التعلم عن بعد وأثره على تطبيق معايير ضمان جودة التعليم في المدارس الحكومية الثانوية في العاصمة عمان من وجهة نظر المشرفيين التربويين

المؤلفون

  • Amani Abu Eisheh Manager at Al-Munjed for Training and Studies, Jordan

الكلمات المفتاحية:

التعلم عن بعد، معايير ضمان جودة التعلم، المشرفين التربويين

الملخص

هدفت الدراسة إلى تعرُّف التعليم عن بعد وأثره على تطبيق معايير ضمان جودة التعلم في المدارس الحكومية الثانوية في العاصمة عمان من وجهة نظر المشرفيين التربويين؛ حيث تكون مجتمع الدراسة من جميع المشرفيين التربويين في محافظة العاصمة عمان، وقد تكونت عينتها من (191) مشرفًا ومشرفة؛ حيث جرى اختيارهم بالطريقة المسحية، وقد جرى استخدام الاستبانة كأداة للدراسة. أظهرت النتائج أن درجة تطبيق التعلم عن بعد في المدارس الحكومية الثانوية في العاصمة عمان قد جاءت بدرجة متوسطة، وأن درجة تطبيق معايير ضمان جودة التعليم في المدارس الحكومية الثانوية في العاصمة عمان قد جاءت بدرجة متوسطة، كما أظهرت النتائج وجود أثر للتعلم عن بعد على تطبيق معايير ضمان جودة التعليم في المدارس الحكومية الثانوية في العاصمة عمان من وجهة نظر المشرفيين التربويين.

التنزيلات

بيانات التنزيل غير متوفرة بعد.

المراجع

Abu Rabea, E. (2015). The Level of Private Basic School Principals` Perception of Educational Technology Importance and Its Relation to Teachers Application of Technology from Teachers’ Point of View in the Capital Amman, unpublished Master's thesis, Middle East University, Jordan.

Al-Amir, M., & Al-Awamleh, A. (2011). The degree of application of quality assurance standards in the Jordanian school from the point of view of educational supervisors. Jordanian Journal of Educational Sciences, 7(1), 59-76.

Al-Ghamdi, A. (2014). The degree of application of quality assurance standards in Saudi schools from the point of view of educational supervisors in Medina. Dirasat: Educational Sciences, 41(2), 974-995.

Al-Jaafirah, A. (2014). The degree of application of educational quality standards in schools of the directorates of Karak and Aqaba in the south of Jordan from the point of view of educational supervisors and teachers. Al-Quds Open University Journal for Research and Studies, (32), 67-100.

Al-Mulla, A. (2016). Evaluating the distance education experience at the Malaysian University and the College of Education for Girls according to the quality standards taken from the Quality Assurance Agency for Higher Education. International Journal of Educational Research, Britain, 39, 123-168.

Attia, M. (2015). Comprehensive quality and approach. Amman: Dar Al-Manhaj for Publishing and Distribution.

Hafiz, M. (2012). Education quality indicators in light of educational standards. Cairo: Dar al-Ilm and Iman for Publishing and Distribution.

Ibn Khudah, A. (2015). Distance education and its effect on student achievement: a field study of a sample from the National Institute for Distance Education and Training, unpublished master's thesis, Kassadi Merbah University, Ouargla, Algeria.

Lasoi, W. (2020). The effect of school administrators' practice of reengineering administrative processes on achieving quality assurance standards from the point of view of educational supervisors: an applied study on government schools in the Kasbah of Oman. Journal of Educational and Psychological Sciences, 4(14), 25-40.

Ministry of Education. (2020). DARSAK e-learning platform.

Miqdadi, M. (2020). Perceptions of High School Students in Government Schools in Jordan to Use Distance Education in Light of the Corona Crisis and its Developments. Arab Journal of Scientific Publication, (19), 96-114.

Saleh, S. (2020). Evaluating the quality of electronic services for distance education in the Sohag College of Education from the viewpoint of faculty and students. Educational Journal, (74), 206-252.

Burdina, G. M., Krapotkina, I. E., & Nasyrova, L. G. (2019). Distance learning in elementary school classrooms: An emerging framework for contemporary practice. International journal of instruction, 12(1), 1-16.

Djatmiko, I. W. (2016). A STUDY ON THE EMPOWERING TEACHERS’PROFESSIONAL DEVELOPMENT AND QUALITY ASSURANCE TO INCREASE TEACHERS’EFFECTIVENESS IN VOCATIONAL SECONDARY SCHOOLS. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 23(2), 144-151.

George, G. E., & Nyakwara, W. J. M. S. (2013). Quality assurance standards in the management of school curriculum: Case of schools for the deaf in Coast Counties, Kenya. Quality Assurance, 3(3).

International Baccalaureate Organization. (2020). Online learning, teaching and education continuity planning for schools. Uk: Peterson House.

Kadir, A. N. J., Tijani, A. A., & Mafara, R. M. (2020). MANAGING QUALITY ASSURANCE PROCESS FOR THE ATTAINMENT OF EDUCATIONAL OBJECTIVES IN SECONDARY SCHOOLS IN NIGERIA. Proceedings on Engineering, 2(1), 21-30.

Madge, C., Breines, M. R., Dalu, M. T. B., Gunter, A., Mittelmeier, J., Prinsloo, P., & Raghuram, P. (2019). WhatsApp use among African international distance education (IDE) students: transferring, translating and transforming educational experiences. Learning, Media and Technology, 44(3), 267-282.

Mba, C., & Ugwulashi, C. (2019). Quality Assurance: Managing Education for School Improvement. Advances in Social Sciences Research Journal, 6(8), 248-263.‏

Mgaiwa, S. J. (2018). Operationalising quality assurance processes in Tanzanian higher education: Academics’ perceptions from selected private universities. Creative Education, 9(6), 901-918.

PETSUWAN, S., PIMDEE, P., & PUPAT, P. (2019). Strategies for Using the Satellite Distance Education System in Thailand that Affect Student Quality of Marginal Schools in the Lower North Region. Revista ESPACIOS, 40(41).

Zhang, J., Burgos, D., & Dawson, S. (2019). Advancing open, flexible and distance learning through learning analytics. Distance Education, 40(3), 303-308.

التنزيلات

منشور

2021-12-01

كيفية الاقتباس

Abu Eisheh, A. . . (2021). التعلم عن بعد وأثره على تطبيق معايير ضمان جودة التعليم في المدارس الحكومية الثانوية في العاصمة عمان من وجهة نظر المشرفيين التربويين. دراسات: العلوم التربوية, 48(4), 48–64. استرجع في من https://dsr.ju.edu.jo/djournals/index.php/Edu/article/view/2921

إصدار

القسم

Articles