التوظيف الإعلامي لزيارة بابا الفاتيكان فرانشيسكو للعراق 5/آذار/2021 دراسة سيميائية لصورة استقبال البابا

المؤلفون

  • Ahmed Hameed العلاقات العامة، كلية الاعلام، جامعة بغداد، بغداد، العراق https://orcid.org/0009-0006-5063-3270
  • Bushra Jameel العلاقات العامة، كلية الاعلام، جامعة بغداد، بغداد، العراق

DOI:

https://doi.org/10.35516/hum.v50i5.7616

الكلمات المفتاحية:

الصورة، السيميائية، سيميائية الصورة

الملخص

الأهداف: يهدف البحث إلى إبراز المنهج السيميائي وتطبيقه على صورة فوتوغرافية لاستقبال البابا في مطار بغداد الدولي ، منشورة على صفحة المكتب الإعلامي لرئيس الوزراء العراقي مصطفى الكاظمي في تطبيق تويتر، من أجل دراسة مكوناتها وتحليل مضامينها واستيضاح دلالاتها، وكذلك مقاربة الصورة بوصفها فعلاً سياسياً وإعلامياً.

المنهجبة: تم إنجاز مراحل البحث عن طريق "التقصي، والمشاهدة، والتحليل"، وتفكيك تركيب الصورة الفوتوغرافية، وبهذا كشفنا الستار عن الجوانب المخفية والمضمرة، بالاعتماد على المنهج السيميائي في التحليل.

النتائج: بينت الدراسة ان الافكار والمعاني التي تضمنتها الصورة شكلا ومضمونا تنصب في اطار التسويق السياسي لشخصية رئيس الوزراء مصطفى الكاظمي، فضلا عن وجود دلالات ضمنية تمثلت بالشخصية الرسمية والصليب الذي يعبر عن اهمية هذه الشريحة في المجتمع العراقي.

الخلاصة: خلصت الدراسة الى ان الرموز والدلالات والاساليب البلاغية الموظفة في الصورة ساهمت في زيادة فاعليتها في التأثير والوصول الى الجمهور المستهدف لما لها من قوة إقناعية يهدف من خلالها الى جذب واستمالة المتلقي. واكدت نتائج التحليل على قدرة هذه الرموز والدلالات والاساليب البلاغية في تبليغ المتلقي المعاني الكامنة في الصورة من جهة وتحقيق اهداف المرسل من جهة اخرى.

التنزيلات

بيانات التنزيل غير متوفرة بعد.

المراجع

Ahmed Mukhtar Omar. (1998). Semantics. Cairo: World of Books for publishing and distribution.

Ahmed Wissam Mohamed. (2018). Multimedia in the press.. its design and production. Cairo. Al-Arabi for publishing and distribution.

Bassem Sarhan. (2017). Quantitative Social Research Methods. Beirut - Lebanon: Arab Center for Research and Policy Studies.

Pankrad, S. (2012). Semiotics, its concepts and applications. Syria: Dar Al-Hiwar for publication and distribution, 3rd edition.

Pierre Giraud. (2016). Semiotics: the study of non-linguistic semiotic systems. Syria: Nineveh House for Studies, Publishing and Distribution.

Biergero. (1992). Semiology Signature. (N.A. p. 190, Ed., & T. M. Ayachi, Trans.) Damascus: Dar Tlass.

Jabbour Abdel Nour. (1984). Arabic Lexicon (Volume 2). Beirut: House of Knowledge for Millions.

Jamil Saliba. (1982). Philosophical Lexicon (Version 2). Beirut: The Lebanese Book House.

Julie, m. (2014). An introduction to image analysis. (N. Dibs, Trans.) Damascus: Publications of the Ministry of Culture.

Dr. Shaimaa Zulfiqar Zughaib. (2009). Research methods and statistical uses in media studies. Cairo: The Egyptian Lebanese House.

Dr. Faiza Yakhlef. (2012). The semiotics of discourse and image. Beirut - Lebanon: Dar Al-Mahza Al-Arabiya.

Raja Mahmoud Abu Allam. (2011). Research methods in psychological and educational sciences. Cairo - Egypt: Universities Publishing House.

Said Benkrad. (2003). Semiotics, its concepts and applications. Casablanca, Morocco: New Najah Press.

Said Benkrad. (2006). Plural in the singular form, reading in the album Moroccans. Doors Magazine (26).

