تصميم مقترح لبرنامج تدريبي قائم على الاحتياجات التدريبية لأعضاء هيئة التدريس في جامعة الإسراء في ضوء معايير ضمان الجودة
الكلمات المفتاحية:
برنامج تدريبي، الحاجات التدريبية، معايير ضمان الجودة، جامعة الإسراءالملخص
الأهداف: تقديم تصميم مقترح لبرنامج تدريبي قائم على الحاجات التدريبية لأعضاء هيئة التدريس في جامعة الإسراء في ضوء معايير ضمان الجودة ولتحديد الحاجات التدريبية لأعضاء هيئة التدريس.
المنهجية: لتحقيق هدف الدراسة، أعدت الباحثة استبانة مكونة من (54) فقرة يمثل كل منها حاجة تدريبية في المجالات الآتية: التخطيط والتدريس، القياس والتقويم، البحث العلمي، خدمة المجتمع، القيادة والإدارة الأكاديمية. طُبقت الدراسة على عينة مكونة من (119) من أعضاء الهيئة التدريسية في جميع الكليات العلمية والإنسانية في جامعة الإسراء.
النتائج: أسفرت نتائج التحليل الإحصائي عن وجود ( 15) حاجة تدريبية على نحو مرتفع موزعة على المجالات الخمسة الآتية: التخطيط والتدريس، القياس والتقويم، البحث العلمي، خدمة المجتمع، مجال القيادة والإدارة الأكاديمية. وبناء على تلك الحاجات قُدّم تصور مقترح للبرنامج التدريبي لتدريب أعضاء هيئة التدريس في جامعة الإسراء، كما أظهرت نتائج التحليل الاحصائي عن وجود فروق دالة إحصائيا للحاجات التدريبية تعزى إلى متغير الرتبة الأكاديمية ولم تظهر النتائج عن وجود فروق دالة إحصائيا للحاجات التدريبية تعزى إلى متغير الجنس أو الكلية أو سنوات الخبرة.
التوصيات: أن يصميم مركز تطوير أداء أعضاء هيئة التدريس ومكتب ضمان الجودة بجامعة الإسراء دورات وبرامج تطوير مهني لأعضاء هيئة التدريس والعمل على تطوير أدائها.
التنزيلات
المراجع
Abou elenein, Y. (2016). Training needs for faculty members: Towards achieving quality of University Education in the light of technological innovations. Educational Research and Reviews, (11)13,1180- 1193.
Abu El-Nasr, M. (2009). Practical Training Stages- Planning, Implementing and Evaluating Training Programs. Cairo: Arab Group for Training and Publishing.
Al-Ajmi, N. (2012). Training needs for members of the teaching staff at Imam Muhammad bin Saud University Islamic from their point of view. Dirasat: Educational Sciences, 39(1), 17-32.
Al-Kasi, A., Tamam, T., & Yahya, S. (2015). Conceptualization of a Training Program for Developing Skills of Using Effective Student-centered Teaching and Learning Strategies among Faculty Members at King Khalid University in the Light of Total Quality Standards. Zarqa Journal for Research and Humanities, 15(2), 123-141.
Al-Massad, A. (2012). The training needs of faculty members for teaching in the e-learning environment. Educational Sciences and Islamic Studies, 24 (1), 229-266, Riyadh.
Al-Salem, M., & Saleh, A. (2009). Human Resources Management Strategic Approach. Amman: Book World Modern Publishing and Distribution.
Al-Tuwaijri, A. (2017). Training Needs and their Impact on the Marketing of Educational Service Quality under Knowledge Management. International Journal of Specialized Education, 6(1): 1-16. College of Education, Majmaah University.
Assaf, H. (2000). Training and Human Resources Development, Foundations and Operations. Amman: Zahran Publishing Houseand Distribution.
Barhoom, A. (2017). Training Needs for staff Members at Palestinian Universities: The Islamic University – case study. Journal of Educational and Psychology Sciences, 25 (4), 347 -369.
Bahrani, M. (2014). Training needs of faculty members in the Colleges of Applied Sciences in Oman (Master Thesis), College of Science and Arts. Department of Education and Humanities, University of Nizwa, Oman.
Chan, J. (2010). Training fundamentals Pfeiffer essential guides to training basics. San Francisco, CA: Pfeiffer.
Hamadneh, M (2015). Training Needs for Faculty Members at AL-Bayt University from their Perspectives in the light of Some Variables. European Scientific Journal, 11(25), 177-195.
Harb, R. (2018). The needs of faculty members of special skills and technical knowledge in the Deanship of Preparatory Programs at Imam Muhammad bin Saud Islamic University in the light of academic quality standards (a proactive study to develop a training program based on needs). International Educational Journal of Specialization, 7 (5), 117-134.
Khamis, M., Abu Nimrah., & Al-Hadidi, M. (2009). Training needs of faculty members in colleges of educational sciences in private Jordanian universities. Dirasat: Educational Sciences, 36(1), 362-387.
Maria, F., & Rafael, C. (2010). Faculty attitudes and training needs to respond new-European higher education challenges. Higher Education, 60(1), 35- 62.
Nagar, A. (2011). Training programs and their impact on the performance of the staff of the Palestinian Ministry of Education in Hebron: reality and aspirations. Unpublished master’s thesis, Hebron University, Faculty of Business Administration.
Rababah, O. (2017). Training Needs of Faculty Members at Jordanian Universities. International Journal of Educational Research, 41(3), 75-101.
Saeed, F., & Othman, I. (2014). Training needs for staff members in educational college in Sudan according to Edwards Deming critical of quality: A case study of faculty of education university of Khartoum. Arab Journal to Ensure the Quality of University Education, 7(15): 3- 34.
Sarhan, M. (2017). Determining the training needs of faculty members at the Balqa Applied University in the fields of educational technology. Journal of the Faculty of Education, 176, 537-581.
Savery, K. (2004). Does training influence outcomes o organizations? Some Australian evidence. Journal of Management Development, 23.

