درجة امتلاك معلمي اللغة العربية في دولة الكويت المعرفة التقنية البيداغوجية وفق نموذج (TPACK) في ظل جائحة كورونا 19Covid-

المؤلفون

DOI:

https://doi.org/10.35516/edu.v50i2%20-S1.1398

الكلمات المفتاحية:

المعرفة التقنية البيداغوجية، نموذج ( TPACK)، معلمو اللغة العربية، جائحة كورونا

الملخص

الأهداف: هدفت الدراسة إلى الكشف عن درجة امتلاك معلمي اللغة العربية في دولة الكويت المعرفة التقنية البيداغوجية وفق نموذج (TPACK) في ظل جائحة كورونا (19 (Covid-، وما إذا كانت هناك فروق دالة إحصائيًا في درجة امتلاكهم تعزى إلى متغيري المؤهل العلمي، والالتحاق بالدورات التدريبية في تكنولوجيا التعليم.

المنهجية: لتحقيق أهداف الدراسة، أعد الباحثان مقياسًا لدرجة امتلاك المعرفة التقنية البيداغوجية وفق نموذج (TPACK) تكون من (27) فقرة موزعة إلى أربعة مجالات: المعرفة التقنية (TK)، والمعرفة التقنية البيداغوجية (TPK)، والمعرفة التقنية بالمحتوى (TCK)، والمعرفة التقنية البيداغوجية بالمحتوى (TPCK). وتكونت عينة الدراسة من (251) معلمًا ومعلمة من معلمي اللغة العربية للمرحلة المتوسطة في محافظة الجهراء في دولة الكويت.

النتائج: أظهرت نتائج الدراسة أن درجة امتلاك معلمي اللغة العربية المعرفة التقنية البيداغوجية وفق نموذج (TPACK) متوسطة؛ إذ جاءت المعرفة التقنية (TK) بالمرتبة الأولى بدرجة كبيرة، تليها المعرفة التقنية بالمحتوى (TCK) بدرجة متوسطة، تليها المعرفة التقنية البيداغوجية (TPK) بدرجة متوسطة، وأخيرًا المعرفة التقنية البيداغوجية بالمحتوى (TPCK)  بدرجة متوسطة. وأظهرت النتائج أيضًا وجود فرق دال إحصائيًا في درجة امتلاك المعلمين المعرفة التقنية البيداغوجية يعزى إلى الالتحاق بالدورات التدريبية في تكنولوجيا التعليم لصالح الملتحقين بها، وعدم وجود فرق دال إحصائيًا يعزى إلى متغير المؤهل العلمي.

الخلاصة: قدمت الدراسة عددًا من التوصيات، منها تضمين كفايات نموذج (TPACK) في برامج إعداد معلمي اللغة العربية للمرحلة المتوسطة في دولة الكويت.

التنزيلات

بيانات التنزيل غير متوفرة بعد.

المراجع

Abdelkhaliq, A. (2019). A training program based on the TPACK model of knowledge integration to develop teaching performance skills of teacher students at history department in faculty of education. Journal of the Educational Society for Social Studies, 16 (119), 18-49.

Al- Falahi, M. (2021). The degree of use of electronic educational platforms in the Kurdistan region - Iraq from the point of view of primary school teachers. Unpublished master thesis, Middle East University.

Al Onizy, M., & Alshaddadi, H. (2018). Designing a framework based on (TPACK) and instructional design model (Gerlach & Ely) to integrate technology into K-12 education. International Interdisciplinary Journal of Education, 7 (10), 96-08.

Al-Astal, I., & Al-Khalidi, F. (2005). Teaching profession and teacher roles in the school of the future. University Book House.

Aldoughan, E., & Al- Abdullatif, A. (2021). Auditing the competencies and attitudes of Arabic language teachers towards information and communication technology (ICT) integration in Al Ahsa. The Scientific Journal of King Faisal University, Humanities and Management Sciences, 22 (1), 145-153.

Alees, S. (2009). The privacy of the Arabic language teacher and the need to raise his level.

Alghamdi, A. (2018). Tpack model, as one of the contemporary methods in teaching techniques to determine and assist effective teaching properties in the 21st century. Multi-Knowledge Electronic Comprehensive Journal for Education and Science Publications (MECSJ), 7, 1-13.

Almihmadi, R. (2012). The levels of Arabic language female teachers’ ability in Efficiencies of e-learning to teach it in a high school in the Holy Capital. Unpublished master thesis, Um Ulqura University.

Al-Qiq, Z., & Al-Hadmi, A. (2021). The difficulties that school teachers faced in distance education during the Corona pandemic. The Arab Journal for Scientific Publishing, 29, 342-372.

Alrekebat, A. (2021). TPACK framework skills degree among teachers in southern Badia directorate of education and its relation to some variables. Journal of Alhussein bin Talal University for researches, 7 (4), 394-411.