Said Benkrad. (2006). The semiotics of the publicity image, publicity and cultural representations. Morocco: Africa, the Middle East.

anal, a. (2013). Semiology of the actor: the actor as a sign and bearer of signs. Syria: Pages for Studies, Publishing and Distribution.

Sabti, A., & Bakhush, N. (2009). Significance and meaning in the picture. (No. P. 47, Ed.) Algeria: Dar Al-Khaldoniyah for publication and distribution.

Abdul Razzaq Amin Abu Shaira. (1997). Samples and their applications in social research. Riyadh - Kingdom of Saudi Arabia: Al-Fahd National Library.

Abdullah Ibrahim, Saeed Al-Ghanmi, and Awwad Ali. (1996). Knowing the other - an introduction to modern critical approaches (structuralism - semiotics - deconstruction). Beirut: Arab Cultural Centre.

Abdullah, E. c. (2017). Artistic construction in the stories of Kazem Al-Ahmadi. Amman: Al Moataz for Publishing and Distribution.

Ferdinand de Saussure. (1985). General linguistics. (Yoel Joseph Aziz, Translators) Baghdad: Arab Horizons House.

Majed Mohammed Al-Khayyat. (2010). Fundamentals of quantitative and qualitative research in social research. Amman: Al-Raya Publishing House.

Muhammad Ashweka. (2015). Cinematic image, levels of understanding and interpretation. Sharjah: House of Culture and Information.

Mahmoud Ahmad Abu Samra, and Muhammad Abd al-Ilah al-Titi. (2020). Scientific research methods from clarification to empowerment. Amman: Al-Yazuri Scientific House.

Abdul Rahim Kamal. (2001). Photographic semiology. Signs Magazine (16).

Abed Rabbo Abdel Qader Al-Enezi. (2016). Creating the political image in election campaigns. 32. Iraq: Media Researcher Journal.

Eman Afaf. (2005). The significance of the artistic image, an analytical semiological study of the miniatures of Muhammad Rasim / Master's thesis. Algeria:

University of Algiers, Faculty of Political Science and Information.

Bukhari, A. (2009). Indications of place in TV commercial flashes A comparative analytical study between Najma and Jeezy mobile phone operators. Algeria: Master's thesis, University of Algiers, Faculty of Political Science and Information.

Hamo Hanan. (2014). The press photo and its impact on the recipient - a semiotic study of some photos from Al-Shorouk daily newspaper. Algeria: Dr. Malay El-Taher University, Faculty of Social and Human Sciences, Department of Human Sciences.

Ayed Nasira. (2015). Publicity image and its semantic employment of the media message - a semiological reading of publicity images from Al-Khabar newspaper, Algeria: Abdel Hamid Ben Badis University, Faculty of Arts, Department of Arabic Literature.

He played me right. (2016). The significance of the photographic image in the written press: a semiotic study of “ISIS” images, Al-Bilad newspaper as a model / master’s thesis. Algeria: Dr. Moulay Taher Saida University, Faculty of Social and Human Sciences, Department of Human Sciences, Division of Communication and Written Press.

Mubarak Hamad Al-Dasma. (2013). The semantic effect of the word and the image in the media news - a theoretical study in the Kuwaiti media. Middle East University, Faculty of Mass Communication.

Website:

The new Pope who is capable of making changes in the Church. (April 2013, 2). Retrieval date 5 4, 2021, from Europe News.

Jamal Penguiny. (26 7, 2020). Retrieved from https://bit.ly/2T2vmMc.

Regis Dupree. (29 July 2019). Semiology of visual patterns (the image is a model). Retrieval date 5 4, 2021, from bilarabiya: https://bilarabiya.net/2842.html

Muhammad Saud. (2021). Significances of shapes, lines and colors in human civilizations. Retrieved 5 April 2021, from Arts: https://2u.pw/DzUeI

التنزيلات

منشور

2023-11-15

كيفية الاقتباس

Hameed, A. ., & Jameel, B. (2023). التوظيف الإعلامي لزيارة بابا الفاتيكان فرانشيسكو للعراق 5/آذار/2021 دراسة سيميائية لصورة استقبال البابا. دراسات: العلوم الإنسانية والاجتماعية, 50(5), 664–677. https://doi.org/10.35516/hum.v50i5.7616

إصدار

القسم

أبحاث

المؤلفات المشابهة

يمكنك أيضاً إبدأ بحثاً متقدماً عن المشابهات لهذا المؤلَّف.