdul Salam, Huda. (2019). Care for orphans. Comprehensive Arabic Encyclopedia, Saudi Arabia, Riyadh.

Al-Attar, Youssef. (2019). Identify the most prevalent behavioral problems among orphaned children from the point of view of supervisors in the light of some variables in the center of child care in Muscat Governorate, from the point of view of supervisors, are in light of some changes in the Child Care Center in Muscat. Journal of Educational and Psychological Sciences, Volume(3), Part(6), p: 165-179.

Ali, Lena. (2011). Social adjustment of unknown parentage within care homes. Unpublished master's degree, University of Jordan, Amman, Jordan.

Khil, Randa Eid. (2014). The psychological needs of orphans in care homes and their relationship to mental health are from the point of view of caregivers and orphans themselves. Master's degree, Amman, Arab University of Oman

Haredi, Adel. (2011). Personality theories.Edition, edition (1), Itrak Publishing and Distribution House: Egypt, Cairo.

Warkat, Hadi. (2018). Attachment patterns and their relationship to future anxiety in orphanages. Islamic University College for Educational and Psychological Studies, volume (26), Part (2), P:.439-416:

Olah.A.2014. Getting to Know You. Psychological health ، vo(4)،l(2)،p1-14.

Skinner،D.2008. Defining Orphan and Vulnerable Children. Research Council، Publications South Africa،12/10/2008.

Purohit، S P; Pradhan، B. (2017). Effect of yoga program on executive functions of adolescents dwelling in an orphan home: A randomized controlled study. Article in Journal of Traditional and Complementary Medicine،vo (11)،N (3)، p:12-24.

Millan,Mc.2017.True Religion Cares for Orphans: Creating and Sustaining an Orphan Care Culture.Southeastern Baptist Theological Seminary، vo(10)، l(6)، p:45-66.

Rauf، K.، Tabish، S.،& al. (2016). A Study on the Mental Health Status of Children Living in Orphanages in Kashmir. International Journal of Environmental and Science Education،vo (5)،N (10)،p: 1125-1129.

Muhanbetzhanova، Alia.2016. Psychological and Pedagogical Support of Teenage Inmates of Children's.International Journal of Environmental and Science Education،vo(14)، l(3)،p:107-220.

Shulga، Tatyana.2016. Psychological Characteristics of Adolescents Orphans with Different Experience of.International Journal of Environmental and Science Education،vo(7)،l(2)،p:411-430.

Al-zeiby، L.،&Ashaalan، I. (2015). Methods of Care for Children Living in Orphanages in Saudi Arabia (An Exploratory Field Study). Journal of International Education Research،Vo 11، I (1)،p: 21-28.

Gregson, James. (2015). The Role of Open Access and Open Educational Resources: A Distance Learning Perspectivel. Electronic Journal of e-Learning Volume، Vol. (13)، I (2)،p: 97-105.

El-Gilany، Abdel-Hady. (2015) Nursing Students' Perceptions of the Educational Learning. Environment in Pediatric and Maternity Courses Using DREEM Questionnaire,vol. (2) l (11)، p:76-95.

التنزيلات

منشور

2022-11-30

كيفية الاقتباس

جيوسي M. ., & طاقة M. . (2022). مستوى الرعاية النفسية في دور الأيتام في فلسطين من وجهة نظر النزلاء "جمعية دار الأيتام العربيي وبيت الإيمان أنموذجاً" . دراسات: العلوم الإنسانية والاجتماعية, 49(6), 469–483. https://doi.org/10.35516/hum.v49i6.3784

إصدار

القسم

أبحاث