Alshammari, A., & Alshammari, F. (2021). The degree of practical education students’ possessions of TPACK model competencies from their viewpoints at Hail university. KKU Journal of Educational Sciences, 32 (1), 409-443.

Altherwa, M., & Najar, R. (2021). Training needs of pre-service teachers to possess effective integration skills using TPACK technological educational content knowledge theory under the Corona pandemic. Journal of Studies and Educational Researches (JSER), 1 (3), 131-157.

Anglin, G. (2004). Instructional technology- past, present and future. King Saud university publications.

Assunção, M., & Gago, M. (2020). Teacher education in times of COVID-19 pandemic in Portugal: National, institutional and pedagogical responses. Journal of Education for Teaching, 46 (4), 507-516. ‏

Boonsue, W. (2021). Factors influencing the technological pedagogical content knowledge (TPACK) of English teachers in primary schools, Chiang Mai primary educational service area 1. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 12 (8), 2983-2990.

Cekerol, K., & Ozen, E. (2020). Evaluation of teachers’ technological pedagogical content knowledge within the framework of educational information network and other variables. Turkish Online Journal of Distance Education, (5), 61-78.

Faroon, I. (2019). New trends in teaching science. Thaer Alosami for publishing.

Graham, C. (2011). Theoretical considerations for understanding technological pedagogical content knowledge (TPACK). Computers & Education, 57(3), 1953-1960.

Hassan, H. (2018). The effect of a training program based on the TPACK model in the developing the performance of social studies teachers in basic education. Journal of the Educational Society for Social Studies, 15 (103), 221-253.

Hassanin, B. (2020). Developing a program for preparing science teachers in the digital age according to TPACK framework. Educational Journal for the faculty of education in Suhaj, 1(70), 1-59.

Ibrahim, W. (2017). The effect of the smart agents who cooperate in an e-learning environment on developing the programming skills of the middle school students. Educational Technology Studies and Research, Egypt, 33, 365-387.

Khalid, J. (2008). The effect of employing virtual learning environment in teaching science on of the sixth graders’ achievement at UNRWA schools in Nablus district. Unpublished master thesis, AlNajah University, Palestine.

Koehler, M., Mishra, P., Hershey, K., & Peruski, L. (2004). With a little help from your students: A new model for faculty development and online course design. Journal of Technology and Teacher Education, 12 (1), 25-55.‏

McLoughlin, C., & Lee, M. (2007). Social software and participatory learning: Pedagogical choices with technology affordances in the Web 2.0 era. In ICT: Providing choices for learners and learning. Proceedings ascilite Singapore 2007 (pp. 664-675). Centre for Educational Development, Nanyang Technology.

Mishra, P., & Koehler, M. (2006). Technological pedagogical content knowledge: A framework for teacher knowledge. Teachers College Record, 108 (6), 1017-1054.‏

Prasojo, L., Habibi, A., Mukminin, A., & Yaakob, M. (2020). Domains of technological pedagogical and content knowledge: Factor analysis of Indonesian in-service EFL teachers. International Journal of Instruction, 13 (4), 593-608.‏

Santos, J., & Castro, R. (2021). Technological pedagogical content knowledge (TPACK) in action: Application of learning in the classroom by pre-service teaches (PST). Social Sciences & Humanities Open, 3 (1), 100-110.

Shin, T., Koehler, M., Mishra, P., Schmidt, D., Baran, E., & Thompson, A. (2009, March). Changing technological pedagogical content knowledge (TPACK) through course experiences. In Society for information technology & teacher education international conference (pp. 4152-4159). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).‏

Shulman, L. (1986). Those who understand: Knowledge growth in teaching. Educational Researcher, 15 (2), 4-11.

Taha, R. (2014). The teacher in the information age: Preparation and qualification. Arab Thought House.

Thappa, S., & Baliya, J. (2021). Exploring awareness for technological pedagogical and content knowledge (TPACK) in pre-Service teacher education programme. MIER Journal of Educational Studies Trends & Practices, 1 (11), 1-14.

UNESCO. (2015). UNESCO global standards on the competence of teachers in the field of information and communication technology. The Egyptian Journal of Information, 15 (14), 27-32.

Zaidan, N. (2015). The problems of using technology in education encountering Arabic language teachers in preparatory stage at AL- Ramadi city in Iraq from teachers’ point of view. Unpublished master thesis, Middle East university.

التنزيلات

منشور

2023-08-30

كيفية الاقتباس

Alkhawaldeh, M. A. ., & Aldhafeeri , A. M. . (2023). درجة امتلاك معلمي اللغة العربية في دولة الكويت المعرفة التقنية البيداغوجية وفق نموذج (TPACK) في ظل جائحة كورونا 19Covid-. دراسات: العلوم التربوية, 50(2 -S1), 307–323. https://doi.org/10.35516/edu.v50i2 -S1.1398

إصدار

القسم

Articles
##plugins.generic.dates.received## 2022-06-09
##plugins.generic.dates.accepted## 2022-08-03
##plugins.generic.dates.published## 2023-08-30